Maurice F schreef:Hoe bedoel je TVS?
Al rijdend vanuit Maçon deden alle knopjes het zoals ze behoorden en ook de waarschuwingslampjes. Alleen kon ik de werking van de chromen schakelaar net links van de asbak niet ontdekken. Zo trok ik hem -al rijdend over de route du soleil- af en toe uit en duwde ik hem af en toe weer terug…..maar er gebeurde niks….totdat ik thuis bij stilstand om de auto liep en er achter kwam dat een handige klusser de chromen knop als aan/uit accessoire had geïnstalleerd om de achteruitrijverlichting te bedienen…..vandaar dat zoveel Fransen hun DUIM (en idd niet die andere..) opstaken??? toen zij mij passeerden!?......
![]()
Tja en die extra schakelaars links onder het stuur (op de foto is er één te zien) zijn ook handig gehobbiet….gaan er bij restauratie allemaal uit!Volgens mij had het jaeger tableau origineel geen stoplamp vwb het ‘67er dashboard….?! Wie weet hier meer van?
Ik bedoel de meter op dit plaatje
http://www.jaegertableau.blogspot.be/2011/06/tableau-for-citroen-ds-1970-1975.html
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Aha, heb dat verzamelhuisje vaker gezien, weet echter niet of dit van origineel Citroën Jaeger dashboard is..?
Aangezien de oudere jaeger dashboard huisjes geschreven tekst hebben ipv symbooltjes hoort dit huisje volgens mij in later bouwjaar DS thuis? Dit vermoeden wordt dan ook gestaafd door het gegeven dat het dasboard op de foto waarop dit huisje is te zien rechthoekig van vorm is (dus van het laatste dashboard) en niet van de oudere dashboards, welke gegolfd zijn aan de rechterkant.
En dan komt bij mij gelijk de 2e vraag op….als al die functies in één huisje gepropt zitten, wat voor huisjes komen er dan in de overige gaten???
...kan het niet zo goed zien op de door jou bijgevoegde link…
Vraag nav plaatje bij quote #93
Bij DS 21 staat; zelfde samenstelling, behalve ampère meter ipv spanningsmeter
Wie weet wat hier mee wordt bedoeld?....en; wat is het bijbehorende symbool?
Ben eruit, na wat langer zoeken op het net ben ik erachter dat het huisje op de foto bij quote #122 gebruikt werd in de jaren ‘70-‘75

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja die klopt wel aardig hoor. Ik zie alleen een soort zwarte drukknop die ik niet thuis kan brengen. Voor een 69’-er is dit wel een kloppend setje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Knopje voor dagteller-nulstand?
CX GTi Turbo 2 - All Black















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Voor een 69-er zou alleen het spijltje voor de luchtbediening knoppen (links) er nog uit moeten. Zie foto.
En de dag teller reset is het niet die zwarte knop want die zie je op de foto aan de achterkant los hangen.
Foto, werkt niet, dus hier een link:
Onderste foto, Jaegertableau 1969 (van mijn ex DS)

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Vind het met dat spijltje een stuk mooier - ziet er als geheel mooi gebalanceerd uit.















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Denk dat ze die er niet uitgehaald hebben. Het past echt niet goed hoor, die knoppen zijn veel dikker en helemaal anders bij een 69-er. Je krijgt het er wel in, maar dan zit het gewoon niet lekker en het hoort niet.
Het huis bij #122 is geen origineel Jaeger item, maar in een kleine serie door een liefhebber gemaakt. Wel een leuk idee natuurlijk.
In de 1969 er tableau’s zit normaal geen ampèremeter, zoals bij # 126, maar een spanningsmeter zoals in # 130.
In de afgelopen weken ben ik in verwarring gebracht over het feit of er voor de 69er wellicht door Jaeger een apart tableau is gemaakt, dat geheel in het zwart is. Dus zonder de aluminium rand. Ik heb zelf een dergelijk tableau gemaakt omdat ik het in het dashboard van de 69er mooier vond als dat met de rand. Maar.. toen ik in december in Arnhem een lezing gaf over dit onderwerp had een van de aanwezigen zijn DS uit 69 mee en daar zat ook een zwart Jaeger dash in! En afgelopen weekend op de Interclassics in Maastricht kwam ik er weer eentje tegen!! Teveel voor toeval?
foto’s kun je vinden op http://www.jaegertableau.blogspot.com














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zag op je, ontzettend leuke, blog deze foto:
Het lijkt er op dat dit dash geinspireerd is op het dashboard wat op in Slough gebouwde DS21’s gebruikt werd en van Smiths kwam. Ik vind ‘t echt prachtig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor het compliment! De blog is inmiddels alweer heel wat jaartjes oud, maar heeft nog steeds een tamelijk vast aantal bezoekers per maand!
Ben het met je eens dat dit dashboard een hele mooie uitstraling heeft! Ik heb enkele foto’s van het engelse dashbord, helaas slechte kwaliteit, maar het lijken mij idd dezelfde klokken. Helaas alleen in mijlen, anders had ik er nog wel eentje willen namaken!