Aansluiting bobine
MartinV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 11 maart 2014 12:32 PM

Ik heb een vraag over de juiste aansluiting van de bobine. In mijn DS (23 Pallas uit 1974, handgeschakeld, carburateur) zit een Ducellier bobine type 2777D met voorschakelweerstand. Blijkbaar heeft de auto een tijdje met Lumenition-ontsteking gereden, want aan de houder waaraan de bobine zit, zit een Lumenition-kastje dat vrijwel nergens aan aangesloten zit. De draden die uit het kastje komen, eindigen in een multistekkertje dat nergens aan vastzit. Er loopt echter wel een draad van de bobine (vanaf een van de terminals van de voorschakelweerstand) naar het Lumenition-kastje, met aan de draad een labeltje met de tekst ‘coil negative’. Omdat het Lumenition-kastje nergens mee verbonden lijkt behalve – via de houder – met de massa, neem ik aan dat die draad vanaf de bobine ook rechtstreeks aan de massa kan worden gelegd. De auto heeft in deze opstelling wel gewoon gelopen, maar omdat ik – o.a. vanwege startproblemen na langdurige stilstand – de ontsteking en de bijbehorende bedrading aan het nalopen/vervangen ben, wil ik de boel opschonen en het Luminition-kastje er tussenuit halen. Lang verhaal kort: hoe horen de 4 laagspanningsterminals van de bobine aangesloten te zitten?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 maart 2014 12:49 PM
  [ # 1 ]

Dat lumimition kastje kan eraf. Haal alle draden weg. Op de voorschakelweerstand staat plus 12 volt. geen aarde. Dus niet de terminal van de voorschakel weerstand aan massa leggen want dan fikt ie uit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MartinV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 11 maart 2014 02:30 PM
  [ # 2 ]

Dank voor deze snelle reactie! Betekent dit dat de tweede terminal die op de weerstand zit normaalgesproken ongebruikt blijft? En komt die 12v op de andere terminal binnen via het contactslot? En waar horen de andere twee terminals (die op het huis van de bobine zitten) op aangesloten te zijn? 1x naar de stroomverdeler neem ik aan, en de andere?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 maart 2014 03:53 PM
  [ # 3 ]

12V komt van het contactslot naar de weerstand. Aan de - (rup) zijde van de bobine komt de verbinding naar de contactpunten en een eventuele toerenteller.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook