veerbol demonteren
marcel180
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 04-04-2011

Gepost: 28 maart 2014 08:00 PM

Beste mensen, ik ben genoodzaakt de veerbol rechtsvoor eraf te draaien.
Klopt het dat ik als de auto op niveau staat de bol iets los moet tikken en dan met de auto in de laagste stand de bol eraf kan schroeven en er later weer op of zijn er nog andere dingen die ik in acht moet nemen?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 maart 2014 08:05 PM
  [ # 1 ]

Hoogste stand en dan lossen, verder zoals je beschreven hebt. Met een stevige kettingsleutel beschadig je de bol niet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
toyosoft
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 29-06-2005

- Xantia 2 1.8 i 8v
Gepost: 28 maart 2014 08:09 PM
  [ # 2 ]

Marcel,

Kijk anders even hier: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=16173
Het laatste bericht gaat over bollen vervangen.

Groeten Theo

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 maart 2014 09:29 PM
  [ # 3 ]

Ik lees hier onzin.
Bollen losdraaien en vastdraaien doe je slechts met een drukloos systeem.
Dus: veerbollen met een auto in de laagste stand.
De hogedruk bol met een ontlast systeem, dus met een losgedraaide ontlast schroef op de hogedrukregelaar.
Dan blijft er nog één bol over met een speciaal recept: de remdruk voorraadbol.
Die krijg je maar op één manier drukloos: Met een ontlast systeem in de laagste stand na ca 20 keer remmen, tot duidelijk is dat er geen remdruk meer is.

Bollen losdraaien met druk op de hydrauliek is onverantwoord en leidt tot schade.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 maart 2014 09:39 PM
  [ # 4 ]

Systeem op druk, met een kettingsleutel de bol een slagje los draaien. Daarna druk eraf en de bol helemaal demonteren. De bol demonteren met drukloos systeem, dan kan de cylinder mee gaan draaien, dat vinden de leidingen niet zo fijn. De nieuwe bol monteren met drukloos systeem, handvast.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 maart 2014 09:48 PM
  [ # 5 ]

Deels met jan eens. met een drukloos systeem kan je, als het heel vast zit soms de cylinder zo verdraaien dat de leiding breekt.
Met het systeem op druk, hoeft maar een beetje te zijn, kan je de eerste kracht zetten. dan druk eraf en verder lossen.

Meestal is een drukloos systeem prima om de bol los te draaien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 29 maart 2014 08:10 AM
  [ # 6 ]

Heel erg eens met JanSr!

Mooie manier om bol te lossen is met een electrische slagbeitel (zo’n ding waar je tegels mee van de muur rammelt). Eerst even een braampje slaan met handbeitel en vervolgens (en met drukloos systeem) rammel je in 2 seconden de bol los. Je hebt dan wel een braam aan de bol maar die vijl je zo weg. Minimale mechanische belasting op de cylinder en de leidingen en fluitje van een cent.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 maart 2014 10:14 PM
  [ # 7 ]

Ieder zijn mening.
Ik heb al heeeeel veel bollen vervangen en blijf de eerste 1/8 slag met volle druk er op doen! Zeker bij achter bollen, wwar alles enorm gecorrodeerd kan zijn, het eerste stukje niet drukloos doen.
Inderdaad met een trillende bijtel, bv een pneumatische gaat het nog veel makkelijker.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2014 10:13 PM
  [ # 8 ]

Maar een deuk erin slaan is zo beun! Met een kettingsleutel blijft ie netjes heel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2014 01:16 AM
  [ # 9 ]

In diverse boeken schrijft citroen de methode van egbert voor, dwz: bollen 1/8 slag lossen met systeem op druk om meedraaien van de cilinder te voorkomen. Daarnaast wordt er in de boeken en mededelingen aan dealers uitdrukkelijk genoemd dat bollen die met een beitel zijn bewerkt in geen geval door citroen worden geaccepteerd als het om een garantie of ruilsysteem gaat. Ergo: losdraaien met veerbollentang, kettingtang of klemband zoals bogaard schreef.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 31 maart 2014 10:48 AM
  [ # 10 ]

Ik meende dat ik mijn garageman die bollen gewoon met de hand los zag draaien. Zaten ze dan niet goed vast?

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 31 maart 2014 11:31 AM
  [ # 11 ]

Jawel hoor, ik draai ze altijd stevig met de hand vast. Nog nooit een druppeltje lekkage gezien en na bijv. een jaar draai je ze er ook weer met de hand af.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 01 april 2014 01:00 AM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

In diverse boeken schrijft citroen de methode van egbert voor, dwz: bollen 1/8 slag lossen met systeem op druk om meedraaien van de cilinder te voorkomen. Daarnaast wordt er in de boeken en mededelingen aan dealers uitdrukkelijk genoemd dat bollen die met een beitel zijn bewerkt in geen geval door citroen worden geaccepteerd als het om een garantie of ruilsysteem gaat. Ergo: losdraaien met veerbollentang, kettingtang of klemband zoals bogaard schreef.

De garantie op mijn DS is reeds enige tijd vervallen. Beginnen met de klemband is een goed idee. Maar bij vastzitters is losrammelen snel, effectief en belast de zaak slechts gering. Succes aan de TS!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook