Loshalen BE3 Bak
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 30 maart 2014 10:35 PM

Mensen,

Wil mijn koppeling vervangen. Begrijp ik goed dat de hevel van de koppeling er af moet om de bak los van het blok te krijgen? Zit een pen doorheen die ik er met geen mogelijkheid uit krijg… Hoe zit dit in Godsnaam vast en hoe krijg ik die pen er uit???? Bak is rondom los en kan ik 2 centimeter van het blok af trekken maar verder dus niet.. Hangt de hele boel dus op die koppelingshevel???

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 maart 2014 10:47 PM
  [ # 1 ]

Zeker een 2.0-16V, die heeft een trekkoppeling en daarvoor moet de hevel inderdaad los.
Die pen kun je eruit slaan, als dat niet lukt, dan zul je het eruit moeten boren.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 30 maart 2014 11:00 PM
  [ # 2 ]

Ja, er uit slaan… Naar je toe slaan is niet zo makkelijk…Heb al geprobeerd om met een griptang de pen te grijpen en dan tang + pen terug slaan…Tang glijdt dan van de pen af.  Kruipolie en nijptang proberen wellicht en pen opofferen…Anders maar boren inderdaad…

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 april 2014 09:58 PM
  [ # 3 ]

Viel uiteindelijk erg mee: beetje IMAL op de pen en ‘m eerst wat dieper ingeslagen, kruipolie even laten inwerken en met schroevendraaier pen beetje kunnen terugdrukken aan achterzijde koppelingshandel. Vervolgens met griptang er uitgewurmd. Nieuwe plaat en drukgroep geplaatst evenals nieuwe prise-as keerring.Beetje vreemd dat deze niet tot in de aanslag in de driehoekige geleidebus- steun gedreven zit maar vrijwel vlak aan de oppervlakte…Bak er weer op en klaar voor de volgende stap…
Subframe grotendeels ontlakt en ontroest, Fertan er op en daarna epoxy grondlaag. Vanavond eerste laagje zwart er op. Met beetje mazzel kan subframe er van het weekend weer in….Respect voor een ieder die hier luchtig over doet want het is een bere-klus….

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 april 2014 11:01 PM
  [ # 4 ]

ben druk opzoek naar een bak. kan ik er mee aan de gang.
Ook mijn sub is roestig. Was echt perfect toen ik de xm 2,5 jaar geleden kocht.

Maar ik reken wel op bere klus inderdaad….

Bij de 16v kan je wel de motor laten zitten als je de koppeling vervangt.
Hoeft er niet persee uit. Maar voor subframe wel denk ik

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 april 2014 11:16 PM
  [ # 5 ]

Om alleen de koppeling te vervangen kan het blok geloof ik blijven zitten. Zat echter met een lelijke tik (klepstoter??) en verhoogd olieverbruik van mijn vorige blok. Ben dus het blok uit mijn donorauto aan het klaarmaken voor de transplantatie… Subframe van mijn donor was op plekje aan de onderkant na nog heel gaaf. Van mijn eigen auto was het niet best en daar had aan gelast moeten worden..Met blok eruit wel lekker veel ruimte om bijvoorbeeld alle hoezen (stuurhuis en assen) te vervangen en de boel eens even goed te reinigen en roestplekjes bij te werken. Voorste hoogteregelaar leek wel gevuld met modderwater terwijl ik een paar jaar geleden goed gespoeld had en de LHM ververst. Ook vervang ik de draagarmlagers, de stabilisatorstang rubbers (die in het subframe) en de reactiestangen en fuseekogels. Behoorlijke investering maar het is zo’n ontzettende fijne en betrouwbare auto….Extra moeilijkheid is de hele LPG toestand die ik zoveel mogeljk heb laten zitten…

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 april 2014 11:44 PM
  [ # 6 ]

Oke staan nog wat zaken tussen die nog niet op mijn lijstje staat.
Ik heb tijdelijk een andere xm, dus hoeft niet een weekend af, ook maar grondig doen dan.
Heb je de boel er uit getakeld?
Dan moet de motor kap er af denk ik?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 april 2014 11:46 PM
  [ # 7 ]

Owja gelijk nog een vraag. Ik heb geen brug. Thuis wel garage met smeerput.
Moet kunnen denk ik.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 08 april 2014 12:02 AM
  [ # 8 ]

Das riant genoeg…Heb een paar stevige as-steunen en dat is al…Natuurlijk wel een takel voor de motor.. Gasveren van de motorkap kun je heel makkelijk met een steeksleutel loswrikken van de kogel. Klep kan dan recht omhoog staan met een stok eronder of zoiets…Ben niet afhankelijk van de wagen…Heb tijdelijk een Peug 205D en voor de echte “noodgevallen"een Xm V6 exclusive…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook