inbouw XM v6 24v motor in een ander auto waar een PRV 12v met carburatie
kurtsti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-04-2014

Gepost: 15 april 2014 02:52 PM

Ik heb een XM V6 24v motor gekocht met ECU benzine pomp gekocht en zou deze graag in een Alpine A310 v6 leggen dit is ook een PRV 12 v motor met carburatie
Waar is het mogelijke om een elektrisch schema te vinden en heeft iemand zoiets al gedaan en zo ja wat zijn de moeilijkheden en problemen die je moet oplossen zoals BV start onderbreking enzovoort


alle input is welkom


kurt

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 15 april 2014 03:23 PM
  [ # 1 ]

nou dat klinkt goed!
Ik heb wel eens een 505 voorbij zien komen met een XM motor, ook staat me iets bij van een soort gelijke ombouw in een R25.
Mij lijkt het beste om een werkplaatshandboek van een XM te vinden.
Waar in NL staat dit project?

Veel sleutelplezier!

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
kurtsti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-04-2014

Gepost: 15 april 2014 03:45 PM
  [ # 2 ]

auto staan net oven de NL grens tussen breda en antwerpen het is inderdaad wel meer gedaan maar als er mensen zijn die hier wat meer informatie over heb of zo een auto in hun bezit hebben en hier rond de nodige kennis hebben gelieve dan een PM te sturen


cheers


kurt

Profiel  
 
Mutly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-04-2014

Gepost: 25 april 2014 01:19 PM
  [ # 3 ]

Kurt,
I have a 1988 Renault Alpine GTA. fitted with an XM 24vl. engine…a self built inlet system with 6 no. Toyota 4age throttle bodies…the EFI. & ignition are controled by a Megasquirt 2 with MS extra code…while working in North Holland for a friend, I also built 2 no. 310 Alpines…one with standard inlet, & 1 with the same inlet as mine, this car was a group 5 & was a German car…I am in Leiden, South Holland & you are welcome to come anytime & see my car & ask questions…you may have worked out I,am a Scotsman & a retired ex. FIA. mechanic.
Yours Eddie.
ps. I am also building a Mid-Engine twin turbo gta.
Eddie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 april 2014 05:26 PM
  [ # 4 ]

Ik heb in 1994 in een XM 12 klepper automaat een enigzins gemodificeerde 24 klepper ingebouwd, met een ZF 4HP18 automaat, en daar ruim 300.000 km mee gereden. .
Als je de ECU van de 24V wilt gebruiken, dan heb je de schema’s van een XM of Peugeot 605 24V uit die jaren nodig.
Die ECU is een Phenix 4, en is uniek voor de 24V. Die is behoorlijk afwijkend van de “normale"phenix 3, gemaakt door Bendix terwijl de Phenix 4 door Siemens gemaakt is. 
De startonderbreker zit standaard in de ECU en je kan die niet “overbruggen”, maar je kunt hem wel op “0000” zetten zodat hij niet werkt.  Je moet dan wel weten wat de startcode van de ECU was, anders zit je hopeloos fout. Instellen: Kijk in XM handboek. 

Het voordeel van de technologie van “toen” is dat de ECU en de motor niet met de rest van de auto communiceren, je kunt dus “gewoon” de motor met de ECU inbouwen en het kan werken. Zonder schema kom je daar moeilijk uit, maar met de schema’s is het relatief gemakkelijk. Als je er echt niet aan kan komen, ik moet die schema’s nog ergens in een archief doos verborgen hebben liggen. De ECU verwacht dat er een katalysator aan de motor zit, en heeft de originele 2 lambdasondes nodig, maar zonder kat werkt het prima. Je kunt er natuurlijk ook een Megasquirt op bouwen, maar dat moet je wel kunnen.
Nog een opmerking over de motor: De 24V heeft een behoorlijk “zware” klepbediening, met hydraulische klepstoters, die kunnen vrij slecht tegen echt hoge toerentallen, ik zou je aanraden om zeker niet boven de 5800-6000 rpm te gaan ook al lijkt de motor dan nog genoeg lucht te krijgen.
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik dat wel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mutly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-04-2014

Gepost: 25 april 2014 06:14 PM
  [ # 5 ]

Citroensmgz,
When I bought my engine ,it came with Phenix ECU & the complete dashboard with all the gauges…I did research fitting the Phenix with both camshaft & crank. sensors to give me sequential injection etc…but found it was to much trouble to interfase all the variables & the easiest route to get the motor up & running was to install the Meg. with 1 wideband sensor, & controller, no kat…I run a 36/1 trigger wheel…the latest Meg. can accept the Citroen flywheel & run sequential…as you say the engine red lines at 5800/6000…but in short bursts I have had no problems running to 6500…only needs good 5/40 oil.
Eddie.

Profiel  
 
kurtsti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-04-2014

Gepost: 25 april 2014 08:52 PM
  [ # 6 ]
Citroensmgz schreef:

Ik heb in 1994 in een XM 12 klepper automaat een enigzins gemodificeerde 24 klepper ingebouwd, met een ZF 4HP18 automaat, en daar ruim 300.000 km mee gereden. .
Als je de ECU van de 24V wilt gebruiken, dan heb je de schema’s van een XM of Peugeot 605 24V uit die jaren nodig.
Die ECU is een Phenix 4, en is uniek voor de 24V. Die is behoorlijk afwijkend van de “normale"phenix 3, gemaakt door Bendix terwijl de Phenix 4 door Siemens gemaakt is. 
De startonderbreker zit standaard in de ECU en je kan die niet “overbruggen”, maar je kunt hem wel op “0000” zetten zodat hij niet werkt.  Je moet dan wel weten wat de startcode van de ECU was, anders zit je hopeloos fout. Instellen: Kijk in XM handboek. 

Het voordeel van de technologie van “toen” is dat de ECU en de motor niet met de rest van de auto communiceren, je kunt dus “gewoon” de motor met de ECU inbouwen en het kan werken. Zonder schema kom je daar moeilijk uit, maar met de schema’s is het relatief gemakkelijk. Als je er echt niet aan kan komen, ik moet die schema’s nog ergens in een archief doos verborgen hebben liggen. De ECU verwacht dat er een katalysator aan de motor zit, en heeft de originele 2 lambdasondes nodig, maar zonder kat werkt het prima. Je kunt er natuurlijk ook een Megasquirt op bouwen, maar dat moet je wel kunnen.
Nog een opmerking over de motor: De 24V heeft een behoorlijk “zware” klepbediening, met hydraulische klepstoters, die kunnen vrij slecht tegen echt hoge toerentallen, ik zou je aanraden om zeker niet boven de 5800-6000 rpm te gaan ook al lijkt de motor dan nog genoeg lucht te krijgen.
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik dat wel.

Ik heb de code niet maar wel het chassis nummer zou het mogelijke zijn om dit met behulp van nummer bij citroen te verkrijgen
Een schema zou zeer welkom zijn als je dit mocht hebben me er een kopie van kunnen bezorgen zou fantastische zijn

 

cheers


kurt

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 april 2014 09:41 PM
  [ # 7 ]

Het lijkt wel of je niet kan lezen.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224928/#1821279

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 26 april 2014 12:16 PM
  [ # 8 ]

Zonder de code begin je er niets mee dan zal je een andere ECU moeten zoeken waar wel de code bekend van is(Heb er nog een liggen)
Of je doet wat Eddie heeft gedaan een andere ECU van Meg.

Profiel  
 
kurtsti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 12-04-2014

Gepost: 26 april 2014 10:26 PM
  [ # 9 ]

ik ga dus voor de korte pijn en gewoon een megasquirt gebruiken heb hier al en beetje ervaring mee op mijn MX5 supercharged en normaal moet ik ook de inlaat collector kunnen aansturen met deze ECU


cheers


kurt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook