Advies en ervaring C5 EGS en Stoel
CitrofielTD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 18 mei 2014 08:11 AM

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een nieuwe leaseauto uit mag zoeken.

Gezien ik het merk een warm hart toedraag toch even bij Citroën gaan kijken. Ze heeft momenteel een erg interessant model in de aanbieding tegen een scherpe aanschafprijs en gunstige bijtelling, de C5 Tourer Collection Business HDI 115 EGS. Gisteren bij de dealer geweest en erg in de smaak gevallen.

Ik had echter enkele vragen voordat dit een serieuze kandidaat gaat worden.
- Hoe rijdt de EGS nu echt?
- Past het motorvermogen bij deze auto?
- Ik ben 2.00 m lang, waardoor ik in de achterste stand zit. Voor mijn benen prima, maar mijn hoofd heeft minimale ruimte omdat er precies over het midden tussen voor en achterdeur een balk loopt die het plafond enkele cm doet zakken. Zijn er ervaringen in het verlagen van de zitting? De dealer had hier geen antwoord op.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 18 mei 2014 02:39 PM
  [ # 1 ]

Heb je al een proefrit gemaakt (EGS BAK)  ????  En wat als de stoel (zitvlak) op laagste stand staat???

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 18 mei 2014 02:42 PM
  [ # 2 ]

Idd zelf een proefrit maken, ...
Ik vind die bak prut met peren, maar dat is erg persoonlijk

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 18 mei 2014 04:28 PM
  [ # 3 ]

Bij mij ging het erom, dat ik geen koppelingspedaal meer moe(s)t indrukken, zoals bij een manuele bak dat was ik beu.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Stefanex
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 02-04-2012

Gepost: 18 mei 2014 07:51 PM
  [ # 4 ]

Ik rijd nu zelf sinds eind Januari 2014 in een Citroen C5 1.6 E-HDI, dus ook met de door velen zo verguisde EGS-bak.
Nou, het bevalt mij uitstekend. Als je een beetje met gevoel rijdt en een beetje weet bij welke snelheden de bak overschakelt dan schakelt deze bak gewoon subliem. Ik kan me voorstellen dat als je een sportieve rijstijl hebt en konstant vol op het gas gaat deze bak je tegen gaat staan. Maar met een sportieve rijstijl koop je ook geen C5 dunkt me.
Het bovenstaande geldt ook een beetje voor de 1.6 HDI die in deze auto ligt. Een C5 is nou niet bepaald een lichtgewicht auto en deze bescheiden motor met maar 115 PK heeft dus een hele kluif aan deze auto. Verwacht dan ook niet dat je als eerste weg bent bij een stoplicht. Maar weer, een C5 is niet gemaakt om als eerste bij een stoplicht weg te zijn. Een C5 is gemaakt om in alle comfort en rust kilometers te maken. Gewoon meekomen met de stroom lukt echter prima met deze motor. De EGS bak schakelt dan ook altijd bij een laag toerental over en gebruikt het koppel van deze motor, 270 NM, dan ook optimaal! Kilometers vreten gaat dan ook niet alleen in alle rust en comfort maar ook zeer economisch. Met de huidige temperaturen haal ik momenteel met het grootste gemak 4,9 L per 100 KM. En dan rijd ik niet ééns als een slak maar ook niet harder dan 130 KM/H.
Houd er ook rekening mee dat een C5 gewoon een erg grote auto is. De totale lengte van de wagen gaat dicht tegen de 5 meter aan en in de breedte is het ook geen kleintje. Rijdt je dus veel in de stad, vraag je dan af of je met zo’n auto de juiste keus maakt want krap inparkeren met deze wagen is ondanks de vele parkeersensoren een behoorlijke klus. Rijdt je echter veel grote afstanden en veel op de autosnelweg dan is het wel weer een ideale auto door de lange wielbasis (rust), de ruimte in het interieur en de veiligheid (je hebt echt veel auto om je heen!).
De C5 met 1.6 E-HDI is uitgerust met stalen veren. Ok, ook ik had liever een C5 gehad met hydractieve vering…...dit brengt toch een speciaal rijgevoel met zich mee….zeer comfortabel, zwevend… Maar ik moet zeggen, ook de stalen vering (wokkels) voldoen uitstekend. Deze vering is minstens even soepel als de hydractieve variant alleen het speciale karakter van de hydractief ontbreekt dus. In hoeverre de 2 varianten verschillen kan ik hier op het papier moeilijk uitleggen. Je moet het zelf ervaren middels een proefrit. De auto lijkt soms zelfs iets te zwaar te zijn voor een stalen vering en dat uit zich in een vrij sompig karakter bij grote oneffenheden in de weg.
Mijn advies is dus gewoon een keer een proefrit zien te regelen waarin je de auto gedurende een paar uur kunt ervaren. Mijn dealer heeft mij toen ook in de gelegenheid gesteld de auto uitgebreid te testen. Dus niet een rondje om de kerk maar uitgebreid minimaal een paar uur rijden en kijken of de auto bij je past. Dan kun je ook goed bekijken of de EGS bak bij je rijstijl past.
Ik ben echter zeer tevreden…......en stap iedere keer weer met veel plezier in deze comfortabele auto.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 18 mei 2014 08:00 PM
  [ # 5 ]

Stefanex, vraagje? Komen wij uit de zelfde buurt en kennen wij elkaar (zeer)goed ik denk aan jou eerste Geel 2pktje Special anno 1976.
Jou Huidige Auto C5 Tourer 16 EHDI EGS Bak ????

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 mei 2014 08:59 PM
  [ # 6 ]

Ik heb een beetje ervaring met verschillende merken ” automated manual gearboxes”.
Als je een relatief “rustige” rijstijl hebt zul je zeer tevreden zijn, maar als je tot de “sportieve rijders” behoort dan zul je teleurgesteld zijn.
Waarom: Een EGS bak schakelt relatief bruusk als je veel gas geeft, en daarnaast heb je een probleem met meervoudig terugschakelen als je afremt en dan vol gas verder wilt: Oftewel je bak schakelt 2 keer terug en je vindt dat er gat in de acceleratie zit, en dat wordt erger als je nog meer gas geeft, oftewel de bak schakelt niet verder terug ( da’s een kwestie van programmeren door de fabrikant), en je vindt dat je geen vermogen hebt omdat je motor geen toeren draait. Een ander punt is dat zo’n bak kan terugschakelen op een moment dat jij dat niet wilt, bijvoorbeeld je neemt een bocht op de limiet, en de voorwielen verliezen tractie omdat de bak schakelt…. dan wil je alleen een handbak.
Als je automaat rijdt uit “gemak”, d.w.z. je rijdt in het algemeen rustig ( dat wil trouwens niet zeggen niet hard, je kunt best doorrijden, maar fel door de versnellingen accelereren is het probleem), en laat het schakelen met gemak aan de auto over dan zul je een tevreden rijder zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 18 mei 2014 09:29 PM
  [ # 7 ]
vtske schreef:

Stefanex, vraagje? Komen wij uit de zelfde buurt en kennen wij elkaar (zeer)goed ik denk aan jou eerste Geel 2pktje Special anno 1976.
Jou Huidige Auto C5 Tourer 16 EHDI EGS Bak ????

Euh en sorry als ik er helemaal naast zit met mijn redenering.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
jance
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 28-08-2013

- C5 THP 155
Gepost: 19 mei 2014 11:52 AM
  [ # 8 ]

Ik mis nog een reactie van iemand maar die zal beslist komen dus wacht nog even met beslissen op het laatste woord.

Profiel  
 
Stefanex
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 02-04-2012

Gepost: 19 mei 2014 12:23 PM
  [ # 9 ]

@VTSKE
Nee, ik denk niet dat we elkaar kennen.
Ik kom uit Twente in Holland. Rijdt momenteel een grijze Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance als sedan uitvoering.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook