Contactslot GSA
1130
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013

- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Gepost: 17 mei 2013 01:06 AM

Vanavond bij thuiskomst maak ik het volgende mee; ik parkeer de GSA en wil de sleutel uit het contactslot draaien maar deze zit helemaal vast. Ik kan wel de sleutel met cilinder en al naar me toe trekken maar daarbij vallen de pennetjes uit het slot. Dus de motor is niet meer uit te zetten met het contactslot! Ik onderbreek de ontsteking en haal de accuklemmen los omdat er nog steeds stroom op het contactslot staat. In 24 jaar nog nooit meegemaakt dat de cilinder uit het slot is gebroken.
Ik wil morgen het slot uitbouwen en dan kan ik ook foto’s laten zien. Is het mogelijk om alleen het contactslot te vervangen (door die van een GS bijvoorbeeld) en het deel waar het stuurwiel in draait te behouden (want dit is ander bij een GSA tov GS)? Heeft iemand hier ervaring mee (en dus tips)?
Groet, Martijn

GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 17 mei 2013 11:05 PM
  [ # 1 ]

Contactslot van een GSA is anders dan van de GS, en mogelijk niet uitwisselbaar. De stuurkolommen zijn wel identiek.

Profiel  
 
1130
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013

- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Gepost: 17 mei 2013 11:26 PM
  [ # 2 ]

Dag Dirk, Bedankt voor je reactie. Ik heb geen slot van GS in de buurt dus ik kan niet vergelijken. Vanmorgen heb ik de boel gedemonteerd en heb een GSA slot gevonden bij Jan van Gompel. DIe ga ik morgen monteren. Dan zou het allemaal weer moeten werken. Wel spannend wanneer je de sleutel met cilinder uit het contact trekt en de motor gewoon blijft lopen. Zie de boel dan maar een beetje netjes uit te zetten.
Groet, Martijn

GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 17 mei 2013 11:34 PM
  [ # 3 ]

Da’s niet zo moeilijk.

Gewoon de auto in een versnelling, voet op de rem en langzaam de koppeling op laten komen.

Zeker weten dat hij uit gaat.

Profiel  
 
1130
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013

- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Gepost: 20 mei 2013 11:09 PM
  [ # 4 ]

Dat kan, ik heb het anders gedaan. Stroomverdeler onderbroken, motor slaat af, en dan de accuklem eraf. (want hij bleef gewoon op contact staan). Maar de GSA is gerepareerd, we rijden weer rond. Zie hier de foto van het gebroken slot. Het dashboard loshalen om het contactslot eruit te halen is nog het meeste werk. Het slot is zo omgewisseld in het stalen huis. En dit is ook vrij snel teruggeplaatst.

Afbeelding Bijlagen
GSA dashboard.jpgGSA slot 2.jpgGSA slot 1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 04 mei 2014 10:32 PM
  [ # 5 ]

Even wat nieuw leven hierin…
Mijn contactslot is ook stuk (hij gaat niet vanzelf terug als de motor aangeslagen is) maar toen ik eens ging kijken hoe ik m eruit zou kunnen krijgen kreeg ik het zo warm dat ik even moest gaan zitten…

Wat moet er minimaal losgehaald worden om erbij te komen? Ik zie de onderste lichtbruine plastic bak er op de foto nog in hangen, kan die blijven zitten? Of was meneer 1130 bij het maken van de foto nog niet helemaal klaar met (de)monteren?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 mei 2014 12:42 PM
  [ # 6 ]

1. Het stuur moet eruit, dat is een kwestie van een moertje losdraaien en aantrekken.
2. Dan moet je bij de bouten kunnen waarmee het stuurslot/contactslot vast zit, daarom moet het tellerbakje eruit. Dit zit met 3. schroefjes vast. Er zit ook nog een tellerkabel aan, die kun je lostrekken vanuit de motorruimte. Dan kun je het klokwerk aantrekken, de laatste stekkertjes eraf schuiven en dan is het los.
4. Het slot zit met de twee bouten vast waar je nu bij kunt. Er zit ook nog plakspul tussen, dus het gaat niet meteen makkelijk los.
5. En dan is er nog een kapje dat los moet om van onder af bij het slot te kunnen. Dit lijkt op het eerste gezicht een geheel te zijn met het dashboard maar het zit met twee schroefjes vast.

Wees bij het wrikken aan het slot voorzichtig met het dashboard er omheen want dat is van hard plastic en breekt gemakkelijk. Maar er hoeft verder dus niks gedemonteerd te worden.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 05 mei 2014 01:15 PM
  [ # 7 ]

Dankbaar!
Ik ga het toch maar even proberen, toen ik net een satelliet uit een sloopauto aan het halen was viel de tellerbak eruit, dus ik heb nu ook een plaatje bij je verhaal Wink
In elk geval valt de klus dus mee, dit klinkt als een doebaar karweitje Smile

Groeten,
Daan

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 20 mei 2014 06:37 PM
  [ # 8 ]

Het stuur van mijn GSA is helemaal ovaal getrokken, lees vernield waarschijnlijk gebeurt om te proberen om het stuurslot te breken. heb even vlug gekeken hoe het stuur te verwijderen. Zie geen afdek kapje in het stuurwiel met eronder een centrale moer zoals bij b.v. een CX. Neem aan dat er aan het stuurwiel een stuuras zit welke in een kruiskoppeling zit geschoven en het stuur dus vast zit aan een as/stang.
Heb inmiddels al een ander stuur met slot gevonden ( nog niet in huis om te bekijken ) maar montage tips zijn zeker welkom.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 20 mei 2014 07:06 PM
  [ # 9 ]

De as van het stuurwiel is aan de onderkant getand en zit in een koppeling geschoven, waar hij vast geklemd zit met een m7 boutje haaks op de as van het stuurwiel. Hetzelfde systeem als een kickstarter van een bromfiets bijvoorbeeld, mocht dat je wat zeggen. Je moet dus onder het dashboard dat m7 boutje+moertje losdraaien, dan kun je het stuur er zo uittrekken. Denk dat je niet veel uit elkaar hoeft te halen om erbij te kunnen, hooguit het plastic kapje onder het dashboard.

Overigens wel handig om voordat je het stuur los haalt, hem goed op ‘rechtdoor’ te zetten, dan is het ook makkelijk om het nieuwe stuur er weer in de goede stand in te zetten.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 20 mei 2014 11:41 PM
  [ # 10 ]
DPCH schreef:

..boutje+moertje losdraaien…

wellicht ten overvloede, om het stuur er uit te krijgen moet het boutje uit de kruiskoppeling gehaald worden, het boutje ligt verzonken in de stuuras en borgt zo de axiale beweging.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook