Wiellagers achter
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 25 mei 2014 02:02 AM

Voor de APK moeten onder meer mijn achterste wiellagers worden vervangen. Een klusje waar de dealer meer dan €500,- voor rekent. Is dit zelf te doen zonder pers etc ?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 mei 2014 12:24 PM
  [ # 1 ]

Als je met ‘zonder pers, etc.’ bedoelt dat je het met wat huis, tuin en keukengereedschap op straat wilt doen: nee.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 25 mei 2014 03:46 PM
  [ # 2 ]

ik bedoel thuis in de garage met een flinke dosis spierkracht en gereedschap maar zonder vlammenwerper en een pers.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 25 mei 2014 05:46 PM
  [ # 3 ]

keek net even op onderdelen site, maar zo te zien is het gewoon een wissel-naaf, dus grote moer eraf, naaf eraf, (in de naaf zit het lager, en kan er niet uit) en dan nieuwe erop, maar nu komt het de prijs is zo hoog omdat de naaf zo duur is, afhankelijk van merk, want je kan ze vanaf zo,n 60 euro kopen, tot en met 180,- bij de dealer, en ja dat ie per stuk, dus gewoon eerst even het wiel eraf en kijken wat je erop hebt zitten, om zekerheid te krijgen, want je vermeld ook niet wat voor een uitvoering je hebt, schijf ja/nee,  abs ja/nee.???  je kan ook een garage zoeken die bv met 2de hands onderdelen werkt, of in iedergeval goedkopere onderdelen dan de dealer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 25 mei 2014 06:59 PM
  [ # 4 ]

het is een TCT uit 93, natuurlijk met schijfremmen.
De lagers heb ik al besteld maar vraag me af of ik het moet uitbesteden voordat ik de hele meuk eraf heb…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 25 mei 2014 10:03 PM
  [ # 5 ]

weet niet hoe handig je bent met sleutelen, maar als je bv zelf je remblokken kan vervangen, ben je al aardig op de goede weg, want je remmen moeten eraf, of je moet de schijf er tussen uit krijgen als de blokken eruit zijn, vaak achter wel, voor niet. belangrijkste is de hamer thuis laten, dat is voor hamer en beitel monteurs, die slopen alleen maar ipv demonteren, je hebt een as steun nodig om de as te ondersteunen, als de as moer eraf moet, anders trek je de hele auto uit elkaar, en is de moer nog niet los, in de garage gebruiken ze een lucht sleutel en is het dus niet nodig, een as steun, als het goed is kan je het lager/naaf er vaak zo vanaf nemen, anders een trekker gebruiken, dan zorgen dat alles schoon is, en glad, bramen en onevenheden weg halen, ook het nieuwe lager reinigen, omdat vaak de bescherm olie is in gedikt, en dit problemen geeft met montage, wel weer wat nieuw vet/olie op de as doen, voor montage. en natuurlijk de binnenkant van de schijf,(waar de naaf tegen aan komt) deze goed te reinigen, bv roterende staalborstel, heeft de voorkeur. dit is vaak de normale handels wijze, van dit systeem, heb zelf nooit geen xm onderhanden gehad, twijfel je toch, vraag dan hulp, monteurs zien je niet graag aan komen met zelf mee gebrachte spullen, omdat daar voor hun ook winst in zit, dit is het lager wat het moet zijn ???

Afbeelding Bijlagen
140297.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 26 mei 2014 01:07 AM
  [ # 6 ]

Thanks Beremans,

Ik vraag graag eerst hulp voordat ik begin aan een klus waarvan ik de afloop niet kan inschatten Smile

Ik ben gedurende de 11 jaren dat ik mijn XM heb aardig handig geworden in het sleutelen en zie zoals jij het schetst geen probleem het zelf aan te pakken.
De foto die je plaatst is inderdaad het lager dat ik heb besteld. De Haynes is wat vaag over het vervangen maar ik had het voorgevoel dat het zonder moeilijkheden zelf te doen moet zijn. De voorwiellagers zijn niet door mij vervangen, die klus heb ik een aantal jaren geleden met de staart tussen de benen aan de garage moeten overlaten, vandaar mijn vraag.

Dus: Remmen eraf, moer los, trekker erop, schoonmaken, nieuw lager erop, vastdraaien met de mm sleutel en klaar is Erik. Kan ik meteen de remmen even nakijken en de leidingen flushen.
Ik laat het weten hie het is afgelopen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook