Uitlaat (en katalysator) Xsara VTS 2.0 16v
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 20 mei 2014 03:23 PM

De uitlaat van mijn Xsara maakt herrie. Nu hoort er van origine wel een wat zwaarder geluid uit de uitlaat van een VTS te komen, maar zoals het nu klinkt hoort niet.

De midden-en einddemper heb ik laten vervangen bij een universele garage want de katalysator die kon nog wel even mee. Nu heb ik een paar dagen een redelijk stille uitlaat gehad, maar hij begon weer te brommen. Bij de KwikFit zou de katalysator gaan vervangen maar toen alles eraf lag bleek het een verkeerd bestelde katalysator te zijn (Soms heb ik echt het idee dat ik in een Ford T-model rijd waar geen onderdelen meer voor zijn, dit is namelijk ook al gebeurt bij een radiator en slang. Je merkt mijn irritatie en het is ook wel zwaar overdreven, maar de Xsara heeft door dit soort ongein een maand stilgestaan).
Ze hebben toen mijn oude kat weer terug geplaatst met nieuwe schroeven en klemmen en toen was hij eigenlijk weer redelijk stil. De afspraak heb ik toen afgezegd. Op advies maar even zo laten zitten en wachten tot hij echt rot is. Misschien lag het aan de bevestiging.

Echter is de uitlaat nu wederom herrie aan het maken. Maar als je de uitlaat dicht houdt met een doekje blaast hij niet in de buurt van de kat. Ik zie uit mijn nieuwe middendemper druppeltjes komen! Dat zou dan de afwatering zijn..

Dus: De kat is niet lek maar wel nog origineel. Vanaf de kat is alles nieuw en de uitlaat maakt een herrie. (Als je veel toeren maakt en opschakelt hoor je hem ook even ‘blaffen’ alsof hij “WOW” zegt. Dat lijken mij duidelijke kenmerken van een slechte uitlaat.

De vraag: Wat is nu wijsheid?
Maken die nieuwe (niet originele) uitlaatdelen nou echt zo’n kl*te herrie, of kan het toch aan de kat liggen? Ik ga in ieder geval geen nieuwe originele kat kopen want die kosten 1000 euro exclusief montage bij de Citroen!  idiot
De Kwikfit vraagt 450 inclusief montage voor een VTS katalysator.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 mei 2014 03:34 PM
  [ # 1 ]

mijn ervaring is dat de niet originele uitlaten dunner van materiaal zijn, dit is voor mij een overweging geweest om toen der tijd bij mijn C5 weer een originele einddemper eronder te zetten ipv een imitatie. Kost wat maar heb je ook wat.
Jouw auto is weliswaar geen C5 maar denk dat die waaier ook voor jou zal opgaan. vergelijk origineel en imitatie maar eens!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 20 mei 2014 03:38 PM
  [ # 2 ]

Het grote prijsverschil moet inderdaad ergens vandaan komen. Wat betreft de prijs is het bij de VTS bijna geen discussie omdat je voor de prijs van een nieuwe originele uitlaat een complete tweedehands VTS kan kopen.

Maar toch is die imitatieuitlaat een tijdje redelijk stil geweest.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 mei 2014 03:42 PM
  [ # 3 ]

Ik kan me wel vinden in de afweging tussen imitatie en origineel bij bepaalde leeftijd/km-stand van de wagen!
In het begin zal je misschien weinig verschil merken in geluid echter denk ik wel dat de imitatie sneller zal gaan rammelen (lees tussenschotjes).

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 24 mei 2014 03:02 PM
  [ # 4 ]

De garage heeft naar de algehele staat van de uitlaat gekeken. De imitatiepotten kunnen inderdaad wat meer herrie veroorzaken. Deze potten worden ook “dichtgeknikt” in plaats van gelast en dat is nooit helemaal 100% dicht en geluidsvrij. Ook het dunne materiaal kan meer geluid doorlaten. Maar eigenlijk was dat allemaal al duidelijk.

Ze denken dat de kat nog wel even mee kan en ik laat hem volgende week lassen met een nieuwe ring tussen het spruitstuk en de buis naar de kat. De Kwikfit had blijkbaar kit gebruikt ipv een ring, wat eigenlijk niet mag. (Maar logisch, omdat het even tijdelijk zou zijn)

Volgende week weer een update.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 31 mei 2014 02:24 PM
  [ # 5 ]

De katalysator is gelast en kan volgens de garage sowieso makkelijk een jaar mee. Hij lekt ook niet eens.
De garage heeft vastgesteld dat er in de einddemper een fabricagefout zit. Waarschijnlijk veroorzaakt dat het geluid. Deze zal volgende week onder garantie vervangen worden. Smile

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook