Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Verrek, ik weet het niet meer. Te lang geleden. Vanaf ca 1975 tot ca ‘86 reed ik dagelijks met die dingen. Ik herinner mij dat ik nogal eens aan startmotoren moest schroeven. Inderdaad in ca 20 min.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Tsja, professionals…
Ik denk dat ik er 2 dagen over ga doen…
Nou, even tijd gevonden om aan de startmotor te sleutelen…
Het is dus een 9-tands.
En via MP heb ik een 10-tands gekocht. Deze is een stuk zwaarder dan die van mijn snoek.
Kwam uit een DV.
Ik dacht ik neem de 50% kans, maar ik win ook nooit wat met de staatsloterij dus ik had het kunnen weten…
Wil iemand ruilen misschien?
JanSr schreef:Verrek, ik weet het niet meer. Te lang geleden. Vanaf ca 1975 tot ca ‘86 reed ik dagelijks met die dingen. Ik herinner mij dat ik nogal eens aan startmotoren moest schroeven. Inderdaad in ca 20 min.
O ja, dat tooltje is waarschijnlijk een riempje geweest om die zware startmotor een beetje te sturen…
De Marktplaats startmotor ging dus niet passen, zie het verschil. Let vooral op het tandwiel
Dat ding weegt 11 kg…
Even met Civer gebeld, die had nog een gereviseerde Valeo liggen.
Heb die grote ingeruild.
Kost een paar centen maar als ie niet wil starten is dat toch wel erg spannend als je op de snelweg voor een brug staat te wachten….
Klus viel toch weer wat tegen:
Ten eerste kon ik maar 1 boutje één op één overzetten voor het hitteschild.
Dat merk je natuurlijk pas als de startmotor al op z’n plek zit…
De andere 2 hadden kennelijk een andere schroefdraad, net iets fijner. En toch waren het originele boutjes met een Citroen tekentje erin…
Had gelukkig in m’n voorraad nog wel passende exemplaren.
Het meeste werk heb ik nog gehad met het hitteschild. Wat een pleuris ding!
Uit de auto halen gaat alleen met geweld als je het uitlaatspruitstuk laat zitten.
En als ie door die actie wat verbogen is krijg je hem weer heel moeilijk in model op z’n plaats.
Erg knap als je dat in 45 of zelfs 20 min voor elkaar krijgt!
Maar het zit op z’n plek en de nieuwe startmotor heeft duidelijk meer power.
Morgen nog even nieuwe M7 draadeinden fabriceren waar het luchtfilter mee vast zit, want die zijn natuurlijk vergaan…
Ik zei al, ik ga er 2 dagen over doen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De Valeo is gevoelig voor oververhitting: niet te lang starten dus.
Zorg dat de benzine-opvoer in orde is, zeker als de auto bv ‘s winters gestald wordt!
Bedankt voor de tip! Maar geldt dat niet meer voor dat nieuwe model? Dit is een door Valeo gereviseerde Ducellier.
Benzine en ontsteking zijn geen probleem, maar de oude startmotor had geen puf meer.
Zodra hij wou aanslaan kreeg hij moeite om hem door de compressie heen te krijgen en sloeg zelfs af en toe terug.
Als de motor wel voldoende toeren draaide startte hij probleemloos.
Kwestie van geluk hebben hoe z’n bui was.
Koud startte hij vaak beter dan warm trouwens…
Update een beetje vergeten…
De nieuwe startmotor draait als een tierelier!
Meteen maar even wat kleine dingetjes vervangen die ik op CM heb gescoord:
Achterstallig onderhoud van het doorvoerrubber, op de beunmanier (ben ik goed in…)
Doorvoerrubber is gewoon te koop voâh wènig!
Verbindingsmof voor de interieurventilatie passagierskant:
De oude: Nou weet ik ook waar die schuimrubberfontijn vandaan kwam…
En waar ik heel blij mee ben:
De dame had al een vijfbak, maar het vijfbakdingetje ontbrak nog:
Eindelijk gevonden op CM! Eindelijk compleet! Plakker zit wel iets scheef, maar dat mag de pret niet drukken… Best nog wel even wurmen om hem op de plaats te krijgen… Het is namelijk een metalen plaatje met dat stukje bekleding erop geplakt.
En dan meteen maar even het luchtfilter een verfje en een sticker gegeven.
Ook weer netjes:
O ja:
Dacht ik dat het startprobleem voorbij was:
Wil de sleutel bijna niet meer in het slot… Nog nooit meegemaakt! (nee, was niet in het stuurslot gevallen, als de sleutel erin zit doet ie het prima)
Maar even gesmeerd, gaat wel wat beter maar toch voelt het niet helemaal safe.
Nou heb ik op zolder wel wat gevonden, maar die ligt ook al 20 jaar in een doos…
Gaat wat stroperig.
Is zo’n ding nog uit elkaar te halen? Of springen de onderdelen dan door de kamer?
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan die onderkant er afhalen en alls netjes schoonmaken en smeren. Monteren is wel een karwij want er zitten 3 dubbele contacten in..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>