handleiding vervangen trommelremmen achterremmen citroen berlingo remschoenen
timj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 31-12-2010

Gepost: 14 januari 2013 01:39 PM

Hallo Allemaal,

Ik heb onlangs mijn trommelremmen/achterremmen van mijn Berlingo uit 1997 vervangen het was wel ff een klus en ik was blij dat ik het samen heb gedaan met een professionele monteur een zeer kundige monteur
die mij het e.e.a geleert heeft.

Voordat ik aan deze klus begon heb ik veel websites bezocht en gezocht via google naar foto’s en een manual berlingo achterremmen/breaks maar niets gevonden dus ik heb zelf een aantal avonden gezwoegt om een handleiding manual berlingo trommelremmen gemaakt met foto’s.

Kijk de handleinding na en als jullie tips/aanvullingen kritiek hebben laat mij dat dan weten via deze site/pb’ tje.

Ik heb zelf gekozen om alles te vervangen eigenlijk was alleen de remcilinder lek maar omdat dit een hele klus is heb ik ervoor gekozen om aan beide kanten achter de hele rimram te vervangen ook de remslangen.

Belangrijke tip:
HAAL ALLEEN 1 KANT NIET BEIDE KANTEN OPEN !!!!
Want dan kan je niet spieken als je de boel open heb gehaalt omte kijken hoe de andere kant er oorspronkelijk ui hoort te zien.!
Ook als de trommel er weer opzit is het handig als je aan de andere kant kan voelen hoe stroef het origineel moet zijn.

Als je het bestand niet kan downloaden stuur mij dan een mail en dan stuur ik de manual berlingo trommelremmen vervangen toe !!!


grt
tim.

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 15 januari 2013 12:07 AM
  [ # 1 ]

Hoe moet ik dat bestand dan downloaden? Ik zie geen link in je post. Wel een emailadres.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
timj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 31-12-2010

Gepost: 18 januari 2013 11:55 AM
  [ # 2 ]

hallo,


ik had je een email teruggestuurd schijnbaar niet aangekomen.

Hieronder staat de link waar het document staat:

http://www.scribd.com/doc/120944652/handleiding-vervangen-remschoenen-trommelremmen-berlingo-partner

groeten
tim

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 18 januari 2013 03:03 PM
  [ # 3 ]

Goede HowTo!
Ga ik gebruiken.
Bedankt, Jaap.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
timj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 31-12-2010

Gepost: 18 januari 2013 04:20 PM
  [ # 4 ]

graag gedaan Smile

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 19 januari 2013 12:51 PM
  [ # 5 ]

heb hem nu ook, bedankt

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 januari 2013 12:41 AM
  [ # 6 ]

Even aanvullen, de rem en de handrem dienen niet afdgesteld te worden, er moet niet aan het wieltje gedraaid worden, het zijn namelijk zelfstellende remmen.
Als de remmen erop zitten ga je gewoon een aantal keren de rem intrappen waardoor die zichzelf stelt.

Wat wel indien een verschil links en rechts is op de handrem dan dien je dit te stellen (en dit is wel uit mijn hoofd) aan de handremhendel binnenin de wagen, daarvoor moet de plastiek kap achter gelicht worden.

Nog een tip die ik wil meegeven, voor je een remleiding losmaakt spuit dan eerst met remreiniger de boel een beetje proper, komt er geen vuil in het systeem.

Verder goede howto!

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 06 juni 2014 08:47 PM
  [ # 7 ]

Hallo,
Ik ga straks beginnen met dezelfde klus, daarom lees ik je topic, dank voor de moeite die je genomen hebt.
Ook van mij een aanvulling:
Voor de berlinguisten die alleen de schoenen vervangen, dus het vloeistofsysteem niet openen.
Een heel prettige reden om ‘de andere kant’ dicht te laten en het reservoir iets af te tappen en het dopje er los op leggen.
De cups in de cylinders stonden helemaal ‘uit’. De schoenen waren tenslotte versleten, toch ?
Als je de cups terug duwt moet de vloeistof weer ergens heen.
Met de trommel nog op ‘de andere kant’ blijven die cups gewoon op hun plek.
Mocht je doorschieten aan jou kant, met ‘de andere kant’ open, dan knallen de cups er daar uit.
Als het goed is kan de druk gewoon weg naar het reservoir maar het is maar een dun leidinkje.
Heel rustig terug drukken, niks aan de hand, je voelt de vloeistof stromen.
Daarom moet er ook ruimte zijn in het reservoir, die vult zich langzaam weer.
Als ie op nivo was, om het dashboardlampje uit te krijgen bv, kan ie overstromen.
Hou ‘t in de gaten, en daarom ligt het dopje er los op, om geen fonteinen in de motorruimte te hebben en voor een onbelemmerde ontluchting.
Ik ga aan de gang, de groete

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 07 juni 2014 12:11 AM
  [ # 8 ]

‘t werd donker, ‘k zit weer binnen.
Het was erg nodig, in ieder geval aan de rechterkant.
Verder ben ik ook niet gekomen want ik had de nodige moeite.
Als ik het wieltje van mij af draaide ging ie alleen maar vaster staan. gek nummer 1
Na heel veel gvdr de gdvr wel eraf gekregen.
Zie foto 1. Abnormaal slijtagebeeld. gek nummer twee
Zie foto 2. Gaffelvorkje van de zelfsteller heeft linkse draad en er staat een L op. gek nummer 3

Nu mijn vraag (als verse berlinguist) :

Is hier sprake van een grove montagefout in het verleden ?

Afbeelding Bijlagen
schoen klein.jpggaffel klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 07 juni 2014 08:26 PM
  [ # 9 ]

Na wat googlen, bellen en cylinders erbij gekocht, klusje geklaard.
Eigenlijk heeft 1 van de 4 schoenen ál het remwerk achter voor z’n rekening genomen.
L en R waren inderdaad verwisseld dus ze stelden helemaal niet zelf.
Ik snap nog niet hoe maar ééntje slijt als een waanzinnige, notabene slechts voor de helft, en z’n maatje nagenoeg niet wat ook geldt voor de andere kant van de auto.
Ik ben eigenlijk toch blij dat ik ‘t moest doen, je zal maar in een noodstopsituatie belanden met zo’n setup.

Ik had nog geen ervaring met het ontluchten van een bekrachtigd remsysteem, iemand info ?

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 08 juni 2014 02:13 PM
  [ # 10 ]

Mistery opgelost,
Gezien het feit dat ik rechts het onderste veertje los aantrof bij demontage ga ik er vanuit dat die schoen door slepen de helft is kwijt geraakt, niet door remmen.
Jammer, want de schoenen waren eigenlijk nog heel goed voor de rest.
Blijft natuurlijk stom dat L en R verwisseld waren.

Tevens voor degene die, net als ik, te maken krijgen met een remvloeistofleiding waarvan de wartel shocking vast aan de leiding zat. Wél los te krijgen uit de cylinder maar onherroepelijk de leiding kapot draaiend als je verder draait.
Ik heb ze er dus niet uit kunnen draaien. Om het te klaren heb ik de twee M6 boutjes verwijderd waarna ik de cylinder naar buiten kon bewegen waar voldoende ruimte is om de hele cylinder van de leiding af te draaien. Het verdient aanbeveling de nieuwe, die je er ook zo op moet draaien, even uit elkaar te halen. Daarmee spaar je de stofhoesjes want het draait maar nét langs de naaf.

tot zover

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 juni 2014 09:27 PM
  [ # 11 ]

Zo heb ik het ook al gedaan (bij de C15), geen zin om de remleiding te breken dus maar heel het cylindertje gedraaid.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook