BX 14TE carburateur uit 1990 valt af en toe ineens uit…...
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 juni 2014 04:45 AM

Ik was vanavond bij mijn zus op verjaardagsvisite, en we hadden het even over haar BX. Ik heb zelf bij deze BX in het verleden al enige zaken aangepakt, zoals een half jaartje geleden de koppakking (vaste prik na een tonnetje of 2 bij een TU) met distributie, eerder nog de koppeling en een maandje geleden de hydrauliekleidingen naar achteren toe. Buiten dat wordt deze BX regelmatig onderhouden bij een reguliere garage (overigens geen dealer of merkspecialist, wel een goeie monteur). het betreft dus geen verwaarloosd hok, maar gewoon een lekker strak rijdende goed onderhouden BX.

Wat is er loos? Sinds een week of 2 valt de motor spontaan uit, om vervolgens soms niet direct meer te willen starten. De startmotor draait dan wel rond, maar de motor slaat niet aan. Dit is al een paar keer gebeurd, en volgens mijn zwager sputtert de motor dan een beetje om dan uit te vallen. Na enige tijd blijkt de motor dan wel weer gewoon te starten alsof er niets aan de hand was. De laatste keer sloeg de motor dan gek genoeg wel weer direct aan na het afslaan….
Ik heb er zelf vanavond nog een stukje mee gereden om te kijken of ik iets kon vinden, maar de auto rijdt voorbeeldig. De motor loopt als een naaimachientje, en slaat -koud en warm- direct aan. Bij flink het gas intrappen volgt vrijwel zonder inhouden direct de acceleratie, dus ik verwacht zelf geen problemen met de brandstofvoorziening. Ik merkte ook geen gesputter, dus ik tast in het duister.
En om het nog lastiger te maken: de garage heeft zich er ook al over gebogen, maar is niet verder gekomen dan het nalopen van de brandstofleidingen en het natrekken van wat slangenklemmetjes. Volgens hen is alles verder in orde, ze begrijpen ook niet wat er mis gaat.
Het betreft een vroege BX type 3 met een 1400 TU carburateurmotor (met pulsair, maar die doet waarschijnlijk niet veel meer), deze is omgebouwd naar handchoke. Ik zat zelf al te denken aan een eventueel enigszins versleten contactslot (wie weet wat voor sleutelbossen er aan de contactsleutel hebben gehangen in het verleden….), aangezien ik zoiets had meegemaakt met een oude BMW-motorfiets die soortgelijke kuren vertoonde. Maar ik heb deze BX nog niet op heterdaad kunnen betrappen op het afslaan, dus ik heb niets kunnen testen of nakijken.
Ik denk zelf ook nog aan iets in de ontsteking, maar heb geen idee waar verder te zoeken. Ik rij zelf nog steeds in een BX turbodiesel, dus met onstekingsproblematiek heb ik zelf nooit te maken gehad, en ook mijn BX GT heeft zich op dat vlak tot nu toe heel goed gedragen.

Mijn vraag is: heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad en daar een oplossing voor gevonden? Of anderszins goede raad om de oorzaak te vinden? Wellicht iets wat specifiek bij een TU met carburateur vaker voorkomt waar ik nog niets van wist?

BTW: het is dezelfde 14TE die hier nog in mijn profiel staat, omdat ik er een tijdje op heb gepast, maar afgezien van die onderbreking is deze BX al een jaartje of 12 bij mijn zusje. Smile

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 juni 2014 10:39 AM
  [ # 1 ]

Het zou de ontstekingsmodule kunnen zijn.
Als het er zo een is:

Meestal bevestigd op een aluminiumplaat in de buurt van de bobine, ze gaan ongeveer 20-25 jaar mee…

Als de bobine op het motorblok zit kan die ook het probleem zijn, maar die geeft met name problemen bij vochtig weer.

Succes met de puzzel.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 juni 2014 10:58 AM
  [ # 2 ]

Bij de 1400 TU zit de module direct op de verdeler, onder de bobine (die zit weer boven de verdeler). Bobine en module geven wel eens storingen dus is de tip van H@ns best bruikbaar. Die spullen kosten niet veel en mijn advies zou zijn, met name als de klachten zich bij een goed warme motor voordoen, de bobine en module gelijktijdig te vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 juni 2014 12:32 PM
  [ # 3 ]

OK, ik zal ‘s kijken wat zo’n module en een bobine kosten, hier kan ik wel wat mee. Dank jullie wel!  Very Happy

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 15 juni 2014 02:30 PM
  [ # 4 ]

Ik had vergelijkbare problemen met het AX-je. Inhouden / uitvallen. 10 tot 20 minuten wachten en je kon weer starten. Bleek een gare ontstekingsmodule. Kostte nog geen 5 tientjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook