Jumper 2.5 DJ5 -  met ratel in motor.
Citroentje Rene
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-06-2014

Gepost: 22 juni 2014 01:39 PM

Hallo Citroenvrienden.

Begin dit jaar heb ik een Jumper 2.5D met DJ5 motor uit 2003 gekocht.
Mij was bekend dat er een ratel in de motor zat en er overmatige witte rook uit de uitlaat komt.
De bus had slechts 70.000 gereden en was alleen als camper gebruikt.

De rit van 100 km naar huis verliep prima, weinig vermogen maar wel goed op toeren en snelheid. Bij aankomst weinig rook.De ratel hoor je niet bij stationair maar wel bij onbelast of belast verhoogd toerental.

Daar ik zelf geen ervaring met Dieselmotoren heb begon toen voor mij een langdurige en kostbare weg van het opvolgen van adviezen van deskundigen.
 
De lokale Citroendealer verwees al direct naar een motorrevisie bedrijf.
Ik heb er 2 geraadpleegd die elk al meer dan 25 ervaring claimen te hebben.

1e advies/actie Verstuivers reviseren.  Bracht geen oplossing.
2e advies/actie Drijfstanglagers vervangen.  Bracht geen oplossing
3e advies/actie Nokkenas en tuimelaars en distributieriem vervangen.Bracht geen oplossing.

Nu is het idee dat het probleem bij de brandstof pomp zit.
Kan dat zo’n enorme ratel in de motor veroorzaken ?
Hoe kan ik dit (laten) testen zonder weer een ongewisse investering in deze bus te doen.

Motor start altijd direct.

Of heeft iemand nog een ander idee voor een laatste poging de motor goed aan de praat te krijgen?
(Bus voor onderdelen verkopen en nieuwe Mercedes kopen ben ik nog net niet aan toe)

Dank voor jullie suggesties, 

Rene

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 juni 2014 01:43 PM
  [ # 1 ]

Eerste vraag: is de compressie al eens gemeten…?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroentje Rene
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-06-2014

Gepost: 22 juni 2014 02:12 PM
  [ # 2 ]

Toen we de drijfstanglagers vervangen hadden en de motor met de hand ronddraaiden voelden we bij elke cilinder ongeveer dezelfde behoorlijke drukopbouw. Was geen echte meting maar wel een goede indicatie. Waren ook geen krassen of afwijkingen in de cilinderwand te zien.

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 26 juni 2014 11:35 AM
  [ # 3 ]

aaaah, dit zijn de mooie problemen.
Witte rook is een olie probleem, dus komt er olie in de verbrandingsruimte.
dit hoeft niet altijd motorolie te zijn maar kan ook -automaatbakolie-remolie via het vaccuum systeem bij benzine motoren- opvoerpomp scheur in membraam- vaccuumpomp membraam- carterventilatie- maar als het na een lange rit over is is het meestal iets dat volloopt met olie.
dus chek je carterventilatie want je carterdruk ademt ergens in de inlaat.
het geluid dat je hoort: tikken is meestal richting drijfstanglagers, bonken richting hooflagers, ratelen meestal versleten nokkenas. nou ken ik de motoren niet maar zit er ook zo’n drukpomp op voor de remmen? die rammelen volgens mij allemaal.
dingen als gebroken klepveren, kapotte zuigerveren, scheur in de zuiger zie je niet direct en zie je ook snel over de kop.
nou lees ik dat de drijfstanglagers verstuivers ed al vervangen zijn, dus als dat allemaal niet goed gaat, koop een complete pakkingset en leg het blok op de kop. oftewel demonteren en alles loshalen.
meten is weten en gissen is missen, dus PW boek erbij en tolleranties aanhouden.
is mooi werk als je er van houd

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 juni 2014 03:49 PM
  [ # 4 ]

Alternatief is dat het wel een inspuitprobleem is.

Onverbrande diesel (te late inspuiting) geeft ook witte tot grijze rook, timing problemen kunnen geweldig herrie maken (b.v. dieselklop bij te vroege inspuiting) weinig vermogen bij te vroege of te late inspuiting. Bij te late inspuiting wordt het probleem schijnbaar minder bij een hete motor, door de hogere temperatuur verbrandt de diesel beter.

Ik ken deze motoren verder niet. Ik zou naar een dieselspecialist of een motorenrevisiebedrijf gaan en de symptomen voorleggen, meestal geven dit soort symptomen in combinatie met motorgegevens bij dit soort bedrijven (met veel specifiekere ervaring) een veel duidelijker beeld van wat er verkeerd zit dan bij gewone garages.

Ik zou het zoeken in een mechanisch probleem in de pomp, campers staan vaak lang stil en corrosie door water in de diesel treedt dan snel op (ook in de inspuitpomp)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 juni 2014 03:55 PM
  [ # 5 ]

Sorry beetje spuit elf verhaal van mij, las je eerste post nog eens en zie dat je al bij revisie bedrijf langs bent geweest. Geeft me nog steeds het gevolg dat je misschien bij een diesel specialist na moet vragen?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 26 juni 2014 04:52 PM
  [ # 6 ]

wat mij nog even inschoot:  weet je of de kop een keer gevlakt is? teveel van de kop en te dunne koppakking hebben ons in de garage een keer dik vern..kt.
geen citroen maar ik weet het nog best, compressie stijgt dan en klopgeesten te over, allemaal heel vreemd en zou allemaal niet moeten kunnen maar gebeurde wel.
cool smirk puur ter meedenking

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook