Achterste veerbollen en wanhoop….
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 18 mei 2014 08:24 PM

Achterste veerbollen zijn toe aan vervanging…Procedure: kont omhoog, druk op de veercilinders, paar klappen met de beitel, druk er af, bolletjes wisselen…: Niet dus….Is me nog nooit overkomen maar ik krijg ze niet los. Heb zelfs een fijn stuk gereedschap gemaakt van een stevige stalen beugel waar schotelantennes mee aan de muur zitten….Uiteindelijk omsloot dit de bol helemaal en kon ik veel kracht uitoefenen…Zoveel dat van de veercilinder het pennetje wat het meedraaien van de veercilinder voorkomt, af is gebroken…Ben volgens mij behoorlijk, de spreekwoordelijke Sjaak en ben bang dat ik de hele veercilinder zal moeten demonteren om de bol er af te krijgen. Of is er iemand met een geniale oplossing??? Als de veercilinder er uit moet ben ik alleen bang voor de hydrauliekleiding alhoewel ik met mijn leidingsleutels zo enorm blij ben…Het beste stuk gereedschap voor HP-rijders…Had ik 15 jaar geleden moeten hebben voor mijn BX-je vol met rotte leidingen..

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 mei 2014 08:44 PM
  [ # 1 ]

Je zou nog kunnen proberen om de cilinder met een pijptang of zo vast te laten houden en dan de bol met een pneumatische beitel los te trillen…
Als je pech hebt en je moet toch de cilinder eruit halen dan breekt natuurlijk de leiding vlak bij de wartel af…
Dus: Geen haast hebben en evt. van te voren kruipolie op de wartel (heeft iemand ervaring met Rustico?) en zorgen dat je op de fiets naar de dealer kan rijden om een nieuwe leiding te halen, dus niet in het weekend beginnen… Wink

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 18 mei 2014 08:49 PM
  [ # 2 ]

Er is ook zo bedroevend weinig ruimte (zoals altijd), voor een pijptang of moordenaar…Zal vast beginnen met IMAL op de wartels te spuiten….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 mei 2014 09:05 PM
  [ # 3 ]
H@ns schreef:

Je zou nog kunnen proberen om de cilinder met een pijptang of zo vast te laten houden en dan de bol met een pneumatische beitel los te trillen…

het moet omgekeerd: je houd de bol en cilinder onder spanning met een kettingtang of veerbollentang. Dan met de luchtbeitel met een stompe beitel er in tegen de richting in op de veerclinder rammelen en dus niet op de bol.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 mei 2014 09:38 PM
  [ # 4 ]

Als je niet echt ervaren bent met het loskrijgen van bollen en/of je mist het essentiële gereedschap en je hebt geen brug is er eigenlijk maar één wijze raad:
Maak een afspraak bij een echte hydrauliekspecialist (zoals Chyparse) en besteed de klus daar voor een scheet en drie knikkers uit.

Kijk daar goed hoe ze het doen, vraag ze het hemd van het lijf.
Dan leer je veel en je bespaart een hoop.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 18 mei 2014 10:22 PM
  [ # 5 ]

Ja, achteraf kijk je een koe in de kont zeggen ze in Groningen… Tot nog toe nooit enig probleem gehad met welke veerbol dan ook. Soms wat gepast geweld, maar zo extreem als dit…Ach, al doende leert men en wordt men wijzer, toch..? Zie het maar als een nieuwe uitdaging….één van de vele…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 mei 2014 10:25 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:
H@ns schreef:

Je zou nog kunnen proberen om de cilinder met een pijptang of zo vast te laten houden en dan de bol met een pneumatische beitel los te trillen…

het moet omgekeerd: je houd de bol en cilinder onder spanning met een kettingtang of veerbollentang. Dan met de luchtbeitel met een stompe beitel er in tegen de richting in op de veerclinder rammelen en dus niet op de bol.

Oei, dat zou ik zelf niet durven…
Voor m’n gevoel zou je zo maar een scheurtje in de cilinder rammelen…
Een cilinder is duurder dan een bol.
Maar is jouw idee dat het effect groter is door de geringere massa van de cilinder?
Of is het meer van praktische aard omdat je bij een XM geen ruimte hebt om een tang op de cilinder te zetten?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 mei 2014 11:56 PM
  [ # 7 ]

En wat LHM gieten op de aansluiting bol/cilinder?
Dagje wachten en nog eens proberen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
aad-G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 26 juni 2014 11:31 PM
  [ # 8 ]

zolang de cilinder en de bollen onder druk staan zal je ze niet los kunnen draaien.
Er staat =/- 150 atu op de schroef draad.
Ik draai ze drukloos met de hand los en vast.
Vooral het vast zetten is met de handen en een nieuwe rubber ring al voldoende.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 juni 2014 11:47 PM
  [ # 9 ]

Als je ze met de hand kan losmaken heb je geluk!
Ze kunnen gemeen vast zitten als ze een paar jaar in weer en wind onder de auto hebben gezeten…
Maar ze gaan wel degelijk los in de hoogste stand. Doe ik altijd bij de BX.
De cilinder draait dan tenminste niet mee.
Net even een fractie los met de bollentang, drukloos maken en dan verder met de hand losdraaien.
Alleen als ze echt vastgekoekt zitten zal je ze los moeten trillen…

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 juni 2014 10:49 AM
  [ # 10 ]

Op druk los halen inderdaad dat gaat het beste.
Maar dat ze echt niet willen is me gelukkig nog niet overkomen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
aad-G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 27 juni 2014 10:25 PM
  [ # 11 ]

Op druk kreeg ik mijn bollen ook niet los ondanks een zware klauw tang welke om de bol paste.

150 Atu is de druk per vierkante centimeter op de schroefdraad en de totale oppervlakte van deze is groter, hier door moet je een enorm stuk wrijving van minsten 150 Kg overwinnen alzo 15 Kg als je een buis van een meter op je tang heb staan.
cilinder met een tang blokkeren en eventueel met een speciale bollentang waarop je op de pijp nog een tik kan geven is deze zonder veel kracht los te draaien.
De schroefdraad van de bol kan niet roesten er zit LHM op tot aan de rubber ring DIE geef de weerstand vooral als hij ouder is gaat hij plakken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 juni 2014 11:04 PM
  [ # 12 ]

En het contactvlak van cilinder en bol kan ook vastgroeien aan elkaar…

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 27 juni 2014 11:26 PM
  [ # 13 ]

Ik heb bij mijn beide Xantia’s nog nooit de bollen normaal kunnen demonteren op de achteras. In beide gevallen waren ze nagenoeg plat(dus vervangen) en heb ik ze los moeten slijpen/zagen.
De truuk met in de hoogste stand iets lossen en dan vervolgens drukloos verwijderen werkte niet. (Dit was wel de enige manier om de voorraadbol op de conjoncteur-disjoncteur los te krijgen

In eerste instantie heb ik twee speciale sleutels gemaakt: Eén die om de leidingaansluiting en de cilinder heen pakt om de veercilinder goed tegen te houden. En een tweede die als een ring om de veerbol heen sluit, strak aangedraaid kan worden en met twee scherpe M8 boutjes erin die ik in de bol heb gedraaid. Dikke lang pijp op deze sleutels (en zelf was ik ook echt niet de geringste)...

Het enige effect was dat ik echt diepe groeven in de veerbol trok!!!

(De bollen op de voorvering gingen wel zonder gedoe los.)

Ik vermoed dat door de enorme wisseling in druk bij inveren op de achteras de bollen zich langzaam geweldig vastwerken. Of ze hebben voor de montage van de bollen altijd een body-building stagiair ingezet… De schroefdraad komt gewoon schoon vrij, geen corrosie of beschadigingen.

Kruipolie en LHM op de aansluitingen helpen uiteraard niet doordat de “vierkante O-ring” als eerste komt en de schroefdraad aan de binnenzijde zit.

>>> Kortom als het niet lukt, laat dan een specialist dit voor een vast bedrag doen…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 27 juni 2014 11:50 PM
  [ # 14 ]

Voor de geïnteresseerden:

Ik wilde geen grote klappen gaan uitdelen op de aluminium delen, vandaar de stevige stukjes huisvlijt… Uiteindelijk op beide “sleutels” een meter buis gehad, met groeven in de bol als gevolg.

Bol middels slijpen en zagen verwijderd (begin gemaakt met slijper om zaagblad te geleiden en de rest met reciprozaag gedaan). Let op de zitting en de “kamer” voor de o-ring als je die beschadigt dan heb je geen afdichting meer en kan je op zoek naar een andere cilinder.

Uiteindelijk de restanten van de veerbollen verwijderd door er M20 moeren op te lassen en door stevig te keer te gaan met een goede luchtsleutel.

zie foto’s

Afbeelding Bijlagen
Veerbol sleutels.jpgveercilinder Xantia.jpgveerbol M20 moer.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook