Afhangen plaatwerk
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 28 juni 2014 03:13 PM

Na wat speurwerk heb ik een oud artikel uit “La Bombe” kunnen vastkrijgen

Hopelijk heeft iemand hier iets aan


Enkele maatregelen die genomen moeten worden om op een zo eenvoudig mogelijke manier een zo goed mogelijk resultaat te bereiken:
-  Zorg voor voldoende ruimte.
-  Zorg voor voldoende licht. Een extra lamp om strijklicht te genereren is altijd handig. Het best doe je dit werk buiten, je hebt dan van alle kanten goed licht.
-  Werk (als het kan) met 2.
2. Principe van het afstellen
De deuren moeten goed in de sponningen vd deurstijlen vallen. Deze sponningen zijn voorzien van een stevige rubberen rand, de deur moet goed op deze rand aansluiten.  Als de deuren eenmaal goed zijn afgesteld kun je met spatborden nog alle kanten op. De stand van de deuren wordt begrensd door de rubberrand waar hij naadloos tegen moet sluiten. Dit soort beperkingen is er niet bij de spatborden. Daarom begin je best met de achterdeuren
3. Achterdeuren
Het best werkt het, als je met de achterdeuren begint, terwijl de voordeuren zijn verwijderd omdat dan de scharnieren van de achterdeuren het best bereikbaar zijn. Het monteren en afstellen gebeurt altijd per deurenstel links/rechts.Het afstellen gebeurt altijd met de ruiten naar beneden of verwijderd. Het afstellen van de ruit gebeurt pas als de deur goed in de sponningrubbers past. De uithouder van de achterdeur wordt pas aan die deur gemonteerd als alles klaar is, trek de uithouder liefst even in de dorpel. De 2 veren kunnen worden losgehaakt, waarna de hele zaak spanningloos is.
3.1. Definities en referentiepunten
Definities:
-  horizontaal: naar voren en/of naar achteren
-  verticaal: naar boven en/of naar beneden
-  binnen/buiten: de zijdelingse verplaatsing naar binnen/buiten tov het interieur.
Als referentiepunten om de afstelling voorlopig uit te voeren gelden:
-  De voorzijde van de deur dient zodanig t.o.v. de middenstijl te worden gemonteerd, dat de hoek van het plaatwerk aan de bovenzijde ca. 25 mm van de voorzijde van de middenstijl terecht komt.
-  De boven binnenkant van de deur dient zowel aan de voor- als aan de achterzijde goed in de oksel van het kozijnrubber te passen.
-  De bovenkant van de linker deur moet evenwijdig aan de bovenkant van de rechter deur liggen
3.2. Volgorde
Alles bij elkaar is de volgorde van afstellen als volgt:
-  De voorkant van de deur op het kozijnrubber; de deur moet soepel en over de hele lengte aanliggen en aansluiten met in acht name van bovengenoemde referentiepunten.
-  De hoogte; let op dat de bovenzijde goed in de rubberoksels sluit.
-  De afsluiting van de verticale achterzijde van de deur op het kozijnrubber. Over de gehele lengte dient de deur aan te sluiten.
-  De slotvanger.
-  De ruit.
3.3. Uitvoering
Het afstellen van een deur doe je het best als het hele binnenwerk eruit is gehaald.
Verwijder:
-  de binnenpanelen,
-  de rubberen afsluitrand aan de onderzijde van de deur,
-  de slotvanger van de achterste stijl.
Afstellen gebeurt nu met de 2 scharnieren, elk met een scharnierhelft aan de deur en aan het chassis op de middenstijl.Het chassisscharnier kan los dmv de 7-mm bouten en kan in verticale/horizontale richting verschoven worden. Dmv stelplaatjes kan dit scharnier ook nog eens naar binnen/buiten worden verplaatst.
Het deurscharnier kan slechts in horizontale richting worden bijgesteld via stelplaatjes. Als de scharnierhelften op elkaar zijn geplaatst dmv de scharnierpen, dan kan de deur in zijn geheel ook nog eens naar boven/beneden. Het handigst is het, om een uitgangspositie voor alle onderdelen te kiezen en dan te kijken waar je uitkomt, er van uitgaande dat alle bouten losgenomen of verwijderd zijn.
Let op de afstand van 25 mm!!!

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 28 juni 2014 03:13 PM
  [ # 1 ]

Als die niet met het chassisscharnier kan worden bereikt, dan vulplaatjes plaatsen.
De scharnierpennen in eerste instantie in het midden van de scharnier plaatsen en daarna pas verstellen. Als de deur aan de voorzijde mooi evenwijdig aanligt langs het rubber, dan moet dat aan de achterzijde ook het geval zijn. Enig verstelwerk met de scharnierhelften moet een goed resultaat op kunnen leveren.
De slotplaat
Je hebt een of meerdere vulplaatjes nodig als de overlap tussen slotvanger en deurdeel meer dan 5 mm is.
De slotvanger
Deze kan naar binnen/buiten, verticaal als ook de kanteling gesteld worden. Besteed hier de nodige aandacht aan, dan is het resultaat een degelijke klik van een goed sluitende deur.
De deursluiting kan aan de achterdeurzijde nog beïnvloed worden door het verticale rubber van de achterspatborden. Voor nu moet je het beste resultaat zien te bereiken.
De ruit
Deze kan in verticale/horizontale en naar binnen/buiten versteld worden. De verticale afstelling en het naar binnen/buiten brengen van de ruit gebeurt met de 4 moertjes achter de rubber dopjes aan de voor/achterzijde van elke deur. De ruit dient zo afgesteld, dat de deur op een normale manier kan worden gesloten, terwijl de ruit zodanig aanlegt, dat hij niet klappert en zo weinig mogelijk windgeruis veroorzaakt.
Dit afstellen kan het best tijdens een proefrit gebeuren. Vaak bekom je het beste resultaat wanneer de ruit strak genoeg aanligt.De horizontale afstelling is moeilijker te realiseren. Daartoe moet het aantal onderlegringen tussen de geleidegoten en de binnenzijde van de deur worden aangepast.
De uithouder
Kan gemonteerd worden als de deur in zijn geheel is afgesteld via de pen met splitpen.
We wachten nog even met het compleet afmonteren van de deur totdat de aanliggende carrosserie-elementen ook zijn afgesteld.
4. Voorportieren
Ook hier is het het handigst als de voorschermen zijn verwijderd. De voordeuren zijn groter en zwaarder dan de achterdeuren terwijl de ruiten een stuk kleiner zijn.
Ook ontbreekt bij de voordeuren de uithouder. De deur wordt op dezelfde wijze als hierboven afgesteld. Als extra referentie heb je nu de naad tussen voor- en achterportieren.
Deze naad moet over de volledige lengte even breed zijn en de achterzijde van het voorportier moet even diep en evenwijdig liggen als je van voor of van achteren naar je wagen kijkt.
Eventueel mag de achterdeur t.o.v. de voordeur iets verder naar binnen steken om te voorkomen dat de achterdeur niet als windvanger gaat fungeren, hetgeen veel windgeruis teweeg zou brengen.
Lukt dat niet goed, stel dan de achterdeuren iets bij.
Als de deuren tov de stijlen en drempels en nu ook tov elkaar juist zijn gesteld, dan heb je:
-  Een spleet tussen voor- en achterdeur die overal even breed is. Controleer de speling dmv een boortje: kies een boor waarvan de diameter goed tussen voor- en achterdeur past en controleer daarmee beide zijden tov elkaar.
-  Nu heb je deuren die paarsgewijs evenwijdig zijn gemonteerd.
-  Deuren die vlekkeloos dicht vallen.
-  Deuren die over de gehele hoogte naadloos op elkaar aansluiten.
Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kunnen de scharnierbouten aangetrokken worden. Zet alles goed vast, dan heb je er zo lang mogelijk plezier van.
Hierna draai je de contramoeren van de scharnierpennen vast om ze goed te borgen.
Er mag geen speling voelbaar zijn als je de deur in geopende toestand aan de slotzijde optilt.
Vergeet ook de slotvanger niet goed te borgen.
De slotvanger
De slotvanger is uitgerust met een plastic nokje dat door een veertje naar buiten wordt gedrukt. Dit nokje is niet bestemd om de deur op te vangen als hij dicht gesmeten wordt; daarvoor zorgt het kozijnrubber. Het nokje geeft de deur een zetje naar buiten als je het portier van het slot doet, een kwestie van comfort.
5. De achterspatborden
Als de deuren naar behoren zijn gemonteerd, dan kan je de achterspatborden monteren. Deze zijn gemakkelijker te hanteren dan de voorspatborden. De achterspatborden zijn met 1 bout vastgezet.
Vóór het monteren en afstellen van de achterspatborden moet de achterklep worden gemonteerd. De achterklep heeft weinig stelmogelijkheden. Het scharnier is bevestigd aan het wasbordje en kan niet tov de carrosserie worden versteld. De sleufgaten in de achterklep geven ook weinig soelaas om te smokkelen.
De werkvolgorde is hier om eerst de voorkant van het spatbord redelijk gelijk in diepte met het achterportier te brengen, daarna wordt de breedte van de spleet over de gehele lengte gelijk gemaakt. Het handigst werkt het, als alle 5mm boutjes van de ophanging aan de voorzijde handvast zijn aangedraaid, zodat alles schuivend is te verstellen en de ophanging van het draadgat aan de achterzijde ruim los is gesteld. Hang het spatbord over de pennen en sluit de achterdeur? Dan kun je het spatbord naar buiten of binnen en naar boven of onder

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 28 juni 2014 03:14 PM
  [ # 2 ]

verschuiven, zodat het voldoende naar binnen of buiten steekt en op de juiste hoogte wordt geplaatst.
Probleem vormt wat je als referentiepunt neemt om verder te gaan:
-  het bovenste deel boven de knik,
-  het lange verticale deel,
-  of het deel onder de onderste knik.
Vaak zie je dat deze lijnen tov elkaar niet conform de lijnen bij de deur lopen.
Het deel boven de bovenste knik staat bij het achterspatbord vaak op tgv meer of minder ernstige roestvorming aan de binnenkant van het achterscherm, waardoor daar wat materiaal ontbreekt om de zaak in vorm te houden.Het deel onder de onderste kniklijn heeft vaak wat last gehad van aanrijdingen met bermpaaltjes en ander ongerief, waardoor het teveel naar binnen of naar buiten steekt. Kies voor de optisch beste oplossing.
Heb je de diepte van het achterspatbord tov de achterdeur vrij goed, dan kunnen de 5mm boutjes voorlopig worden vastgezet. De evenwijdigheid van de spleet tov de deur, wordt afgesteld door het schroefgat aan de achterkant van de wagen te verstellen. Aan de binnenzijde van het spatbord kun je de M5-boutjes verstellen voor de hoogteverstelling en daarna de M7-bout voor de juiste lengteafstelling.
Als je dan uiteindelijk het spatbord niet ver genoeg naar binnen of buiten kunt trekken, dan moet je je fantasie gebruiken en besluiten nemen:
-  begin je opnieuw met het afstellen van de deuren,
-  of ruim je een bevestigingsgaatje iets op, zodat wel de juiste -gewenste- afstelling wordt bereikt.
Bedenk dat in de fabriek nooit gaatjes uitgevijld behoefden te worden.
(dat lieten fabrikant en importeur gaarne aan de concessionaire over die bij de leveringen van de laatste typen het afstelwerk nog eens dunnetjes over mochten doen).Heb je het gevoel, dat er toch gevijld moet worden, dan is er misschien iets niet in orde met de vorm(vastheid) van het chassis of je hebt de deuren alsnog niet goed afgesteld. Raadpleeg in ieder geval een kenner voordat je oneigenlijke praktijken start.
Nadat de afstelling van de achterscharnieren is uitgevoerd, kunnen alle boutjes goed vastgezet worden.
6. De voorspatborden
Aan de voorkant is het spatbord op de luchtinlaathuizen vastgezet, die op hun beurt weer met de voorbumper tot één unit zijn samengebouwd. Aan de voorkant van het spatbord zijn de verstelmogelijkheden niet erg groot.
Het spatbord kan naar binnen/buiten worden geduwd en naar voren/achteren worden versteld, dus niet in de hoogte! De achterzijde van het voorspatbord laat zich redelijk eenvoudig in hoogte/diepte verstellen door de flexibele ophangrubbers, naar voren/achteren afstellen doe je slechts met de bouten aan de voorzijde.
Aan de voorzijde: 9mm-bout waarmee het spatbord binnen in de wagen is vastgezet direct op na openen van de motorkap.
Aan de zijkant: 7mm-bout voor het voorwiel, waar de bumper samen met binnen-en buitenspatbord samen komt.
Het buitenspatbord behoort met de montagelip aan de buitenzijde van het oor geplaatst te worden. Afstelling hier volgt nagenoeg vanzelf.
Aan de achterzijde van het voorspatbord (deurzijde) is het voorspatbord met twee rubberen zoekgaten opgehangen over twee pennen die vast op de A-stijl zijn bevestigd.
Als je de voordeur opent zie je twee gaten aan de achterzijde van de A-stijl zitten. De rubberen zoekgaten zijn via deze twee gaten dwars door de A-stijl verstelbaar.
Het vinden van de juiste referentie als je spatbord en voordeur niet dezelfde glooiing volgen is weer een ander probleem:
-  waaraan geef je de voorkeur
-  wat is optisch het best haalbare (of het minst erge).
Als je alles op de juiste wijze hebt geprobeerd af te stellen, kunnen er 3problemen overblijven:
-  De spleet tussen voordeur en spatbord is niet evenwijdig.
-  Het spatbord zit aan de voordeurzijde veel te dicht tegen de motorkap aan.
-  De spleten lopen niet mooi evenwijdig; controleer of de voordeur niet teveel in de sponning is gemonteerd; de deur moet tegen het rubber worden geplaatst en niet erin. Eventueel de voorzijde van de voordeur iets naar buiten stellen, samen met de achterzijde van het voorspatbord.
-  Het spatbord is in onvoldoende mate naar binnen of naar buiten te stellen. Ook hier kom je er niet onderuit: sla een beurt over en bij 1 beginnen en dan maar wat smokkelen. Dit laatste moet je natuurlijk pas in het aller-allerlaatste geval doen. Vraag liever de mening van derden of slaap er nog eens een nachtje over.
Als alle plaatwerkdelen gesteld zijn, kan de motorkap nog afgesteld worden en moeten de portierruiten nog suis- en trillingvrij worden afgesteld.
De motorkap
Met behulp van de vier bouten in het chassis kan deze naar voren/achteren worden gesteld.
De zijdelingse afstelling wordt uitgevoerd door de scharnieren iets te verbuigen naar links of naar rechts.
De sluiting aan de achterzijde kan gewijzigd worden door de bout/moercombinatie naar voren/achteren te

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 28 juni 2014 03:14 PM
  [ # 3 ]

verstellen. De kap wordt dan vaster op de rubber dwars-strip geduwd.
Deze afstelling het best onder rijomstandigheden getest worden.
Als bij een behoorlijke snelheid de kap aan de kant van de voorruit klappert, dan bout verstellen naar voren of naar achteren.
De afstelling aan bumperzijde zal verder weinig problemen opleveren. Standaard krijg je van de fabriek zoveel meccano erbij geleverd, dat de pennen van de kap op enig moment wel goed in de slotvangers moeten vallen. Vergeet natuurlijk niet van meet af aan de trekkoordjes aan te brengen waarmee de dichtgeklapte motorkap weer geopend kan worden.
Punten waar speciaal aan de voorzijde naar gekeken moet worden zijn:
-  Zijn linker en rechter spatbord t.o.v. elkaar ver genoeg naar voren en naar achteren geplaatst? Eventueel te verstellen met de beide bevestigingspunten aan de voorzijde.
-  Zijn de spleten tussen motorkap aan de linker- en de rechterzijde even breed uitgevoerd? Eventueel aangrijpingspunt van de motorkapsluiting in de motorkap zelf verstellen.
-  Ligt de motorkap als hij gesloten is, evenwijdig aan de bumperrand (m.a.w. is de spleet tussen kap en bumperdeel overal even breed)? Te verstellen met de in- en uitdraaibare pootjes van de motorkapvergrendeling.
-  Is de spleet tussen voorspatbord en bumperdeel overal evenwijdig? Verstellen met de bout/moer combinatie tzv het spatbord vóór het voorwiel. Deze afstelling het best te controleren als je de rubberen afwerkrand even verwijdert.
De ruiten: kunnen nu op hoogte/diepte afgesteld worden. Zonder het losmaken van het interieur vd deur . Via de gaatjes in de voor- en achterzijde kunnen de afstelmoeren worden bereikt, waarmee de ruiten afgesteld worden.
Let op het dichtgooien van de deur!!!
Een proefritje en het met beleid dichtgooien van het portier moet uiteindelijk de beste mix aan afstellingen van de slotvanger en de ruiten teweeg brengen. De geleiders van een ruit dienen evenwijdig van elkaar gemonteerd moeten te worden.
Aan de voorzijde boven naar binnen duwen betekent meestal ook aan de achterzijde boven naar binnen duwen.
7. Tips
-  Draai enkel de pen van het onderste scharnier los bij de verwijdering van een deur. De bovenste blijft zo juist afgesteld
-  Gebruik een lange schroevendraaier met beschermend materiaal om de steel is als je met gemonteerd voorspatbord een deur wilt verwijderen.
-  Om beschadigingen te voorkomen kun je het best het voorspatbord even verwijderen.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 28 juni 2014 07:51 PM
  [ # 4 ]

Hallo Chris,

Ben bij mijn ID ook in dit stadium beland dus super fijn dat je de moeite hebt genomen om dit met ons te delen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook