welk verloopstekkertje?
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 16 mei 2014 09:22 PM

Beste Citroën liefhebbers,

Ik heb dit bericht ook al in het Berlingo subforum gezet, maar zie nu pas dat er ook een “elektrisch” subforum is. Mijn vraag lijkt me hier dan ook meer gepast.

Ik heb een vraagje aan jullie waar ik niet zo goed uitkom. Ik ben de standaard fabrieksradio in mijn Berlingo zat, cd speler werkt niet meer en het geluid is belabberd. Vermoedelijk een combinatie van de versterker in de radio met de standaard Citroën speakers.

Ik heb nog een ander radio liggen die een heel stuk moderner is (o.a. usb stick mp3’s, cd’s, bluetooth etc). Ik wil die dus graag in gaan bouwen ter vervanging van de fabrieksradio, en mogelijk uiteindelijk ook de voorspeakers vervangen.

Nou lees ik overal dat het zelf vervangen van de radio kan zorgen voor een beschadigde BSI. Hier wat gegevens:

Type: Berlingo first 1
Bouwjaar: 30-04-2002
uitvoering: 1.4 I Multispace
Huidige standaard radio: Clarion PU-2294B(D)

Welk verloopje moet ik nou hebben om schade aan de BSI te voorkomen? Heb me sufgezocht, maar ik kan het echt nergens vinden.

Bij deze nog even de stekkers zoals ze nu in de originele radio gaan:

Alvast bedankt aan iedereen die mij wat helderheid kan bieden!!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 mei 2014 09:38 PM
  [ # 1 ]

Dat is toch gewoon ISO? Daar moet die radio gewoon aan kunnen, lijkt me?

Profiel  
 
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 16 mei 2014 11:19 PM
  [ # 2 ]

Hoi Hilko,

Bedankt voor je hulp!

Ziet een canbus / multiplex bedrading er anders uit dan (sorry, ben niet echt thuis in de auto wereld maar weet wel aardig wat van electrotechniek)? Houdt dit in dat ik me geen zorgen hoef te maken over het hele BSI verhaal waar hier op het forum zo vaak over wordt gesproken?

Ik ben wellicht iets verder:

-de stekker voor de speakers komt overeen met de ISO standaard voor stekker B(zie afbeelding beneden). Die zou ik zo in de nieuwe radio kunnen stoppen aangezien de nieuwe radio de ISO standaard volgt.

-Stekker A lijkt niet overeen te komen. Er zitten op de originele bedrading/radio een aantal pluggen met “data”. Wellicht dat dit toch data signalen vanuit de BSI zijn? Geweldig als je even mee zou kunnen denken. Man van een autoradio shop wilde duidelijk niet helpen tenzij ik een aanzienlijk bedrag zou neerleggen.

-Stekker C heb ik buiten beschouwing gelaten. Is een stekker die alleen maar voor interfacing bedoelt is met Clarion apparatuur (cd wisselaars etc)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 mei 2014 12:12 AM
  [ # 3 ]

Tja… heb je hier wat aan?


En kijk hier ook nog even.

Volgens de laatste moet het toch echt gewoon iso zijn…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 mei 2014 12:17 AM
  [ # 4 ]

En bovenstaande schema’s bekijkend zijn alle elektrische aansluitingen volgens iso standaard. Data op “D” is bij de isostekker NC (not connected) en A is het snelheidssignaal voor radio’s die automagisch harder kunnen (of zou het toch voor ingbebouwde navigatie zijn? Lijkt me niet, iso is ouder dan gangbare navigatie in autoradio’s…)

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 17 mei 2014 08:08 PM
  [ # 5 ]

Heeft de nieuwe radio niet toevallig een M.O.S aansluiting ?? (Middelste stekker)
Daar zit can-bus bij in.

40-pins stekker.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 19 mei 2014 03:57 PM
  [ # 6 ]

Hoi mannen,

Bedankt voor het meedenken. Toch voor de zekerheid maar even een dealer geraadpleegd, blijkt dat het inderdaad toch gewoon een standaard ISO stekker is en dat mijn model geen BSI problemen geeft met een aftermarket radio. Net 40 minuten gereden met de nieuwe radio, geen problemen en werkt perfect! Moest alleen toch twee 12V draadjes omdraaien om het geheugen vast te houden.

Eindelijk weer cd’s/mp3’s etc kunnen afspelen is wel lekker hoor. Nu nog bedenken of investeren in nieuwe speakers de moeite waard is, de standaard spearkers geven vooral veel hoog (bijna schel aan je oren), maar vraag me af of investeren in een nieuw composetje of coaxiaal speaker nuttig is of niet…maar eens rustig bedenken:)

In ieder geval beiden onwijs bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 19 mei 2014 04:58 PM
  [ # 7 ]

Nu ik hier toch ben meteen nog een vraagje:

hebben jullie enig idee hoe het signaal vanuit de radio gesplitst wordt naar de tweeters in het dashboard en de speakers in de deur? Als ik naar bijv. composets kijk zie ik dat daar altijd een stukje hardware bijgeleverd wordt wat ze een crossover network noemen. Daar gaat dan bijv. het signaal voor “audio out rechts voor” vanuit de radio naartoe, en het stukje hardware stuurt de hoge tonen naar de tweeters en de mid en lage tonen naar de deur speakers.

Heeft citroën het ook zo gedaan of heeft citroën gewoon de kabel gesplitst en vervolges op een andere manier het signaal gefilterd?

Profiel  
 
MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 04 juli 2014 08:34 PM
  [ # 8 ]

als je t niet vertrouwd met de voedingsstekker pak je gewoon een contra en gewone stekker van dat type en dan laat je daar alleen de voeding draden doorlopen , kan de radio ook niets terug de auto insturen .

Op je originele speakers zal een weerstandje zitten die wat filtert.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook