Probleem met turbo DS3 E-HDI So Chic
Thijs_js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-07-2014

Gepost: 04 juli 2014 04:39 PM

Hallo Allemaal,

Ik was benieuwd of hier mensen aanwezig zijn die net als ik problemen met hun turbo hebben ondervonden.

Sinds enige tijd geleden komt het regelmatig voor dat mijn turbo niet inschakelt.

Als ik de auto start is het er op of eronder.
De ene keer als ik de auto start doet de turbo het wel.
Hij werkt dan ook gewoon de hele rit goed.
Als ik de auto start en de turbo doet het niet, dan werkt hij ook de gehele rit niet.

Het is me opgevallen dat het bij een volle tank vaker voorkomt dat hij niet werkt dan wanneer de dieseltank al half leeg is.

Al met kan ik bijna 100km minder rijden op een tank als de turbo het niet doet. Dus het verbruik ligt meteen 10% hoger.

Ik had het bij de grote onderhoudsbeurt aangegeven alleen de dealer had er alsnog vergeten naar te kijken.

Heeft iemand van jullie hier al eens ervaring mee gehad?
Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Voor wat het waard is, de auto is van eind 2011 en heeft bijna 79000km gereden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Thijs

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 04 juli 2014 04:55 PM
  [ # 1 ]

Tot nu toe is het een keer gebeurd dat ik de indruk had dat dat de turbo niet mee deed.
Dit was bij een herstart na een ECO stop bij een open brug.
Daarna niet weer gebeurd. Auto is van Augustus 2011 met 130.000 op het klokje.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 04 juli 2014 05:01 PM
  [ # 2 ]

Als je een probleem hebt met de turbo: niet verder rijden, meteen op laten halen!

Doorrijden kan grote gevolgen hebben, is het niet de turbo zelf dan wel gevolgschade, dus parkeren en dealer naar laten kijken.

Het kan overigens ook iets heel simpels zijn als een lekke slang, maar ik zou ‘t risico niet nemen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 04 juli 2014 08:20 PM
  [ # 3 ]

ik zou gewoon ff niet te veel rijden idd met die wagen en m lekker oplaten halen en laten kijken.

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 04 juli 2014 09:57 PM
  [ # 4 ]

Nee, geen problemen.

Maar, inschakelen van de turbo !?

Weet jij wat een turbo is en wat hij doet?

Hoe merk je dat de turbo het niet doet?

Dat het bij een volle tank vaker voorkomt dan een half volle heeft niets met de turbo te maken.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2014 10:02 PM
  [ # 5 ]

Een turbo doet het immers pas bij een bepaald toerental en dus niet bij het starten Very Happy

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 05 juli 2014 11:04 AM
  [ # 6 ]

Ik wilde subtiel te blijven en probeerde om de kennis van turbotechniek heen te laveren maar dat hoeft nu niet meer zie ik Wink

Bottomline is dat je niet wilt dat je ineens in de problemen komt en ook niet een verwijt wilt krijgen van de dealer dat je met een serieus probleem doorgereden hebt.

Mede gelet op de veiligheidscomponent moet het je dan ook niet uitmaken of je wel of niet nog garantie hebt, Dit is nou zo’n typisch geval van bij de dealer neerzetten en wachten tot het gemaakt is.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Thijs_js
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-07-2014

Gepost: 05 juli 2014 11:23 AM
  [ # 7 ]

Allereerst bedankt voor de reacties.

Om te beginnen, ik begrijp de werking van de turbo wel, dat hij uitlaatgassen gebruikt voor het op druk brengen van de inlaatgassen. Ik begrijp ook dat deze pas bij een bepaald toerental iets gaat doen en dat dit met schoepenradjes gebeurd. Ik weet echter niet wat voor poespas er allemaal nog meer in een auto zit om ervoor te zorgen dat die luchtstromen bij die turbo komen.

Ik vind het zo vreemd dat hij het de ene rit wel de hele rit werkt en de andere rit niet.
Het is ook niet zo dat hij het aan het begin van de rit het niet doet, en vervolgens halverwege de rit ineens toch bijspringt.
Vandaar dat mijn gedachte uit gaat naar het idee dat er iets gebeurd bij het starten van de motor wat de turbo “activeert”. En dat het “activeren” dus niet bij elke motorstart plaatsvind.

Hoe ik merk dat de turbo het niet doet?
1. hij doet het:
Als ik dan gas geef krijg ik na xx sec extra kracht en wordt ik een beetje in me stoel gedrukt.
Hij maakt dan ook een beetje een fluitend geluid en je hoort het gebrom van de motor nagenoeg niet.

2. hij doet het niet:
Als ik dan gas geef hoor ik echt het motor geluid (een beetje een brullend geluid) en ik krijg dan ook niet die “power boost”. Hij trekt dan ook niet lekker fel op en het lijkt dat de motor dan gewoon meer moeite heeft. Dus als ik merk dat hij het net doet rijdt ik gewoon lekker rustig aan.

Dat met de vulgraad van de tank is enkel een constatering die ik uit ervaring heb opgedaan.

Overigens heb ik ook nooit stil gestaan bij het idee dat het niet werken van de turbo veel gevolgschade kon veroorzaken in de rest van het motorsysteem. Mijn gedachte was dat je alleen wat te kort komt in het vermogen.
Ik ben dan ook na de grote beurt gewoon door blijven rijden.
Over 3000km moet hij weer voor een kleine beurt en dan druk ik het ze nog eens op het hart dat ze daar ook naar moeten kijken.

Ik hoop hier wat aanwijzingen te vinden over wat het zou kunnen zijn zodat ik dat ook bij de garage kan aangeven.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 05 juli 2014 11:49 AM
  [ # 8 ]

Ik snap je behoefte, maar soms is het verstandiger om niet af te gaan op wat welwillende forummers aangeven maar gewoon je auto bij de dealer achter te laten.

Overigens: als je turbo het echt niet doet, dan kom je ook ECHT niet meer vooruit (geloof me, ik weet waar ik het over heb, 2 keer mee mogen maken met een 1.2 tdi van VAG en dan is het eerste telefoontje dat je pleegt naar de dealer om je levensgevaarlijke auto weg te takelen).

De vertraging die je beschrijft kan overigens ook afhankelijk zijn van het toerental waarop je gas geeft. Doe je het bij 1500 toeren, dan duurt het idd even voordat de turbo inkomt, maar bij 2500 toeren moet je direct een goede versnelling te pakken hebben.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 05 juli 2014 11:51 AM
  [ # 9 ]

Als de turbo het niet doet, is dat zeker niet goed. Dan zou ik zeker niet gewoon doorrijden.
Onmiddelijk laten maken.

Het kan best zijn dat de aansturing van de turbo niet klopt, electrich probleem.
Maar als je nu door rijd met een niet of half draaiende turbo kan het zijn dat deze helemaal vervuild.
Dan heeft de garage je electrische storing zo gevonden.
Maar dan moet de hele turbo eruit om die te reinigen. En turbo eruit halen is echt even werk kan ik uit ervaring vertellen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 juli 2014 01:24 PM
  [ # 10 ]

Als je turbo stuk is is hij idd niet meer vooruit te branden. En een turbo is stuk of niet stuk, niet af en toe.

Wat ik denk is dat je regeneratie proces (roetfilter reinigen) niet op gang komt door korte afstanden te rijden of heel rustig rijden. Een half uurtje 130 in zijn vier of naar de dealer. Ze kunnen namelijk het proces handmatig activeren.

Wat ook nog zou kunnen is vervuiling van het brandstofsysteem door het tanken bij b-merken.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 05 juli 2014 01:47 PM
  [ # 11 ]

Dat is niet helemaal juist. Een turbo kan zeker af en toe stuk.
Als er door elctronische problemen de watsegate wordt aangestuurd op verkeerde momenten.
Had ik bij mijn xm.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 05 juli 2014 07:24 PM
  [ # 12 ]

of hij het nou af en toe wel doet of af en toe niet. het zou zelfs gewoon een eenvoudig sensortje kunnen zijn, maar je slaat jezelf denk ik zo wel voor je kop als er meer aan de hand blijkt en je er een keer een serieus iets mee hebt en dat t eenvoudig te verhelpen had kunnen zijn.

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 05 juli 2014 10:54 PM
  [ # 13 ]

En luchtmassa meter kan al gekke problemen veroorzaken. Een turbo kan ook vastlopen.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 09 juli 2014 01:05 AM
  [ # 14 ]

ds3e hdi 1.6 10/2012 30000km fluitende (bij gas bijgeven) turbo zonet onder garantie vervangen.
Ik ben benieuwd of de zwarte roetaanslag van de uitlaat nu ook verdwijnt.
Onze andere 3(idem maar geen’e’) heeft een kraaknette uitlaat.
groeten,geerst

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook