wagenhoogte voorkant opeens extreem hoog
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 20 juli 2014 09:07 PM

Beste mensen,
Mijn Dsuper5 veerde altijd boterzacht, zoals het hoort dus. Afgelopen vrijdag, op het heetst van de dag ging ik op pad. Naar huis terugrijdend, na +/- 70 km merkte ik dat de voorkant wat hoger stond en dat de vering wat harder was.
Thuisgekomen was het verschil tussen voor en achter helemaal duidelijk: Voorkant nauwelijks in te drukken en achterkant heel zachte vering. Met het handle van de hoogteregeling helemaal omlaag zakte de achterkant op zn kont, de voorkant reageerde niet. Pas aan het eind van de dag, was ook de voorkant helemaal omlaag.

In januari heb ik de voorste hoogteregelaar volledig gedemonteerd, schoongemaakt, lhm vervangen, nieuwe deelbare bollen gemonteerd en daarna 6000 km gereden met goede zachte vering.

Ik sluit een mechanisch probleem zoals vastzittende fusees, draagarmlagers e.d. eigenlijk wel uit. Dan blijft toch over de hoogteregelaar. De reactiestang van de stabilisatorstang naar de regelaar zit vast….

Herkent iemand dit probleem?

gr   rinus

Rinus

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 juli 2014 10:21 PM
  [ # 1 ]

Klem op de torsiebar losgekomen maar dan zou de hoogteverstelling nog moeten werken ;

of het gat waar die as in zit aan de hoogteregelaar uitgelopen !

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 20 juli 2014 11:31 PM
  [ # 2 ]

Nog een aanvulling bij het probleem: Zojuist even naar de auto gekeken, merkwaardig gezicht, de achterkant ligt bijna op de grond en de voorkant staat onder een hoek van zowat 20 graden schuin omhoog.

Kan het ook zijn dat de zuigers of een van de zuigers klemmen in de veercylinders, door bijv. kapotte afdichtingsringen oid?

Morgenochtend ligt ook de voorkant plat. Als ik dan start, komt de zaak vlot omhoog, met weliswaar een klein schokje van voren. In het begin veert alles nog lekker en zacht en staat de voorkant nog niet te hoog, maar na een ritje is het van voren stugger en hoger.

Iemand een tip/idee?

gr rinus

Rinus

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 21 juli 2014 10:42 AM
  [ # 3 ]

Lijkt me toch de hoogteregelaar. Zitten minuscule gaatjes in die zo kunnen verstoppen. Juist dat langzame hoger gaan staan na een ritje lijkt me geen mechanisch probleem. Dus schoonmaken en opnieuw proberen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2014 01:01 PM
  [ # 4 ]

Ik zou het als eerste in de mechanische onderdelen zoeken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2014 01:01 PM
  [ # 5 ]

Ik zou het als eerste in de mechanische onderdelen zoeken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 juli 2014 01:35 PM
  [ # 6 ]

Als je het stangetje naar de HD regelaar loskoppelt moet je met de hand via de hoogteregelaar de auto op elke gewenste stand kunnen zetten.
Let daarbij wel op de vertraging, dus als je het bolletje indrukt of uittrekt duurt het even voor er iets gebeurt.

Als dat zo werkt zit het dus in het mechanische deel.

Er kan nog een andere oorzaak zijn (zelf een keer meegemaakt).
Als je bijvoorbeeld de hoogteregelaar inbouwt en je gebruikt een oud rubbertje, dan kan een stukje daarvan in de leiding naar de veercilinders komen. Dat kan die leiding zodanig verstoppen dat de olie niet meer terug wil, ook als de hoogteregelaar op de laagste stand staat. In die leiding zit soms een pianosnaar om de snelheden wat te beperken. Daar had dat sliertje rubber zich perfect omheen gevleid.
Daar kwam ik achter toen ik de hoogteregelaar uit wanhoop maar weer uitbouwde. Er kwam geen olie uit de leiding naar de veercilinders, terwijl de auto in de hoogste stand stond.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 21 juli 2014 01:45 PM
  [ # 7 ]

Mijn eerste gok zou zijn dat het moertje wat de stang aan de hoogteregelaar verbind losgelopen is, en daar door de hoogte instelling verlopen is. Eenvoudig te testen maar buiten- en binnenscherm moeten er wel “even” af.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 21 juli 2014 02:27 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de eerste reacties. Morgen, dinsdag, demonteer ik het spatbord en afsluitdeksel om e.e.a. te inspecteren. wordt dus vervolgd.
gr
rinus

Rinus

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 21 juli 2014 05:14 PM
  [ # 9 ]

Mijn geld op de tip van JanSR - denk dat dat het is.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2014 06:20 PM
  [ # 10 ]

Gaan we naar Ladbroke?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 21 juli 2014 09:02 PM
  [ # 11 ]

MEA CULPA,

Vandaag, miezerig weer, dus toch maar verder gegaan. De handle van de hoogteregeling stond helemaal laag, de kont van de auto op de grond en de voorkant stond flink hoog. Met een pook tegen de trekstang duwen gaf geen verschil. Op de HD regelaar de druk eraf gehaald. Toen de onderste wartel op de hoogteregelaar(die naar de veercylinders gaat) een aantal slagen los, een bak eronder en in een uur tijd liepen de leidingen naar de voorveercylinders leeg. Ongeveer driekwart liter lhm was er uitgestroomd. En de voorkant was tegelijkertijd omlaag gezakt. Conclusie: de leidingen naar de veercylinders zijn niet verstopt.
Nu de regelaar uit de auto geschroefd. En….... schaamte, schande. De drie leidingrubbers zagen er uit of de ratten er aan hadden geknaagd. Geen nieuwe rubbertjes gemonteerd dus. Toen de hoogteregelaar uit elkaar genomen, ook de dashpot met de dunne ringetjes.
Het bakje met wasbenzine waarin ik alles heb gelegd om schoon te maken was vergeven van zwarte sliertjes, zwarte korreltjes en ontelbare fijne zwarte deeltjes. Bedankt zei ik tegen mezelf.
Morgen nieuwe rubbers kopen en dan ook maar meteen een LHM verversing doen.
Rinus

Afbeelding Bijlagen
DSCN0496.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook