Sneldheidsmeter wiel demonteren 5 bak
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2014 12:23 AM

Hallo:
Ik ken de methode met gereedschap 3179-T het snelheidsmeter wormwiel te demonteren, dat het 5-e versnellingtandwiel vast houdt, maar bij de 5bak die ik nu onder handen heb is de zaak ook nog geborgd, zie foto’s.
Iemand een goed idee ?  Ik kan natuurlijk de ronde inslag uitboren, maar ik wilde het tandwiel graag hergebruiken, en zo’n kleine koudbeitel heb ik niet, maar ik denk dat ik wel een stalen spijker heb die ik als beiteltje kan gebruiken.
Dit is wel een erg drastische maatregel om het loslopen van het 5e versnellingstandwiel te voorkomen.

Afbeelding Bijlagen
tandwiel fixatie 1.jpgtandwiel fixatie 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 mei 2014 01:59 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ze nog nooit zo goed geborgd gezien!!!!

In mijn beleving heb je niet veel keus dan of even een klein beiteltje aanschaffen en op maat maken in de hoop dat het stukje van de ring niet afbreekt bij het los tikken. Of zoals je zegt uitboren (gelukkig zijn de assen zoveel harder dan de moer is).
Je zou de “moer” later ook terug kunnen plaatsen met een drupje borgmiddel op de schroefdraad (maar daar word je weer niet blij van als je het ooit nog wil losmaken).

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2014 02:09 PM
  [ # 2 ]

Bedankt, dat is de ervaring en antwoordt dat ik zocht: Ik dacht al dat dit niet “origineel was”, de pakkingen bij het demonteren lieten mij al denken dat deze bak al eens onder handen genomen is. Ik ga eerst beitelen, en als dat niet werkt uitboren. Terug zetten met “loctite” kan altijd, maar dan moet je de boel heetstoken bij demontage ( > 200 graden), en dan moet het toch goed zijn voor 100.000 km ( na controle van de synchro ringen) als het klaar is post ik wel meer foto’s.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 mei 2014 12:22 AM
  [ # 3 ]

O.K., uitboren van de inslagen, want met een beiteltje werkte niet, maar kan nu wel gewoon terug monteren, en dan maar met loctite.
34 mm ring-steeksleutel gekocht, afgeslepen tot 6.5 mm, klein klapje met de kunststof hamer, en het tandwiel kwam los. Nu de rest van de bak nog uit elkaar, maar da’s voor zaterdag.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 juli 2014 04:06 PM
  [ # 4 ]

Vervolg: Sleutel voor C35 is 34 mm, die voor een SM 5 bak is 36 mm.
Verschil tussen spiebaan/vertanding voor bevestiging van 5e versnellingstandwiel is er ook:
C35 heeft fijne vertanding , in vergelijking met de SM, lijkt meer op een spiebaan. Kijk op de foto.
Ik heb de complete tandwielset van een C35D 5bak in een bak van een SM geplaatst. Resultaat: Veel minder toeren in de 5, zelfs minder dan m’n 6-bak.

Afbeelding Bijlagen
Assen verschil.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 juli 2014 04:44 PM
  [ # 5 ]

leuk deze verschillen!
Dat zijn van die dingen waarvoor je beide versies (regelmatig) in de hand moet hebben gehad.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook