motor houdt in bij 3000 toeren en slaat toerenteller op tilt
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 16 oktober 2013 04:14 PM

hallo allemaal
ik heb een saxo 1.4 8v uit 1997 het probleem is dat als de motor op 3000 toeren komt dan voel je dat de motor inhoud en de toerenteller slaat dan direct uit naar 6-8000 toeren terwijl de motor niet zoveel toeren maakt ik denk zelf dat het elektronisch is maar waarom slaat die toerenteller op tilt?
ik weet niet waar ik moet zoeken heeft iemand een idee. bougies zijn vervangen voor dat het euvel begon .
auto ook gereset maar geen resultaat. wil hem morgen uit laten lezen
groet maarten

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 oktober 2013 07:38 PM
  [ # 1 ]

Als ie een gewone bobine heeft zou ik die eerst eens vervangen.
Een breukje in het laagspanningsdeel kan de toerenteller foppen en de vonk wordt zwak.
Een brakke ontstekingsmodule (indien aanwezig) geeft volgens mij juist een toerenval op de toerenteller.

Profiel  
 
elona93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-05-2013

Gepost: 16 oktober 2013 09:01 PM
  [ # 2 ]

heey mth

Dit is soms ook het geval bij corsa c
Toen moest het dashboard eraf toen was de stekker van de tellerbak van de toerenteller los gegaan.
Zou dit als allerlaatste doen want is heel veel werk.

mvg
elona

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 oktober 2013 10:04 PM
  [ # 3 ]

Maar hield de motor dan ook in bij de Corsa of was de toerenteller alleen van slag?

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 03 november 2013 01:18 AM
  [ # 4 ]

Is het niet zo dat de toerenteller in de begrenzer schiet en dat de motor dan inhoudt?

Ik heb ooit een AX GT gehad met dat probleem. Injectiehuis reinigen hielp toen voor even. Heb de auto verkocht en weet dus niet wat de oplossing is geweest, maar valse lucht ergens of een stekker die slecht contact maakt klinkt wel aannemelijk.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 november 2013 11:07 AM
  [ # 5 ]

huh ? Dat begrijp ik niet helemaal.
Een toerenteller regelt toch niks?
Die registreert alleen maar het aantal pulsen die van de bobine af komen.

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 09 november 2013 01:29 PM
  [ # 6 ]

pas als de toerenteller uitschiet voel je hem inhouden
ik heb de bobine en bougiekabels vervangen maar geen verbetering
de stappenmotor inclusief het luchthuis schoongemaakt deze was ook vuil
luchtfilter vervangen de uitlaat lekte een beetje en ook gerepareerd
hij is uitgelezen en er kwam 2 foutmeldingen uit
bij starten iets te lage accu spanning en een storing elektroklep koolstoffilter
maar waar zit dat ding ?
en een poging gedaan om brandstoffilter te vervangen , maar ik zie niet hoe ik de slangetjes los krijgt
op het forum kan ik het ook niet vinden , iemand een idee?

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 09 november 2013 02:01 PM
  [ # 7 ]

koolstof filter klep zit via een slang aan het inlaatspruitstuk,

volgensmij zit de klep zelf ergens in de buurt bij de bovenste motorsteun(distributie zijde)

je zal ook nog de massapunten van de auto kunnen schoonmaken dit mocht ooit bij mij ook helpen met ongeveer het zelfde probleem.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 november 2013 03:05 PM
  [ # 8 ]

Zit die niet in de rechtse wielkast? En de klep zelf ergens achter de rechtse koplamp?
Even kijken welke slangetjes er nog weglopen van het injectiehuis en die volgen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 13 november 2013 02:54 PM
  [ # 9 ]

klopt deze zitten in de rechter wielkast
wiel afgehaald en binnen bescherming verwijdert koolstoffilter zit tegen de deurstijl en de klep achter de koplamp . klep afgehaald en schoongemaakt met remmenreiniger en wd40
ritje gemaakt en geen verbetering toen de slang losgekoppeld van het injektie huis en gaatje afgedopt met dopje van de nieuwe brandstoffilter en de accupool even losgekoppeld om te resetten
weer een ritje gemaakt en zowaar hij deed heel af en toe bij 5000 toeren even doorschieten maar verder trok hij stukken beter . onderweg even gestopt en de slang weer op het injektie huis aangesloten en toen trok hij nog beter kom ik thuis en zet de wagen stil start 10 minuten later de auto schiet hij weer bij 3500 toeren weer uit. balen   dus heb ik eerst maar het brandstoffilter vervangen aan de ene kant 1 klipje indrukken en draaien en trekken en aan de andere kant de 2 witte klipjes indrukken en draaien en trekken
ook nog injektiereiniger in de tank , hij rijdt nu beter maar nog niet helemaal .
er is een nieuwe accu besteld om de lage accu spanning weg te werken
alleen duurt het wat lang voordat hij stationair toerental draait wat merkbaar is als je gas loslaat dan remt hij niet direct af maar rijdt dan met verhoogd toerental verder
als de nieuwe accu erin zit en hij doet het nog dan koppel ik de elektroklep van het koolstoffilter los en zet de dop weer op het luchtfilter en kijk wat hij dan doet want dan kan hij geen foutmelding geven op de klep .  dus even wachten op accu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 november 2013 04:35 PM
  [ # 10 ]

Wel opletten die klep zorgt er voor dat er geen zware kloppen op het benzinesysteem kiomen, dus ter bescherming van de benzinepomp etc.
Is er ergens een leiding fit? Staat het injectiehuis vast?
Misschien eens testen met remreiniger en draaiende motor, al ben ik niet echt voorstander van die methode.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 24 november 2013 06:11 PM
  [ # 11 ]

dat met remmenreiniger durf ik niet aan want dat is zeer brandbaar .ik heb een accu besteld via internet hij zou binnen 1 werkdag worden geleverd. op de mail stond dat hij donderdag werd geleverd . donderdag ochtend belde ze op dat hij nog niet binnen waren of hij volgende week donderdag mocht leveren. dat vond ik goed maar donderdag geen accu dus maar weer bellen en nu komt hij as maandag (hoop ik)en ik ga morgen de toerental sensor loshalen en schoonmaken als het droog blijft

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 november 2013 10:52 PM
  [ # 12 ]

Vanwege de op hol slaande toerenteller zou ik het toch in het ontstekingscircuit zoeken.
Bobine heb je al vervangen, dus die is het waarschijnlijk niet.
Draadbreuk zou kunnen, je kan even met lopende motor aan alle draadjes en stekkertjes wiebelen.
Als het specifiek bij een bepaald toerental optreedt zou het misschien ook nog kunnen liggen aan het ontstekingshuis.

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 30 november 2013 11:30 PM
  [ # 13 ]

ik heb een disontsteking deze is ook vervangen en ook de bougiekabels vervangen   de stappenmotor nog een keer schoongemaakt en ingespoten met wd 40 . de gasklepsensor vervangen (2de hands) nieuwe accu , kleppen gesteld , gereset door contact aan en dan accu los halen half uur wachten dan aansluiten . bij het contact aan zetten hoor je de benzine pomp maar hij gaat niet uit en even later gaat de toerenteller langzaam van 0 naar ongeveer 4000 toeren en weer terug (motor draait niet)  na 1minuut contact uit en dan weer starten benzinepomp gaat na paar sec uit en de auto start gewoon   rondje gereden toerenteller slaat nog steeds uit . even uitgestapt en onder motorkap gekeken paar keer gas gegeven met de hand   niks aan de hand stap in de auto en rij weg en de toerenteller doet normaal kom thuis zet de auto uit denk zo voor elkaar maar nee hoor zet de auto even later weg en hup daar gaat de toerenteller weer . vraag is het veel werk om de toerenteller eruit te halen   . bij het contact aanzetten hoor je ook de stappenmotor is dit normaal type B16/00 groet maarten

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 december 2013 02:06 AM
  [ # 14 ]

Reset procedure: Motor warm laten draaien tot ventilateur aanslaat. Motor stopzetten en accukabels enkele minuten losnemen. Accukabels er weer op. Contact aan en na 10 s doordraaien om te starten. Dus niet ondertussen uitzetten! Na het starten de motor 30 s laten draaien zonder het gaspedaal aan te raken. Als de motor afslaat, procedure herhalen. Na die 30 s een ritje van zo’n 10 min waarbij je de motor ook een aantal malen stationair laat draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 02 augustus 2014 10:30 AM
  [ # 15 ]

hoera probleem opgelost   bij het vervangen van de startmotor kwam ik nog 2 stekker verbindingen tegen(de klopsensor )
bij deze heb ik de pinnetjes ook iets verbogen zodat het stekkertje er stug in ging en gelijk even ingespoten met wd40,  na het starten sloeg hij niet meer uit
het heeft wel eventjes geduurd maar het rijdt wel prettiger als je eventjes kan doortrekken met de auto
het volgende probleem is nu het voorwiellager dat zingt een beetje

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook