De 2CV6 van Michiel1
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 17 juni 2014 09:04 PM

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit ven een eendje. Het beestje had ruim een jaar stilgestaan toen ik ‘r kocht, dus er waren een aantal dingen te doen. (Wat is een eendje een genot om aan te werken in vergelijking met de CX’en die ik heb gehad Smile)
Na de eerste keer APK had ik oa een remverschil achter van 45% te verhelpen. Dus de boel opengemaakt: linksachter bleek behoorlijk vast te zitten. Dit gangbaar gemaakt, en wederom laten keuren. Nog steeds remverschil van rond de 40%!
Vandaag een eezi-bleed setje gekocht met als doel remolie (LHM) vervangen en de boel goed ontluchten (rempedaal voelde ook wat sponzig aan tijdens de rit naar het keuringsstation).
De boel aangesloten, als test eerst maar eens zonder olie in het flesje, en met het reservewiel op iets onder de 1.4 bar (20 psi) Er zit nog voldoende olie in het reservoir. De achterwielen heb ik los van de grond om bij de onluchtingsnippels te kunnen komen. Wanneer ik nu die nippels opendraai komt er nauwelijks olie uit, en de achterwielen kunnen ook vrij ronddraaien.
Naar mijn idee klopt dit niet. Zie ik iets over het hoofd?

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 juni 2014 03:40 PM
  [ # 1 ]

Aangezien onbekend zal zijn wanneer de laatste keer de vloeistof is vervangen zal er wel een hoop rommel in het systeem zitten.
Ik zou als je twijfels hebt de boel even lostrekken achter en even de moeite nemen om alles goed af te stellen/ vervangen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 juni 2014 03:50 PM
  [ # 2 ]

De ontluchtingsnippels kunnen ook vervuild/verstopt zijn waardoor er weinig olie uit komt.
De 1,4bar is maar heel weinig druk en is waarschijnlijk te weinig om de weerstand van de zuigertjes met o-ringen in de remcilinders (zeker als ze vast hebben gezeten: roest) en de scharnierpunten van de voeringen te overwinnen.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juni 2014 04:46 PM
  [ # 3 ]

Ik ben ook met de remmen van de 2CV bezig. Ik vraag een hulpje te pompen terwijl ik via een doorzichtige slang ontlucht in een potje met LHM. Als laatste pedaal benedenhouden en nippel dicht…
Wel moest alles eerst (na 10 jaar) gangbaar gemaakt worden. ook de remzuigers achter…..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 juni 2014 04:56 PM
  [ # 4 ]

Tip: ontluchten en doorspoelen bij voorkeur NIET doen door middel van het pompen met het rempedaal. Een oudere hoofdremcilinder gaat in 50% van de gevallen stuk of kort daarna lekken.

Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je verse remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.

Het ontluchten met een “eezybleed” setje werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje bijvullen natuuurlijk!Ik zelf gebruik de eazy bleed op rond de 1,8 tot 2,0 bar. Wel zeker zijn dat alles goed afsluit natuurlijk.

Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof (of LHM in het geval van een eend met schijfremmen!!!) en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof/lhm de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 18 juni 2014 05:36 PM
  [ # 5 ]

De remmen ontluchten op de manier zoals bogaard77 beschrijft is goed te doen.
Ik doe het al zo sinds 1976 Wink en heb nog nooit hierdoor een lekke hoofdremcilinder gehad.
Je kunt het zo zelfs alleen wel doen.
Mocht de hoofdremcilinder hierdoor wel gaan lekken dan is hij inwendig toch al niet fris meer dus is reviseren altijd goed.
Met de eezybleed ontluchten werk ook wel mooi, maar zorg er voor dat alles heel goed aangesloten is. Ik heb meerdere mensen hier mee zien klungelen wat remolie lekkage oplevert en dat wil je niet op je auto hebben.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 juni 2014 05:39 PM
  [ # 6 ]
Citrobenz schreef:

De remmen ontluchten op de manier zoals bogaard77 beschrijft is goed te doen…
Mocht de hoofdremcilinder hierdoor wel gaan lekken dan is hij inwendig toch al niet fris meer dus is reviseren altijd goed….

Ja. Beetje vervelend als dat gebeurd vlak voor je naar de apk moet en nog even snel gaat ontluchten. Of ie na een kilometer geest geeft..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 18 juni 2014 08:02 PM
  [ # 7 ]

Ik heb liever dat het vlak voor een APK gebeurt dan dat het later onderweg gebeurt.
De remmen zijn wel van levensbelang en moeten 100% zijn in mijn ogen.
Als dan tijdens het ontluchten een matige hoofdremcilinder aan het licht komt is dat alleen maar winst.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 19 juni 2014 12:52 AM
  [ # 8 ]

Helemaal mee eens, uiteraard zijn er grenzen aan de kwaliteit van de onderdelen dus als het al low-budget materiaal is moet je toch zorgen dat het optimaal werkt wil je d’r op kunnen vertrouwen.
Zie ook toevallig mijn deelname aan het topic over trommelremmen van een Berlingo. Daar ontdek ik gewoon montagefouten en, vandaag nog, volledig verstopte remleidingen.
Je zal je kinderen wel even je auto lenen.
Ik moet ‘r niet aan denken.
Dus of je nou kiest voor totale restauratie en origineel enzo of je vind doffe lak en een deukje niet erg: technisch moet ie goed, je bent tenslotte verkeersdeelnemer. citro of niet.

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 06 augustus 2014 09:45 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor alle adviezen, inmiddels is de eend goedgekeurd. Het bleek uiteindelijk nog een kwestie van goed afstellen te zijn.

De auto lekt echter redelijk wat olie, dus na een hele mooie tocht met een aantal andere eenden afgelopen zondag heb ik de boel eens aan een inspectie onderworpen. Het blijkt dat de aansluiting van de olieleiding op de linker cilinderkop niet goed meer is. Mogelijk heeft een vorige eigenaar van de auto dat ook al eens gerepareerd, want bij het uitdraaien van de holle moer waar de leiding mee vast zit kwam ook de schroefdraad mee naar buiten Sad
Om er goed bij te kunnen heb ik de cilinderkop gedemonteerd, wat mij bij het volgende brengt:
Een van de aluminium buizen waar de klepstoters in zitten steekt zo’n twee centimeter naar binnen, kan dit eenvoudig teruggeduwd worden of moeten daar ingrijpender maatregelen voor getroffen worden?


Op deze onderste foto is naast die holle moer het stukje schroefdraad wat er uit kwam nog net te zien.

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 augustus 2014 11:11 PM
  [ # 10 ]

Banjo bout die de draad mee neemt komt veel voor.
M7 Helicoyl er in zetten.

Die buis die los komt heb ik nog nooit gezien. Lijkt al eerder los gekomen te zijn gezien de rode rommel die er aan zit of misschien zijn ze een keer vervangen. Het bril rubber zal ook flink gelekt hebben.
Die buizen horen er strak in geperst te zitten. Mogelijk is het gat te ruime geworden.
Ik zou proberen beide buizen er uit te persen en dan met een geschikte loctite weer terug te zetten.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook