C35 geratel bij versnellingspook
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 30 juli 2014 08:38 PM

Ha Allen,

Het is alweer een poos geleden dat ik hier actief ben geweest maar rij nog steeds door Europa met een C35 LD uit 1983. Nu heb ik al een poos last van een geratel bij de pook bij hogere toeren. Rond de 95 kilometer in zijn 5 komt het altijd naar voren zeker bij heuvel af, minder gevraagd vermogen. Heeft iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Groeten Wouter

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 31 juli 2014 01:38 PM
  [ # 1 ]

Hoi Scotch,

Geratel is een term die van alles kan betekenen… In de buurt van je pook (als het de pook met het kogelgewricht erin zelf niet is) zitten zowel de linker reductie kast als de linker aandrijfas, maar bijvoorbeeld ook je uitlaat loopt daar vlak onder/naast de versnellingsbak.

Bij wisselende belasting kunnen al die delen “ratelen”. Afhankelijk van het soort geluid en waar het direct op reageert kan je misschien verder komen bij het lokaliseren van de bron.

Oefen eens wat druk uit op de pook wanneer het geluid zich voordoet om die in ieder geval uit te sluiten.

Verder zou je het linker voorwiel kunnen opkrikken en met de wagen in een versnelling en op de handrem kunnen voelen hoeveel speling er in de aandrijflijn zit aan de linker kant. De tripode koppeling aan de bakzijde kan veel speling hebben. om de speling in de reductie kast te voelen kan je de flens achter de aandrijfas vastpakken en die naar wat “vooruit” en “achteruit” proberen te draaien. Eventueel dit vergelijken met de speling op de as en reductie kast aan de (stille) rechterkant. Die flens mag maar weinig vrij kunnen verdraaien zeg maar minder dan een halve millimeter op de omtrek, voor je beeldvorming.

Controleer ook eens of er genoeg en de juiste olie in de reductiekasten zit (wordt veel te vaak vergeten, als ze kapot lopen is dat meestal de oorzaak). Eventueel kan je wat dikkere olie in de kasten doen.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 31 juli 2014 01:41 PM
  [ # 2 ]

Voor ik het vergeet, als je de wagen heb opgekrikt (en op een assteun hebt staan!!!) controleerd dan ook even of de uitlaat goed vast zit en “probeer hem eens uit” in alle mogelijke richtingen onder druk/spanning zetten om te zien of hij ergens tegen de bak of het subframe aankomt. Dat kan het natuurlijk ook gewoon nog zijn!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 01 augustus 2014 07:52 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga eerst de pook eens onderzoeken, kan me herinneren dat het ophoud als ik die vast houd. Schud zowieso behoorlijk op en neer bij sommige toeren. Zou ik dat kogelgewricht ook kunnen vullen met vet?

De aandrijfas rechts is iig versleten, had een lekke ashoes en was er te laat bij. Begin het nu te merken bij het rijden (stuur schud). Ga het vet aanvullen en de assen omdraaien dan is dat weer beter hoop ik.

De reductie kasten heb ik bij de laatste olie wissel ook overgeslagen, leek me veel gedoe. Misschien toch nog maar even doen dan Wink. Aftappen aan de onderkant en vullen door die bus die uitsteekt aan de bovenkant?

De uitlaat ga ik dubbel checken. Loop achter soms tegen het chassis aan voor niet voor zover ik weet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 04 augustus 2014 04:10 PM
  [ # 4 ]

Vullen van de reductiekasten hoor je eigenlijk via de vulplug aan de zijkant te doen. Deze zit vóór de flens van de aandrijfas maar is vrij klein en vaak passen de tuitjes van de bakolie flessen er niet in…
Je kunt het er ook van boven in kiepen, die tuitjes (be-/ont-luchters) kan je er uit draaien en dan de te kleine vulplugjes als “overloop”/niveau gebruiken om de kasten niet te overvullen.

In de kogel van de pook kan je gewoon dik vet doen onder de rubberhoes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 06 augustus 2014 04:02 PM
  [ # 5 ]

Gisteren debus onderhandel genomen. Aandrijfas was gelukkig nog goed, nieuwe hoes erop gezet en vet aangevuld. Schudden met rijden bleek te komen door een bijna klapband. Het loopvlak van een van de banden heeft een enorme bobbel. Met het reservewiel rijdie weer super.

Het geratel komt van de pook, houd iig op als ik hem vast hou. Is daar iets aan te doen?

Groet Wouter

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 augustus 2014 03:01 PM
  [ # 6 ]

Je zult de speling tussen de pook en de kogel op de arm die uit de bak komt moeten minimaliseren.

zaken waar speling op kan zitten:
- losse bevestigingsbouten van de pook op de bak
- de voet van de pook, waarmee hij op de bak gebout zit, zit in de pook geschroefd en is in feite een bout, zit deze wel ver genoeg in de pook geschroefd, de rubber afdichting die er tussen zit kan bij wat verder aandraaien van de voet ook voor betere trillingsdemping zorgen.
- de kogel en zitting in de pook zelf: de zitting is van nylon en slijt…
Je kan daar een voldoende groot extra plastic ringetje inleggen. Denk aan een grotere nylon onderlegring (M12?) of als daar niet genoeg ruimte voor is (ivm dikte van de ring) je je een dunnere vulring knippen uit een deksel van tupperware (polypropylene) of uit een ijsbakje oid.

De boel goed invetten…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook