Turbo lijkt valse lucht te blazen / aan te zuigen
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 12 augustus 2014 07:51 PM

Met deze titel zit ik er wellicht helemaal naast, maar het lijkt ermee te maken te hebben.

Vandaag wat boodschapjes gedaan en toen ik bij mij laatste adresje weg reedt hoorde ik een vreemd blazend geluid als je het gaspedaal wat verder in trapt.
Normaal hoor je nog wel eens het subtiele fluitje van de turbo, maar nu hoor ik ook het geluid van geblazen lucht, alsof de ventilator harder gaat blazen.

De proef op de som en de ventilator uitgezet. Bewust wat meer vermogen vragen van de motor met wegrijden en met het hoger worden van het “turbo fluitje” wordt er ook meer lucht geblazen, tenmiste zo klinkt het. De lucht wordt niet het interieur ingeblazen, maar je hoort het duidelijk.

Ik lijk nog geen vermogensverlies te hebben, maar echt zeker ben ik daar niet van. Ik heb ook geen zwarte rook of toegenomen brandstof verbruik. Olieverbruik lijkt ook normaal.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt mij iets wat gerepareerd moet worden, maar ik wil niet mij zomaar wat aan laten praten/smeren bij de garage. Helaas zit ik momenteel ( letterlijk ) op een eiland waar geen citroen dealer is en voordat de caravan er weer achter gaat, wil ik wel het probleem graag verholpen hebben.

Bedankt voor het meedenken alvast.

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 augustus 2014 12:19 AM
  [ # 1 ]

Wellicht kun je eerst wat meer vertellen over welk model en motortype dit gaat?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 13 augustus 2014 12:55 AM
  [ # 2 ]

Een C5 met een 110pk hdi motor bj 2004

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 augustus 2014 01:13 AM
  [ # 3 ]

Ah, die motor ken ik zo onderhand.
Probeer eens op de snelweg vanuit 120 naar 150km/u te gaan (in 5de versnelling).
Merk je dan vermogenverlies?

Gebeurt wel eens dat de slangen van de intercooler lek raken.
(Een onder de motor door en een helemaal boven in motorruimte)


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 13 augustus 2014 08:47 AM
  [ # 4 ]

Alfred,

Dank voor de reaktie. Ik zit momenteel op texel, dus geen snelweg helaas, bovendien en dat vergat ik te vermelden, het is een automaat.

Ik zal het een en ander bij een lagere snelheid proberen en de slangen (laten) controleren.

Zijn er zo nog andere zaken die je kunt bedenken die dit blazen/zuigen zouden kunnen veroorzaken? Wat kan/moet ik dan als symptoom herkennen?

Groet,

Alex

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 13 augustus 2014 10:18 AM
  [ # 5 ]

Toen ik ooit een dergelijk blazend geluid had met mijn Turbo Ct was het de pakking van het inlaatspruitstuk.

Vermoedelijk wel ergens waar wat lucht lekt in het inlaat circuit.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 13 augustus 2014 10:21 AM
  [ # 6 ]

ik heb de proef op de som gedaan en inderdaad heb ik wel vermogensverlies. Bij normaal rijden merk je het niet zo, maar even snel inhalen gaat even niet.

Ik laat wel weten wat de diagnose uitwijst.

Groet,

Alex

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 13 augustus 2014 08:24 PM
  [ # 7 ]

Complimenten aan Alfred.

De korte verbindingsslang tussen de turbo en de intercooler was gescheurd.

Reparatie incl. arbeidsloon €75,-

En tevreden diesel ik voort

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook