Aandrijfas vervangen?
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 22 augustus 2014 07:31 PM

Hallo,

Willen jullie met me mee denken. Links voor, hoor ik af en toe een “klunk” metaal op metaal, vergelijkbaar met een versleten schotel van de veerstang achter. Eerst dacht ik dat het alleen kwam na het insturen en kreeg geen duidelijk beeld waarom de ene keer wel en de andere keer niet het geluid. Vandaag gemerkt dat de combinatie remmen en dan sturen, of heftig remmen, diepe kuil, dat daarna bij bij het optrekken het weer hoorbaar is.

Uiteraard de zoek functie gebruikt op ons forum, vandaag alles wat met ophanging te maken heeft nagekeken en aangetrokken. Maar de ‘klunk’ is nog steeds dus ik verdenk nu de aandrijfas?

Wat is jullie mening hierover?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 22 augustus 2014 10:10 PM
  [ # 1 ]

Inspecteer de kogel eens die aan de veerstang zit onderin de lekzak.
Soms zit daar een groef oid is, en die kogel draait wel eens wat.
Zodoende is het geluid er niet altijd.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 augustus 2014 10:42 PM
  [ # 2 ]

Het veertje (11) aan aan het uiteinde van de stabilisatorstang wil wel eens kapot gaan. De stab.stang staat daardoor niet continue onder spanning wat tot een bonkend geluid leid.
Fusee kogels (onder/boven) gecontroleerd ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 22 augustus 2014 10:43 PM
  [ # 3 ]

-Tja wat stom van me de kogel! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Heb daar vorige week zelfs de lekzak vervangen.

Dacht eerst ook aan het veertje dat aan de stabilisator stang vast zit. Eén gewricht zat helemaal vast, dus toen deze gangbaar was dacht ik “voila!’ probleem opgelost het veertje was overigens nog heel.

Maar goed het scherm zal er weer af moeten….....

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 24 augustus 2014 02:23 PM
  [ # 4 ]

Misschien heb ik wel een beetje geluk…..De auto heeft een paar jaar stil gestaan en heb gisteren 500km gereden en heb het geluid nu 3 keer gehoord. Waarschijnlijk heeft het LHM badje zijn werk gedaan. Nog 2 puntjes op mijn shortlist en dan is ze helemaal klaar. Benzine lekkage tussen de carb en het inlaatspruitstuk. alhoewel ik het vermoeden heb dat de lekkage ergens anders vandaan komt. En twee keer gisteren een moment gehad van 5 min dat dat de auto niet bij laad. Ik heb een digitale gadget in de auto die de actuele boordspanning meet en die fluctueert tussen 11.4 en 14. met een gemiddelde van 13,5 v Ik vermoed dat dit een slechte massa is van de spanningsregelaar en ga deze maar rechtstreeks op de - pool van de accu aansluiten. Wat een hobby, je blijft bezig….

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 augustus 2014 04:43 PM
  [ # 5 ]

Variërende spanning heb ik ook eens gehad.
Kan heel goed aan de spanningsregelaar liggen, maar bij mij kwam de oorzaak pas na jaren tevoorschijn.
Alles doorgemeten, laadspanning goed tijdens testen, andere spanningsregelaar hielp ook niet.
Op een gegeven moment ging mijn dynamolampje branden. Kijk: dat is tenminste een duidelijk symptoom.
Bij de revisieboer bleek dat er een diode van de diodebrug (om wisselstroom in gelijkstroom om te zetten) slecht contact maakte, zo’n gebarsten soldeerpunt.
Na revisie wisselt de spanning nog steeds een beetje, maar nu tussen de 13,2V en 13,8V. Dat schijnt wel bij die mechanische regelaars te passen…
Ik heb nog geprobeerd om die regelaar op 14V te krijgen, maar dat is verschrikkelijk moeilijk.
Of hij zit veel te laag of veel te hoog.

Dus als het probleem bij jou zich blijft voordoen is denk ik de spanningsregelaar de eerste verdachte, maar vreemde dynamoproblemen kunnen het dus ook nog zijn…

En die “klunk”, kan dat ook nog een fuseekogel zijn?

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 24 augustus 2014 09:10 PM
  [ # 6 ]

De massa van de regelaar rechtstreeks aansluiten op de - scheelt best wel in mijn geval. Het fluctueerde nu tussen de 13.4 en 14.4v met een uitschieter naar beneden van 12.8v. Ik hoop dat het probleem verholpen is maar het kan inderdaad zoiets lulligs zijn als een slecht soldeersel. Zoiets gehad met de brandstofrelais van een volvo 240, weken gezocht…..Wat wel een gelukje was dat tijdens mijn zoektocht ik er achter kwam dat mijn dynamo bout bevestiging was dol gedraaid. Dus deze had veel te veel ruimte en dan is het een kwestie van tijd dat er iets breekt. 

De carburateur was gelukkig een kwestie van de pakkingen een beetje aandraaien. Na 50km nog steeds droog dus dat geloof ik wel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook