orientatie cx 2200 diesel 1976
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 26 augustus 2014 11:18 PM

Nadat ik op eurocitro mezelf betrapt heb dat ik toch er veel naar cx-en, en dan voornamelijk de serie 1, aan het kijken was, ben ik wat op internet gaan zoeken. Mijn oog is nu gevallen op een 2200 diesel super uit 1976. Waarom een diesel? Persoonlijk vind ik diesel fijner rijden dan een benzine auto. Maar ik heb totaal geen ervaring met de 2200 M 22/621.

Heeft iemand hier wel ervaring mee en kan mij daar iets nuttigs over vertellen? Zijn de blokken onverwoestbaar of kan je dr beter niet aan beginnen? Hoe is de verkrijgbaarheid van onderdelen en bij “normaal” gebruik wat is het verbruik dan?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2014 11:30 PM
  [ # 1 ]

Ik had een platte 2500 en die vond ik traag.. Maar dat was een break. Een 22 is nog een tandje minder sterk. Verbruik lag op 1 op 15.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 augustus 2014 11:40 PM
  [ # 2 ]

traag klopt wel vind ik, maar toch wel passend bij een diesel uit die tijd.

dit blok is minder degelijk dan de latere met distributieriem (deze heeft tandwielen), maar ook niet heel slecht hoor.
of de specifieke onderdelen goed te krijgen zijn weet ik niet, maar lijkt me niet direct een enorm probleem.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 26 augustus 2014 11:58 PM
  [ # 3 ]

tja een trage diesel herken ik wel. Momenteel rij ik met een ongeblazen bx 19 dieseltje..

het blok kent dus weinig specifieke problemen als ik het zo goed begrijp. Het is nog wel het model zonder diravi, wat wel een minpuntje is. Bedankt tot zover en mochten er meer ervaringen met dit blok zijn, dan hoor ik dat graag!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 augustus 2014 12:30 AM
  [ # 4 ]

dit is een mooie:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=254236441&asrc=st|sr,as

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 augustus 2014 10:29 AM
  [ # 5 ]

Afhankelijk van hoe frequent de CX gebruikt zal gaan worden, zou ik je toch echt een 25 diesel aanraden…

Heb nu een 25 diesel staan (voorheen alleen turbodiesels gereden) en met deze motorisering (ik heb een 5-bak) kan je redelijk meekomen met het verkeer, maar het houdt niet over. Het lijkt me zo dat een 22 diesel dan (zeker in het Nederlandse verkeer) net wat tekort komt als ‘daily driver’.

Wat gaat ongeveer je budget zijn?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 27 augustus 2014 11:51 PM
  [ # 6 ]

Het zou gaan voor erbij. Ik heb namelijk al een stel andere citroens en heb eigenlijk geen dagelijkse auto nodig. Daarom is een van de eerste bouwjaren voor mij ivm mrb een uitkomst. Een pak mrb betalen voor een auto die max een paar duizend km per jaar zou draaien vind ik ook een beetje overdreven.

Bv cx basis levert de meeste onderdelen ook voor bv het onderstel van een smalspoor of zie ik kritische onderdelen over het hoofd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2014 08:11 AM
  [ # 7 ]

Voor die 76’ er zul je anders ook nog mrb moeten betalen tot 2016. Overigens, een 2200 diesel heeft 66pk, weegt wel 1300 kg en heeft maar vier versnellingen. Dat rijdt echt heel anders dan een bx 19d. Daarbij hebben de meeste 2200D’s geen diravi en zijn de motortjes niet de meest duurzame. Dat laatste geldt ook voor de eerste serie 2500’s met tandwiel-distributie. Met de zoekfunctie kun je daar wel e.e.a. over vinden op het forum.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook