bobine/contact auto start niet
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 24 augustus 2014 07:41 PM

Ha allemaal,

Ik ben de kersverse eigenaar van een witte DS 19 2.0 1969. Gisteren heb ik ‘m opgehaald op een kar. Toen ik ‘m eerder ging bekijken waren er al ontstekingsmoeilijkheden. Vandaag heb ik die weer.

Met het contact aan heb ik geen spanning op de primaire leiding van de bobine. Elders op het forum heb ik gelezen, dat de spanning vanaf het contact via de schakelweerstand binnenkomt. Ik zie een draad vanuit de dradenboom vlak bij de zekeringkast.Die draad voert nu geen spanning ondanks dat ‘t contact aan staat. Ik heb rechtstreeks vanaf de accu spanning op de draad gezet. De draad gaat naar de linkerkant van een “buisje” dat aan de bobinehouder is gemonteerd. Vanuit daar (nog steeds linkerkant buisje) gaan twee draden verder: een naar de + aansluiting van de bobine en een rode, naar de linkerkant van een plat kastje dat ook aan de bobinehouder zit (weerstand?) Meer naar rechts op datzelfde kastje zitten nog twee aansluitingen: eentje die volgens mij normaal permanent spanning voert, vanuit deze gaat een draad naar de - aansluiting op de bobine.  Daarnaast, rechts zit de draad die naar de onderbreker gaat. 

Als ik spanning zet op de aansluiting op het buisje geeft dat geen resultaat. De spanning komt niet aan bij de bobine. Toen ik even morrelde aan de aansluiting op het buisje kwam alles los. Buisje is kennelijk helemaal kapot. Ik heb toen, spanning rechtstreeks op de bobine gezet eerst aan de - zijde, toen nog +-zijde geprobeerd. Aan plus-zijde moet het proeflampje naar ik dacht knipperen (uitgaan elke keer dat onderbreker sluit). Maar dat gebeurt niet. Ik heb toen de draad vanaf de onderbreker rechtstreeks op de + kant van de bobine gezet (en spanning aan minzijde). Het proeflampje knippert nu wel netjes als de motor op de startmotor ronddraait. Maar er is nog steeds geen vonk. Ik heb tot slot nog de spanning rechtstreeks op de plus kan gezet en de draad vanaf de onderbreker ook. Toen waren in één tel mijn contactpunten uitgebracht. Ik snap dat die eerst vernieuwd moeten worden.
Nog iets: de vorige eigenaar heeft direct voorafgaand aan de verkoop een nieuwe Bosch-bobine gemonteerd.  Gisteren liep de auto nog prima (“vanmorgen vloog ze nog”).
Ik ben geen held met elektra, dat is misschien al duidelijk:)

Wie weet raad?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2014 09:38 PM
  [ # 1 ]

Met contact aan moet er spanning op de + van de bobine komen. De - moet naar de contactpunten. Het kan zijn dat de + vanaf het contactslot door een voorschakelweerstand gaat. Ook zit er tussen de + van de bobine en massa vaak een condensator voor het ontstoren. Iets wijzer?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2014 09:38 PM
  [ # 2 ]

Toch maar een nieuwe muis kopen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 augustus 2014 09:44 PM
  [ # 3 ]

Op een bobine hoort op de + de boordspanning te staan, van minstens 12 volt of bij lopende motor tussen de 13 en 14.4 volt. De - wordt geschakeld door de contactpunten, en dan loopt erbij opening van de contactpunten een hoogspanning naar de verdeler.
Dat buisje is een voorschakelweerstand, die is er om de bobine te beschermen tegen te veel stroom. Als er een nieuwe Bosch bobine inzit moet je kijken welk type en of die een voorschakelweerstand nodig heeft. Als je hier zelf verder aan wil werken zou je het beste een elektrisch schema kunnen opzoeken van jouw type, en dan kijken wat er allemaal op staat. Met een beetje studie ( en vragen staat vrij) zou je daar wel uit moeten komen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 24 augustus 2014 11:00 PM
  [ # 4 ]

Ok, dank jullie wel voor de reacties. Zodra ik nieuwe punten heb ga ik weer proberen.

Waar kopen jullie contactpunten?

En nog iets: zoals ik al aangaf komt er geen spanning vanaf contact. Weet iemand welke kleur draad dat is vanaf contactslot? ‘Contactslot is misschien gaar; ‘t geeft met starten ook geen massa aan het startelais.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 augustus 2014 10:49 AM
  [ # 5 ]

Voor de contactpunt moet je het merk verdeler weten. Er zijn DS specialisten die dat verkopen maar de brezan en dergelijke kunnen vaak ook nog wel leveren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
snoekhub
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 24-10-2007

Gepost: 25 augustus 2014 12:00 PM
  [ # 6 ]

ik had vorige week iets dergelijks.
geen vonk op de verdeler: bobine dood.
Bosch bobine is zonder voorschakelweerstand. De Valeo met voorschakel. NB Bij 123 Ignition heb je een bobine met voorschakel weerstand nodig. Beide bobines zijn ca EUR45.
Mbt contactslot; volgens mij scakelt die over massa. Weet de kleur niet uit mij hoofd. dash eruit en je ziet het zo, startknop ertussen en nooit meer een probleem… Smile
succes

DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 26 augustus 2014 12:14 AM
  [ # 7 ]

Ha!

Dank je. Het is waar dat bij deze auto het startrelais zijn massa via contactslot krijgt. Daar heb ik inderdaad een startknop voor gemaakt. Die loopt over een relais zodat de startmotor niet draait als het contact uit is.

Wat het contact betreft: alles wat hoort te werken als contact aangaat werkt. Dus: de dashboardlampen gaan branden, de ruitenwisser, clignoteur aanjager etc kunnen gewoon aan. Alleen de draad vanuit de kabelboom naar de bobine krijgt dus geen stroom.
Ik was iets ongehoorzaams van plan: spanning voor de bobine wegtrekken van een van die over contact geschakelde verbruikers, vóór de schakelaar uiteraard. Die spanning kan direct naar de bobine of, als dat beter is, kan als stuurstroom dienen voor een relais dat de spanning naar de bobine schakelt. Niet origineel, maar als ik dat op een degelijke wijze aanleg is er niets tegen lijkt me…Of toch?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2014 03:00 AM
  [ # 8 ]

Ja, dat kan. Maar dan wel naar de + van de bobine he? Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 26 augustus 2014 10:02 AM
  [ # 9 ]

Smile Ik zal nog veel fouten maken in mijn leven maar deze niet zo gauw meer denk ik!

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 29 augustus 2014 12:32 AM
  [ # 10 ]

Nog even de afloop: ik heb de + van de bobine aangesloten op een van de draden van de ruitenwissermotor, die over contactloopt. Verder nieuwe bobine met voorschakeling gekocht, correct aangesloten, nieuwe puntjes, nieuwe condensator. En: draaien als een tierelier!

Bedankt voor jullie tips!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook