Geluid isoleren
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 28 mei 2014 03:03 PM

Hallo mensen, ik ben nog nieuw op dit forum en maar kijk al een tijdje naar verschillende topics over de Berlingo =)

Wat ik alleen nog niet echt heb kunnen vinden is manieren om de Multispace (bj 2003) beter te isoleren tegen geluid van buitenaf, ik heb zelf al paar kleine aanpassingen gedaan door het schutbord te beplakken met noppenschuim en hetzelfde met de binnenkant van de deuren. Op de snelweg hoor je vooral geluiden nog van de banden en het onderstel (die vind ik het meest hinderlijk) en mijn vraag is dus om iemand ideeën heeft om dit geluid wat te dempen met niet al te dure middelen. Zat zelf bv te denken aan een plaat onder de motor te monteren maar weet dus niet of dat gaat helpen en je zit dan natuurlijk ook met de koeling.

Hoor graag jullie reacties hierop!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 28 mei 2014 06:23 PM
  [ # 1 ]

Ik ben bang dat dat allemaal niet veel zal helpen.
Dure auto’s hebben subframes die het contact geluid helpen reduceren.
En noppenschuim, helaas, helpt weinig tot niets, isolatie moet massa hebben.
Gewoon rustig rijden en je komt op je bestemming!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 mei 2014 06:57 PM
  [ # 2 ]

Meeste geluid komt ook van de achterwielen, achterbank omhoog, bagagescherm, beide doen al wonderen
Achterwielkasten bekleden ook natuurlijk.
En wat voor banden heb je liggen?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 28 mei 2014 07:42 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nieuwe Michelin 15’’ zomerbanden en in de winter winterbanden van zelfde maat en merk, beide maken al ongeveer evenveel geluid.
Achterbank altijd overeind en bagagescherm ook dicht maar meeste geluid lijkt toch echt van voor en onder te komen.

P.S. maat is R15/185/75

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 mei 2014 07:44 PM
  [ # 4 ]

Ok
Trouwens welkom.
Zit er totaal geen plaat onder de motor?
Normaal zit er daar toch zo’n karton-bitumen geval onder.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 mei 2014 07:55 PM
  [ # 5 ]

Geluidsisolatie is mijn ding en het is gebaseerd op een paar simpele principes: ontkoppelen en massa>veer>massa.

Jij hebt te maken met contactgeluiden en dan moet je ontkoppelen. Dat is met een auto verre van simpel en zoals gezegd hebben dure auto’s meestal subframes waar de body middels silentblocs aan vast zit.

Om dat bij een bestaande auto te gaan toepassen lijkt me zo goed als onmogelijk.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 28 mei 2014 11:30 PM
  [ # 6 ]

Als ex-audiofiel kan ik misschien een beetje bijdragen.
Geluid wordt o.a. door geleiding, straling en weerkaatsing doorgegeven. Door resonanties kunnen soms ook passieve onderdelen zelf weer een geluidsbron worden (bv. plaatdelen die meetrillen op een dubbele of drievoudige toonhoogte). Meestal komen lage tonen door geleiding, middentonen door straling en de hoge tonen door weerkaatsing.

Het is zaak om eerst in kaart te brengen wat de geluidsbronnen zijn. Bij een auto zijn dat zeer veel bronnen zoals motor, uitlaat, luchtinlaat, banden, water in wielkasten bij regen, windgeruis, resonanties, onderstel enz.
Als je een goed beeld hebt van de bronnen dan kun je een plan maken voor de aanpak. Dat kan bestaan uit het aanpakken van de bronnen zelf, of geleidingen dempen, resonanties voorkomen en reflecties voorkomen.

Demping van lage tonen moet gezocht worden in onderbreking van geleidingen (erg lastig in een voertuig, zoals al geschreven). Maar denk ook aan de uitlaat en onbalansen, soms zelfs motorafstellingen.

Resonanties kun je aanpakken door te zoeken of er plaatdelen of kleinere oppervlaktes kunnen mee resoneren. Op te lossen met plakken van bitumen of rubberachtig spul (gebruik materiaal wat niet stijf is maar wel enige eigen massa heeft. Bijvoorbeeld siliconenkit of rubber matten).

Resonanties door lage frequenties kunnen ook ontstaan omdat de golflengte (of een deelgetal daarvan) precies in de ruimte past. Dat is dan bij een bepaald motortoerental.

De middentonen dragen het meeste bij aan de lawaaibeleving. Die dienen bij de bron worden aangepakt (gummi of foammatjes in de buitenkant van de plastic wielkasten lijmen, bekleding onder de motorkap/schutboard etc). Kijk ook naar geluidslekken (open verbindingen tussen cabine en achterwielkasten of in het schutboard)

Hoge tonen zijn te dempen door reflecties te voorkomen (bv piramideschuim onder dashboard en onder de stoelen). Denk ook aan isolatie tussen hemeltje en plaatstaal van dak, in de deuren etc. Dit kan met licht vezelachtig materiaal.

Dan bestaat er nog iets als antigeluid. Dat zijn luidsprekers die achter een daarvoor ontwikkelde schakeling zitten en het geluid bestrijden door precies het zelfde geluid in tegenfase aan te bieden.

Ik hoop dat er iets bruikbaars bij zit.
(Ik heb me laten gaan, want mijn post was bedoeld als korte reactie…)

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 29 mei 2014 12:01 AM
  [ # 7 ]

dank voor de reacties en Alfred ook heel erg bedankt voor de ‘‘korte’’ post =)
Ik ga kijken of ik met behulp van matten iig de kofferbak kan bekleden en misschien bij het schutbord ook het noppenschuim vervangen voor foam matten.

Profiel  
 
RutgerDOW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 25-01-2014

- Berlingo Berlingo 1.6i 16V Multispace NF
Gepost: 30 augustus 2014 04:01 PM
  [ # 8 ]

Als je vooral last hebt van geluiden van het onderstel, dan zou je alle rubbers van draagarmen en stabilisators moeten
nalopen of vernieuwen. Speling op deze punten, door gescheurde of hard geworden rubbers, zorgen voor klapperende geluiden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook