Citroen Grand C4 Picasso THP 155 op gas?
wimpan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-05-2011

Gepost: 05 augustus 2014 09:15 PM

Mijn Citroen dealer zegt dat het niet mogelijk is om mijn Grand C4 Picasso THP 155 te laten rijden op gas. Mijn vraag is of dit klopt?
Bedankt voor het antwoord.

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 10 september 2014 01:19 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

Als je zoekt naar bv occasions dan vind je alleen maar VTI’s op lpg en geen THP’s. Heeft denk ik met de turbo te maken.

gr. DB

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 10 september 2014 01:39 PM
  [ # 2 ]

Alles kan maar er lijkt geen LPG fabrikant te zijn die THP motoren kan voorzien van LPG en daar zullen ze hun redenen wel voor hebben (levensduur?, complexiteit?, te weinig markt?). Google maar eens op THP LPG, dan zie meer informatie over dit onderwerp zowel bij Citroens als bij Peugeots.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 september 2014 02:06 PM
  [ # 3 ]

Een direct ingespoten benzine motor met gas uitrusten is gewoon gecompliceerd:
- Je moet toch regelmatig benzine gebruiken , anders krijg je problemen met de benzine-injectoren. ( en daar is nog weinig ervaring mee!)
- Het gas wordt indirect ingespoten ( in het inlaatspruitstuk), en dat werkt niet goed in alle condities. ( de Direct Injection auto’s gebruiken “stratified injection” of hoe anderen het ook noemen, en dan kun je niet nadoen met een indirecte gas injectie. Blijkbaar is de plaats van de injectoren ook erg kritisch). Dat is een extra renen om in een aantal gebruikssituaties gas en benzine tegelijk te gebruiken, onder andere bij volgas, maar dat maakt het alleen maar meer complex.
- Je hebt dus een speciale computer nodig, je kunt heen “benzine volger” gebruiken zoals vaak gedaan wordt bij moderne systemen.
Blijkbaar zijn er al fabrikanten die het aandurven om een VW 1.4 TSI met gas uit te rusten, maar aan de PSA THP’s heeft nog niemand zich gewaagd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 10 september 2014 03:55 PM
  [ # 4 ]

Ik hoor via een VW-Audi vriend van me, over Aardgas bij de Duitse VAG wagens.
Heeft zelf veel interesse in die TSI motor op aardgas. Rijdt nu Diesel VW GOLF 4 model maar vorige modellen Audi 80 en VW JETTA en BORA benzine LPG gereden.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 september 2014 04:26 PM
  [ # 5 ]

Duitsers rijden al jaren op aardgas ( CNG, compressed Natural Gas), met een vette subsidie.  Bussen, taxi’s en besteldiensten. Maar vrijwel geen prive gebruik.
De techniek is erg vergelijkbaar met LPG vloeibare injectie, maar de drukken zijn nog een beetje hoger.
Nadeel: Je moet die gascylinders onder druk ergens kwijt:  Een tank van 280 liter geeft je 40 kg gas om te rijden, bij een druk van 200 bar, en zo’n cylinder weegt dan ook nog ruim 60 kg.
Met name de ruimte die zo’n tank inneemt, bijvoorbeeld 280 liter, da’s je hele kofferruimte bij veel auto’s, want je verliest nogal wat ruimte door zo’n cylinder tank.
In de USA is veel interesse: Je stopt zo’n tank in de bak van de “truck” met V8,  en de gasprijzen daar zij nog niet de helft van hier, tel uit je winst. Maar in een Golf zie ik het er nog niet van komen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook