




Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ongeveer 5000km geleden is de drukgroep en koppelingsplaat vervangen van mijn DS21H. De laatste week erger ik mij aan het aangrijpgedrag van de koppeling. In koude toestand (eerste 5 a 10 km) gaat het schakelen zijdezacht en bij optrekken in de eerste versnelling grijpt de koppeling heel langzaam aan zodat de auto vloeiend in gang komt (slipt een klein beetje, voordat die aangrijpt). Echter, wanneer de boel onder de kap opgewarmd is wordt de koppeling happiger. Vooral goed te merken bij het terugschakelen van 3 naar 2 (koppeling grijpt wat abrupt aan en slipt minder dan in koude toestand), en bij het optrekken in de eerste versnelling (koppeling grijpt eveneens abrupt aan en slipt nagenoeg niet). Daarnaast is het ook te merken bij het overschakelen naar andere versnellingen, maar dan is het aardig goed op te vangen met de juiste stand van het gaspedaal. Hopelijk is het beetje begrijpelijk uitgelegd. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
- ‘plakkende’ koppelingsplaat?
- ontkoppelingsregelaar?
- Lucht in het systeem?
- of iets anders??
Graag hoor ik suggesties. Alvast bedankt.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Die koppelingsplaat en/of drukgroep is dat een imitatie setje ?? Heeft recent ook iets over in het
clubblad gestaan .....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou beginnen met ontluchten.
Het is trouwens “Ik erger mij aan” of “het irriteert mij”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oops! last van een denderende muisknop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Citroen23: Ik weet eigenlijk niet precies of er een merk of merkloze koppelingsset inzit. Deze is gekocht bij een DS-garage. Zij monteren deze sets zelf ook altijd. Het is een vingerdrukgroep met bijbehorende plaat. Weet niet of dit de meest beruchte imitatiesets (kunnen) zijn? Heeft hierover iets in La Bombe gestaan?
@ Jantje: Heb mijn stijlfout aangepast. Je was nog erg wakker, ondanks het tijdstip waarop je post geplaatst werd;).
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Zijn na het vervangen van drukgroep/koppelingsplaat de afstellingen gecontroleerd?
Een nieuw koppelingsplaat is dikker dan een versleten plaat.
Heb je al geprobeerd bij warme motor de koppelingsregelaar bij te stellen ?
Heeft in La Bombe (als ik mij goed herrinder begin dit jaar) nog een stukje gestaan.
En wat Jantje al voorstelde eerst maar eens ontluchten: lucht is immers druk/temperatuur afhankelijk en LHM (vloeistof) niet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eigenlijk LHM ook. Vloeistoffen zetten behoorlijk uit bij verwarming.
Het lijkt mij dat het zeker niet aan de koppeling/afstelling daarvan ligt. Dan zou het ook bij koude motor moeten optreden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb het precies andersom:
Koud grijpt de koppeling nogal bruusk aan. Opgewarmd is het veel soepeler.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Vanmiddag de centrifugaalregelaar ontlucht, maar dit heeft geen winst opgeleverd. Er kwam trouwens ook amper lucht mee (een belletje maar). Het bijstellen van de ontkoppelingsregelaar is al geprobeerd. Met bijstellen wordt geen winst geboekt voor wat betreft het uiteindelijk wat bruusker pakken van de koppeling. De koppeling wordt rustig losgelaten, maar het laatste stukje gaat abrupt. Bij het overschakelen is dit met het gaspedaal wel te regelen en te camoufleren, echter het is vooral storend bij het optrekken in de eerste versnelling. Bij het optrekken krijg je dus opeens een schok doordat de koppeling dan als het ware in 1x losgelaten wordt (alsof je de koppeling voor 2/3 rustig op laat komen en dan opeens je voet van het pedaal haalt)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vrije slag ok? terugtrekveer op de koppelingshevel aanwezig?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
De vrije slag is in orde. Iets meer dan de fabrieksopgave (maar koud gecontroleerd). Daarbij is de veer nog aanwezig en in orde.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Nog het één en ander geprobeerd met afstellen van de koppeling en ontkoppelingsregelaar maar dit biedt helaas geen soelaas. Echter, iemand attendeerde mij erop dat mogelijk het vliegwiel voor dit probleem zorgt (abrupt aangrijpen koppeling naarmate het spulletje warmer wordt). Het vliegwiel is ongeveer 50.000km geleden (na blokrevisie) afgedraaid, maar deze keer hebben we hier niks mee gedaan. Lijkt dit jullie een logische verklaring?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Kan ook nog de koppeling zelf zijn. Mijn (ex)lease DSuper5 (met handgeschakelde 5 bak) had dit ook. Nadat de koppeling vervangen is, was het euvel weg. Visuele inspectie van de koppeling leverde niet direct een aanwijsbare oorzaak. Was bij mij vooral te merken aan het ‘stuiteren’ bij het wegrijden.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Erict,
Dank voor je reactie. Deed dit euvel zich bij jouw zowel in warme als in koude toestand voor, of ook pas nadat de boel opgewarmd was (meestal bij mij na 15km ongeveer)??
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën