Stuurdemper Xsara VTS
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 15 september 2014 01:42 PM

Mijn stuurbekrachtiging is vrij zwaar en er zit een “hobbeltje” in het midden van een volledige draai aan het stuur.
Nu heeft een garage er naar gekeken en geconstateerd dat de stuurdemper defect is. Een stuurdemper zou in Mercedessen en sommige Franse auto’s aanwezig zijn volgens de monteur. Ik heb zelf het onderdeel ook zien zitten toen hij op de brug stond.

Op het internet is er vrij weinig te vinden over dit onderdeel en nergens wordt er zo’n demper verkocht. Hij zit op het stuurhuis en zorgt ervoor dat klappen en dergelijke worden opgevangen. Het verklaard wel het ‘vage’ stuurgedrag van de Xsara. In sommige lange bochten wobbelt het stuur zachtjes heen en weer en bij stilstand voel je het hobbeltje erg goed.

De Citroën garage zei dat het “iets in het stuurhuis” is. Nou vind ik dat erg vaag en kreeg ik het idee dat ze geen zin hadden om verder te kijken. “Gewoon mee doorrijden” was het advies. Jammer genoeg ben ik soms een perfectionist en wil ik het graag oplossen.

De garage kan het onderdeel moeilijk vinden en wilt het onderdeel uitbouwen om te vergelijken met onderdelen van de tweedehands markt.

Mijn vragen zijn:
* Heeft iemand ervaring met dit probleem of kent iemand überhaupt dit onderdeel?
* Kun je een stuurdemper makkelijk vervangen?

edit: Er is ook duidelijk een speling te zien op de stuurdemper. Het rubber aan de kogel is compleet weg.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 15 september 2014 02:21 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zelf dat alleen bij heel snel sturen de Xsara veel te zwaar stuurt, net alsof de pomp het niet aankan zo snel. Ze raden hier aan om de olie van de stuurbekrachtiging te vervangen. Dan gaan we dat maar eens proberen!

Ik weet niet precies of ik ook een ‘hobbeltje’ heb. Ik heb wel dat als ik op een rotonde rijdt en je houdt het stuur vast in een bepaalde stand dat je soms een beetje voelt dat hij net iets verder of net iets minder ver wilt sturen dat jij wilt. Dat zou je kunnen zien als een hobbeltje, maar dat is niet specifiek bij één keer ronddraaien en ook niet echt merkbaar als ik stil sta en rondstuur.

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 15 september 2014 02:34 PM
  [ # 2 ]

De olie vervangen kan sowieso geen kwaad natuurlijk. Nou zal dat bij mij dit probleem niet oplossen vrees ik. Het is echt mechanisch. Het hobbeltje waar jij het over hebt in de rotonde heb ik ook last van. Het lijkt alsof de bekrachtiging twijfelt over wat hij moet doen.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 18 september 2014 11:50 PM
  [ # 3 ]

Zijn er forumleden die het onderdeel eigenlijk überhaupt kennen onder een Xsara?

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook