Xsara 1.4i (break) brandstoftoevoerpomp inbouwen
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 03 september 2014 05:53 PM

Hallo,

Mijn Xsara 1.4i break uit 1998 start niet. Volgens de wegenwacht het brandstofpomprelais. Die heb ik vervangen, maar het maakt niets uit. Ik denk dat het de brandstoftoevoerpomp is. Ik heb het even bekeken: de stekker trek ik er zo af. Maar de benzineleidingen dan? Gewoon er aftrekken, of draaien? Ik wil niets vernielen…

Wie weet raad?

Eventueel nog andere tips m.b.t. inbouwen of een adresje voor een goedkope pomp?

Dick

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 03 september 2014 07:55 PM
  [ # 1 ]

Hier een aantal punten die je kunt controleren:
-De zekering van de brandstofpomp, zit in de zekeringkast van de motorruimte. Zekering 9. Dit is geen maxi-zekering, in de zekeringkast zit nog een klein kastje met ‘normale’ zekeringen.
-Hoor je de brandstof pomp voor een paar seconden als je de auto op contact zet?

Mocht de pomp stuk zijn kun je op de sloop of via demontagebedrijven wel een andere krijgen. Dit blijft een gokje omdat het spul niet nieuw is. Bij een demontagebedrijf worden delen wel vaak getest.

Ik heb even 2 foto’s gemaakt van de instructie mbt het verwijderen en installeren van de pomp. De slangen zitten vast met snelkoppelingen.
Foto 1
Foto 2

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 09 september 2014 06:30 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Ik ben er mee aan de gang geweest, maar het is nog niet opgelost;
- het is niet zekering 9, die is namelijk niet kapot;
- ik heb de pomp vervangen; en dat is het ook niet.

Dit is het probleem wat ik nu heb:
Als ik de sleutel omdraai slaat de pomp aan: een zoem van circa 2 seconden.
Als ik de sleutel dan doordraai om te starten, start de auto meestal wel (waarschijnlijk met de benzine van de 2 seconden toevoer), daarna slaat de motor af.
(Soms brandt het oranje motorstoringlampje ook.)

O ja: als ik de sleutel op contact zet, zoemt de pomp voor 2 seconden en dan begint hij te tikken. dat deed de vorige pomp en dat heb ik ook weer met deze.

Wat kan het nu nog zijn?

Mvg
Dick

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 27 september 2014 03:01 PM
  [ # 3 ]

Het probleem is opgelost: het was de ACCU…

Er bleek een cel in de accu kapot te zijn en dan geeft de accu 1,2 volt minder af. Vanwege de te lage spanning werd het relais niet bediend en sloeg de opvoerpomp niet goed aan. Omdat de startmotor nog wel wel rond ging, dacht ik niet aan de accu. Nieuwe Varta er in en: hoppa!

Blij!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook