Hydrauliek retourleiding v.v.
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 maart 2006 10:28 PM

Binnekort wil / moet ik de retour bundel vervangen van een BX van een kennis van me. Mooi oefen project want die van mij zal ook wel een keer aan de beurt wezen.
Het gaat om een BX 1,4 van eind 1992.
Iemand ervaring met het vervangen van die retour bundel die aan de rechterkant boven het stuurhuis zit . Is het goed zelf te doen voor een handig type of kun je dat beter uitbesteden. Ik heb me door hem laten vertellen dat de dealer er 375 euro voor moet hebben. Ze schijnen er 4,5 uur mee bezig te wezen + dat de retour bundel ook niet goedkoop moet wezen.
Weet iemand toevallig wat alleen een retour bundel kosten moet en of dit makkelijk zelf te doen is Confused:

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 30 maart 2006 12:16 AM
  [ # 1 ]

wat was het? 140 euries of zo bij de Hegru.. (Veldhoven) daar hebben ik en een paar anderen het laten doen en nu 6 maanden later nog steeds tevreden.

Zelf doen kan, zeker met een 1400 , maar kost een boel tijd als je het nog uit moet puzzelen.

  En aangezien de octopus al rond de 70 E kost (http://www.iddstechnique.nl) ben je eigenlijk gek als je het zelf wil doen.

Tenzij je het natuurlijk leuk vind , en je hebt een beetje een werkplek ,dan gewoon lekker gaan hobbien.

Het grote geheim zit hem vooral in LABELEN! alles wat je loshaalt meteen labeltje eraan, ouwe oct naast nieuwe leggen, labels overzetten etc..

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 maart 2006 01:28 AM
  [ # 2 ]
Jeroen28 schreef:

wat was het? 140 euries of zo bij de Hegru.. (Veldhoven) daar hebben ik en een paar anderen het laten doen en nu 6 maanden later nog steeds tevreden.
Zelf doen kan, zeker met een 1400 , maar kost een boel tijd als je het nog uit moet puzzelen.
En aangezien de octopus al rond de 70 E kost (http://www.iddstechnique.nl) ben je eigenlijk gek als je het zelf wil doen.

Tenzij je het natuurlijk leuk vind , en je hebt een beetje een werkplek ,dan gewoon lekker gaan hobbien.
Het grote geheim zit hem vooral in LABELEN! alles wat je loshaalt meteen labeltje eraan, ouwe oct naast nieuwe leggen, labels overzetten etc..

Mwah, het valt op zich wel mee als je je goed voorbereid op de verschillende diktes en soorten slang. Ik heb het vorige zomer gedaan bij mijn 19TGD en moet zeggen dat het met enige voor-studie (zodat je weet wat je beet hebt) heel soepel gegaan is. Er zitten voornamelijk verschillende soorten en lengtes leidingen in. Als je die eenmaal doorhebt, tja, dan zit het allemaal erg logisch: lucht bij lucht, vloeistof bij vloeistof.
Het doorsnijden van een oude octopus zodat je ziet wat aan wat zit is overigens ook een erg leerzame voorbereiding.

Grootste truuk die ik met succes heb uitgeprobeerd: de nieuwe octopus-slangen met WD40 inspuiten voordat je ze door de hoezen die o.a. op het subframe liggen heenduwt.

Labellen heb ik helemaal niet gedaan; het zou ook geen zin gehad hebben gezien mijn werkplek: gewoon op een parkeerplaats, liggend op een stuk karton, met de auto aan 1 kant opgekrikt (+bokken) en het rechter voorwiel eraf, om “goed” bij de hoogteregelaar te kunnen.

Maar ok, een beetje redelijke temperatuur heb je daar wel voor nodig. Op een brug ben je echt niet in het voordeel bij dit klusje; je stoot dan steeds je hoofd en het is erg lastig manoevreren in half gebukte toestand. Gewoon liggend vervangen beviel me eigenlijk wel beter dan die keer dat ik ‘m op de brug gerepareerd heb.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 30 maart 2006 01:33 AM
  [ # 3 ]
karel schreef:
Jeroen28 schreef:

wat was het? 140 euries of zo bij de Hegru.. (Veldhoven) daar hebben ik en een paar anderen het laten doen en nu 6 maanden later nog steeds tevreden.
Zelf doen kan, zeker met een 1400 , maar kost een boel tijd als je het nog uit moet puzzelen.
En aangezien de octopus al rond de 70 E kost (http://www.iddstechnique.nl) ben je eigenlijk gek als je het zelf wil doen.

Tenzij je het natuurlijk leuk vind , en je hebt een beetje een werkplek ,dan gewoon lekker gaan hobbien.
Het grote geheim zit hem vooral in LABELEN! alles wat je loshaalt meteen labeltje eraan, ouwe oct naast nieuwe leggen, labels overzetten etc..

Mwah, het valt op zich wel mee als je je goed voorbereid op de verschillende diktes en soorten slang. Ik heb het vorige zomer gedaan bij mijn 19TGD en moet zeggen dat het met enige voor-studie (zodat je weet wat je beet hebt) heel soepel gegaan is. Er zitten voornamelijk verschillende soorten en lengtes leidingen in. Als je die eenmaal doorhebt, tja, dan zit het allemaal erg logisch: lucht bij lucht, vloeistof bij vloeistof.
Het doorsnijden van een oude octopus zodat je ziet wat aan wat zit is overigens ook een erg leerzame voorbereiding.

Grootste truuk die ik met succes heb uitgeprobeerd: de nieuwe octopus-slangen met WD40 inspuiten voordat je ze door de hoezen die o.a. op het subframe liggen heenduwt.

Labellen heb ik helemaal niet gedaan; het zou ook geen zin gehad hebben gezien mijn werkplek: gewoon op een parkeerplaats, liggend op een stuk karton, met de auto aan 1 kant opgekrikt (+bokken) en het rechter voorwiel eraf, om “goed” bij de hoogteregelaar te kunnen.

Maar ok, een beetje redelijke temperatuur heb je daar wel voor nodig. Op een brug ben je echt niet in het voordeel bij dit klusje; je stoot dan steeds je hoofd en het is erg lastig manoevreren in half gebukte toestand. Gewoon liggend vervangen beviel me eigenlijk wel beter dan die keer dat ik ‘m op de brug gerepareerd heb.

Sorry hoor maar een brug is ideaal hiervoor, ga maar eens een paar avonden per week op de grond liggen….

Emiel

Profiel  
 
1800es
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 30 maart 2006 01:38 AM
  [ # 4 ]

ik heb deze bij de cannes van mijn vrouw ook liggens op de oprit vervangen en ook zonder labelen, als je een beetje oplet en gedeelte voor gedeelte doet wijst het zichzelf uit, koste mij destijds eeen uurtje of drie en hfl 90.- voor de voorste octopus.  (bx was toen nog van mijn buurman)

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 maart 2006 01:44 AM
  [ # 5 ]

ik heb ‘t een hele tijd geleden door de hegru laten doen, kostte 130 euro alles inclusief. Daar kun je zelf bijna niet voor lopen prutsen

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 maart 2006 11:16 AM
  [ # 6 ]

Hydroliek retour leiding v.v

Ik heb me laten vertellen dat er 2 retourbundels in een BX zitten , een grote en een kleine. Welke moet ik hebben ?? Ik denk de grote , of is het verstandig om allebeide te vervangen.
Hegru in Veldhoven is bijna geen optie , ik kom uit het noorden en dat gaat me er dan een tank benzine bij kosten. En dan word het nog een duur geintje met een literprijs van 1,30 euro.
Wel opmerkelijk dat het bij Hegru 130 euro kost en bij de dealer 375 euro Exclamation  Twisted Evil

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 30 maart 2006 11:24 AM
  [ # 7 ]

Hegru werkt heel snel, en laat jou niet betalen voor toeters en bellen (blitse website enzo) vandaar zo goedkoop. Bovendien doen ze bijna alleen maar BXen.

v Gompel hier in ehv vraagt ook rond de 300E maar die vroegen ook iets van 90E om achterste uitlaat steun vast te lassen, Hegru deed dat voor 15 eur “ja die 5 minuten werk en een stukkie ijzer”.

Goed, je hoeft niet te labelen, maar ik ben er wel fan van. Gewoon stukkie tape met papiertje erom , hoef je later niet te puzzelen. maar das helemaal eigen keus.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 maart 2006 01:40 PM
  [ # 8 ]

Re: Hydroliek retour leiding v.v

citro-power schreef:

Ik heb me laten vertellen dat er 2 retourbundels in een BX zitten , een grote en een kleine. Welke moet ik hebben ??


Wel opmerkelijk dat het bij Hegru 130 euro kost en bij de dealer 375 euro Exclamation  Twisted Evil

De kleine octopus bevat de operationele retouren. Dat zijn grote retourstromen.

- hoogteregelaar retour (als je hem in de laagste stand zet, gaat de LHM terug via deze retour).
- drukregelaar retour. Als het HD systeem geen druk nodig heeft van de pomp gaat alles hierlangs retour (pomp werkt volgens het constante debiet principe).
- stuurbekrachtigingsretour.

De grote octopus bevat alle lekretouren. Ofwel: componenten zijn niet te duur gekozen, maar men heeft al gelijk ingecalculeerd dat ze zullen lekken op de passingen: zo kun je goedkoop hydraulische componenten maken. Als je weet dat de lekkage opgevangen wordt kun je de passingen goedkoper maken. Die lekretouren komen af van:
- stuurbekrachtiging
- veerpoten (voor en achter).
- luchtvereffening veerpoten (alleen voor geloof ik).
- remservo
- veiligheidsklep
- hoogteregelaars

2 uitzonderingen.

- de remservo heeft OOK een operationele retour. Deze loopt via het rubber bovenop het schutbord in hard plastic naar het reservoir en komt daar weer in de lekretour van de remservo uit.

- de druregelaar heeft geen lekretour.

Als je grote octopus lek is kan het LHM vat via hevelwerking toch leeg beginnen te lopen en als je op een bepaalde component een stevige lekretour hebt, kan de lekkage nog redelijk hard gaan. ECHTer, meestal zal een lekkage van de grote octopus zelden zorgen dat je de strandt onder weg. Evt. LHM bijvullen en je kan nog wel even vooruit.

Een lek in de kleine octopus zal echt binnen no-time tot een leeg LHM vat leiden. Vooral door de drukregelaarretour gaat veel LHM en als deze flink lekt is het zo gebeurd met de voorraad LHM. Ook via de hoogteregelaar en stuurberkrachtigingsretouren gaan redelijke LHM stromen, dus bij lekkage daar merk je het ook direct.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 maart 2006 08:54 PM
  [ # 9 ]

Re: Hydroliek retour leiding v.v

mpostma schreef:
citro-power schreef:

Ik heb me laten vertellen dat er 2 retourbundels in een BX zitten , een grote en een kleine. Welke moet ik hebben ??


Wel opmerkelijk dat het bij Hegru 130 euro kost en bij de dealer 375 euro Exclamation  Twisted Evil

De kleine octopus bevat de operationele retouren. Dat zijn grote retourstromen.

- hoogteregelaar retour (als je hem in de laagste stand zet, gaat de LHM terug via deze retour).
- drukregelaar retour. Als het HD systeem geen druk nodig heeft van de pomp gaat alles hierlangs retour (pomp werkt volgens het constante debiet principe).
- stuurbekrachtigingsretour.

De grote octopus bevat alle lekretouren. Ofwel: componenten zijn niet te duur gekozen, maar men heeft al gelijk ingecalculeerd dat ze zullen lekken op de passingen: zo kun je goedkoop hydraulische componenten maken. Als je weet dat de lekkage opgevangen wordt kun je de passingen goedkoper maken. Die lekretouren komen af van:
- stuurbekrachtiging
- veerpoten (voor en achter).
- luchtvereffening veerpoten (alleen voor geloof ik).
- remservo
- veiligheidsklep
- hoogteregelaars

2 uitzonderingen.

- de remservo heeft OOK een operationele retour. Deze loopt via het rubber bovenop het schutbord in hard plastic naar het reservoir en komt daar weer in de lekretour van de remservo uit.

- de druregelaar heeft geen lekretour.

Als je grote octopus lek is kan het LHM vat via hevelwerking toch leeg beginnen te lopen en als je op een bepaalde component een stevige lekretour hebt, kan de lekkage nog redelijk hard gaan. ECHTer, meestal zal een lekkage van de grote octopus zelden zorgen dat je de strandt onder weg. Evt. LHM bijvullen en je kan nog wel even vooruit.

Een lek in de kleine octopus zal echt binnen no-time tot een leeg LHM vat leiden. Vooral door de drukregelaarretour gaat veel LHM en als deze flink lekt is het zo gebeurd met de voorraad LHM. Ook via de hoogteregelaar en stuurberkrachtigingsretouren gaan redelijke LHM stromen, dus bij lekkage daar merk je het ook direct.

Dus het is verstandig als je nog lang plezier van je BX wilt hebben om ze allebeide te vervangen ConfusedConfused:

Ik neem niet aan dat Hegru voor 130 euro ze allebei vervangt.
In dat geval kan ik er wel een paar km. er tegen aan gooien…

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 27 september 2014 11:36 AM
  [ # 10 ]

hallo,

het valt me op dat de meeste het allemaal redelijk gemakkelijk vinden om de octopus te vervangen.
rechts opkrikken wiel eraf karton eronde en gaan.
nu staat mijn bx op assteunen, bumper eraf voorwiel eraf en nog kan ik nog altijd niet zeggen of dat idd de octpus lekt
ik kan m nog niet eens zien
oh, sorry, ik heb een bx 1.9 tzi van 1990
zijn deze types lastiger daarmee of zoek ik t te moeilijk?

fred

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 27 september 2014 12:19 PM
  [ # 11 ]

nee, is allemaal wel een beetje hetzelfde.

Heb mijnes in ongeveer 2 uur gedaan, maar is dan wel een 16V.
Is even priechelen om alles er in te krijgen, en dat het goed ligt. Maar eruit halen is maar 15 minuten werk. Ik maak vaak ook nog even alles schoon waar de octopus langs ligt, zand en vettigheid eraf enzo.
Heb het vervangen van de octopus nooit een vervelend karwei gevonden.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 27 september 2014 12:44 PM
  [ # 12 ]

beste vortex,

ik moet mn complimenten geven.
maar begin nu toch te twijfelen of dat dan het gevan gaat zijn bij mij.
ik zie druppels, maar de kctopus kan ik dus niet vinden.
ben geen monteur, maar mn xantia had ik redelijk door met zn hydroliek.
bij mn bx kan ik nergens bij komen, zonder dat ik gevoel heb de halve auto te moeten demonteren.

woont er toevallig iemand in de buurt van zeeuws vlaanderen die me op gang zou kunnen helpen?

wil het graag zelf doen, maar opstarten is lastig.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 september 2014 02:41 PM
  [ # 13 ]

Zit naast de hoogteregelaar, hij ligt op het subframe. De slangenbundel loopt vanaf daar langs de wielkas omhoog naar het groene vat. De octopus heeft ook 1 tentakel die over het subframe naar het linker wiel loopt.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 27 september 2014 05:38 PM
  [ # 14 ]

bedankt,

zal er spoedig eens naar kijken

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 29 september 2014 06:08 PM
  [ # 15 ]

Hier is een mooi plaatje van hoe een octopus er uit zou moeten zien. Hier dan een duidelijke uitleg van de slangen en een doorsnede van de octopus (al is die wat slecht leesbaar), en waar ‘ie ongeveer moet zitten onder de auto.
Ik heb zelf mijn octopus laten vervangen bij een garage omdat ik niet over een brug beschik, en ik mijn eigen kunde niet bepaald vertrouw. Razz Afhankelijk van welk type dat je nodig hebt kan een octopus je aardig wat kosten, dat dan weer wel - bij mijn 1.4 zonder stuurbekrachtiging was ‘ie ongeveer €60, maar dat kan dus zomaar oplopen tot €90 tot zelfs €120.
Een 1.9 heeft behoorlijk wat onder de kap zitten, maar de octopus zit eigenlijk altijd op dezelfde plaats. Kan je anders een foto maken van de onderzijde van de auto? Wellicht dat we dan de octopus voor je kunnen lokaliseren.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook