Brandstofpomp krijgt geen spanning
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 29 september 2014 06:59 PM

Goedemiddag iedereen hier!
Ik zal mezelf even voorstellen: mijn naam is Djidde, ik ben 21 jaar en ik heb sinds 3 jaar mijn XM 2.0 16v uit 1995 met lpg. Ik deel de hobby met mijn moeder, die ook een aantal XM’s bezit. Sinds mijn moeder vroeg een zwarte CX break had wist ik zeker dat ik ook Citroën ging rijden! Vorig jaar op vakantie is er het een en ander misgegaan met de auto. Het blok was niet al te fris meer en dit heb ik dan ook vervangen voor een verser blok. Dit brengt me bij het probleem.

Hij weigert te starten op benzine. Op LPG doet hij dit wel. Even gemeten maar de brandstofpomp krijgt geen spanning. Ik pak een paar lichte voltages op (0,2) op een paar draden en ook 6,5v op een van de draden, maar de 12v is er niet. Wel eens eerder meegemaakt, en toen waren het de relais bij de computerbak. Andere relais erin geprikt (de brede zwarte en paarse). Nog steeds niks. Nog een paar andere geprobeerd. Ook niks. Heb de massapunten nagekeken, opnieuw bevestigd met een klein likje kopervet en nog steeds geen sjoege. Alle stekkers losgehaald, gekeken naar barsten en scheuren, corrosie etc. Alle stekkers opnieuw bevestigd met een likje vaseline. Mocht ook niet baten. Botsknop nog gecontroleerd maar daar was niks mee aan de hand.

Ik kom er op het moment niet uit. Zie ik iets over het hoofd? Loopt de bedrading voor de pomp helemaal onder het dashboard door en maakt een van de stekkers onder het dashboard slecht contact?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 september 2014 08:55 PM
  [ # 1 ]

Dat laatste zou kunnen Djidde .
Heb het ook gehad met een stekker onder het handschoenenkastje ergens , was gecorrodeerd en de pomp krijgt dan geen stroom .
Volg de draad van pomp naar voren , kom je hem vanzelf tegen ; en meten maar.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 september 2014 10:36 PM
  [ # 2 ]

Heb je deze als eens ingedrukt ??

Sorry ! de opmerking “Botsknop nog gecontroleerd maar daar was niks mee aan de hand” over het hoofd gezien…....... drunk

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 september 2014 10:45 PM
  [ # 3 ]

Zit er een startonderbreken ( codeklavier ) op deze auto ??

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 29 september 2014 11:49 PM
  [ # 4 ]

Er zit wel een codeblokje in, maar de code is er lang geleden al uitgehaald. Hij heeft er nooit om gevraagd en het lampje is altijd keurig groen! Ik zal morgen die stekkers onder het dashboard even onder handen nemen, kijken of dat verschil maakt.. Tot waar ik de draad kan volgen heb ik nog geen spanning.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 september 2014 01:16 PM
  [ # 5 ]

Als ik lees in jou eerste post dat je de motor vervangen hebt. , dan is de batterijspanning er langere tijd afgeweest .
Ik weet niet bij de benzine versies , maar bij een diesel wordt de code bewaard in de ecu van de injectie .

codeclavier uitschakelen doe je daar door bij draaiende motor het clavier af te koppelen , en zo weet de ECU niet meer dat je hem UIT zet !

Loopt het geheugen nu leeg , dan moet je wel terug de code ingeven !

Daarna kan je weer terug afkoppelen .

Ik hoop dat dit voor jou de oplossing is !

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2014 09:09 AM
  [ # 6 ]

Nog een tip:
Op het ding waar al die zekeringen op zitten bij je linkerknie komen aan de bovenkant talloze stekkers bij elkaar.
Ergens middenin zit er één die de brandstoftoevoer bedient.
In de elektrische schema’s is uit te vinden welke.
Je kan het ding een stukje naar beneden laten zakken en dan met de hand rommelen met die stekkers.
Daar zat bij mij de oplossing na een dashboard-demontage.

De draadbundel van die stekker loopt inderdaad via de stekkers onder het handschoenenkastje. Dus twee stekkerverbindingen in één cruciale verbinding, terwijl dat ook met één had gekund.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 01 oktober 2014 09:27 AM
  [ # 7 ]

Dank voor alle suggesties!

Codeblokje kán het eigenlijk niet zijn. Accu is er vaker voor lange tijd afgeweest voor groot onderhoud en dergelijke, en nooit een probleem gehad. Het lampje wordt ook gewoon groen, en een code kan niet ingevoerd worden.

Had gisteren helaas een beurs, maar vanmiddag ga ik die stekkers even checken. Vooral die aan de linkerkant vertrouw ik niet. Ontzettend raar dat het daarlangs loopt, de pomp wordt toch aangestuurd door dat relais? Het had dan toch ook via de passagierskant gekund en dan was het met 1 stekker klaar.. Ik vermoed dat daar links de fout in zit, aangezien het dashboard er ook uit is geweest.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2014 09:30 AM
  [ # 8 ]

Heb je die schema’s?
Ik heb de complete set voor Type II, een boekenplank vol.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 01 oktober 2014 09:34 AM
  [ # 9 ]

Ik heb er wel een gekregen van Matthijs309. Moet die nog even goed bekijken. Mocht ik nog wat nodig hebben hoor je het van me, hartelijk dank!

Profiel  
 
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 01 oktober 2014 07:22 PM
  [ # 10 ]

Nou, na een hele middag verknoeid te hebben aan meten etc kwam ik tot de conclusie dat ik geen flauw idee had wat er mis was. Waarschijnlijk een kabelbreuk in het kabelboompje wat vanaf interieur bij de voeten van bestuurder naar de motorruimte gaat. Daarmee zitten rommelen en de spanning kwam ineens op 0,6volt. Ik heb geen flauw idee welke kabel het is, en ik trek het liefst gewoon direct een kabel vanaf het relais naar de stekker van de brandstofpomp. Ik kreeg de auto tot leven met pin 11 van het relais, maar ik weet niet zeker of het de goede is. Weet iemand hier dat?

Profiel  
 
Djidde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-09-2011

Gepost: 02 oktober 2014 06:53 PM
  [ # 11 ]

Is inmiddels opgelost. Heb een nieuwe draad gesoldeerd direct vanaf het relais naar het kabelboompje van de pomp. Boel werkt weer naar behoren, start ook sneller. Draad zal wel langer slecht zijn geweest en moeite hebben gehad met de spanning. Dank voor alle suggesties en hulp!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook