emissiestoring 1.6i. C4 wil niet harder dan 100
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 16 juli 2013 02:26 PM

Hallo liefhebbers,

Na jaren geleden een XM 2.1 D te hebben gehad ben ik nu weer terug op het citroen front en forum: heb een C4 1.6 i aangeschaft uit 2005. Prachtige auto..maar.. soms gaat het lampje branden van emissiestoring: het verbruik neemt dan toe van 1 op 15 naar 1 op 7 volgens de boordcomputer, en hij wil dan niet trekken en niet harder dan 100. Soms slaat ie dan ook af. Maar als je dan vijf minuten wacht en hem opnieuw start, doet ie het weer volledig normaal. Heeft iemand idee wat dit kan zijn? Ik lees veel over emissiestoringen, maar dat gaat meestal over diesels.

Er zitten een heel pak een rekeningen bij deze auto. Vorig jaar is er nog een nieuw gasklephuis in gekomen.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Dico
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 25-04-2012

- C4 (2004-heden) Coupé 2.0 16v VTR+ Exclusive
Gepost: 17 juli 2013 11:16 AM
  [ # 1 ]

Klinkt voor mij als een probleem met de lambdasonde (regelt onder andere het brandstof - lucht mengsel). Aangezien je gasklephuis al vervangen is zou je hieraan kunnen denken.

Hier een linkje waarbij ze uitleggen hoe je kan testen of de lambdasonde nog goed werkt. http://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html

Heb zelf laatst ook een emissie storing gehad deze toen uit laten lezen bij de dealer en hier kwam een storing bij de het gasklephuis uit. Als tweede oorzaak noemde zei toen de lambdasonde. Last van meer verbruik had ik ook op dat moment.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Coupé 2.0 16v VTR+ Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 juli 2013 11:35 AM
  [ # 2 ]

of de EGR klep als die erop zit….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 17 juli 2013 03:23 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de tips: Sinds gister steeds continu melding “emissiestoring” Stekkers maar eens langsgelopen/ingedrukt onder de motorkap (bij gasklephuis en lambdasonde uitlaatspruitstuk) Ze zaten allemaal er goed in, maar toch even aangedrukt. Gasklephuis was al vervangen,dus die parkeer ik gemakshalve even als “goed”.Het viel me op dat de lambasonde aardig blauw uitgeslagen is van de hitte en hij ziet eruit alsof ie nog nooit vervangen is. Affijn…

Tot mijn verbazing is de storingsmelding nu helemaal weg. Toeval of misschien slecht contact in lambacircuit.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 17 juli 2013 04:50 PM
  [ # 4 ]

Uit laten lezen…. Bovengenoemde goedbedoelde “oplossingen” zijn allemaal koffiedik kijken. Na het uitlezen (als je bereidt bent om naar Uden te komen kan ik dat ook voor je doen (PB sturen)) kun je een stuk gerichter zoeken, en het probleem aanpakken.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 20 juli 2013 09:03 PM
  [ # 5 ]

Hij stopte er weer mee. ANWB erbij. Uit laten lezen. Iets met de injectoren zegt ie.
Uiteindelijk afgesleept naar de dealer: die constateerde dat er een nieuwe BSI in moest. Vaste prijs afgesproken van 300. Nu doet ie het weer. Hopelijk blijft het zo. Wat ik zo vaag vind..stuurt de BSI ook de injectie aan? Ik dacht dat dat ding alleen body control (lampen/sloten/wissers) enzo deed.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 18 januari 2014 12:56 PM
  [ # 6 ]

Huizing heeft het vervangen van de BSI bij jou geholpen ?

lees ff mijn onderstaand verhaal Smile

op donderdag avond kreeg ik bij het oprijden van de oprit thuis opeens een piep te horen en in de display de melding storing emissiesysteem.
vrijdagochtend wilde ik de C4 starten maar de moter draaide alleen maar rond, starten lukte tot 4x toe niet.
de dealer gebeld en hem verteld van de storingsmelding en het niet willen starten.
de man aan de lijn zou overleggen met de chef werkplaats en me terugbellen, in de tijd dat ik zat te wachten nog maar een geprobeerd de C4 te starten, nu met de reservesleutel ( bleek naderhand toeval) en bij de tweede poging startte de auto wel.
gelijk de dealer gebeld en gezegd dat ik onderweg naar hun was,onderweg ( ritje van ca 8 km ) niets geks gemerkt aan de auto, liep lekker zoals het hoort, alleen het gele lampje in de display bleef branden, bij aankomst nog eens alles verteld en ze zouden de auto in de middag gaan uitlezen en kijken wat er mis was.
om 16 uur een telefoontje gehad dat er heel wat foutmeldingen in de computer zaten en dat ze deze allemaal zouden wissen, auto startte goed en ze kregen geen meldingen meer, maar voor de zekerheid wilden ze de auto de nacht over daar houden om hem in de ochtend als het koud was nog eens wilden checken bij het starten.
kreeg om half 10 een telefoontje dat de auto startte zonder melding en dat ik hem kon komen halen.
dus vol goede moed erheen, 48 eurootjes betaald en lekker achter het stuur gestapt.
draai de sleutel in het contact om en de C4 startte niet bij de eerste keer….kan gebeuren dacht ik nog, bij de tweede poging…jip…startten en piep…...jawel hoor storing emissiesysteem.
weer naar binnen en de monteur zou de auto weer de werkplaats inrijden en hem gaan uitlezen.
ben er uiteraard bij gaan staan en bij het uitlezen gaf hij aan storing in injector 1,2,3 en 4.
dat had hij de dag ervoor er ook instaan zei de monteur maar dat zou nooit kunnen want dan loopt de auto helemaal niet meer bij 4 defecte injectors.
hij is dieper het systeem in gegaan met uitlezen en zag een melding met storing brandstofpomp staan.
een defecte brandstofpomp leek ook weer niet logisch omdat de auto gewoon weer startte nu zonder de emissiestoring melding.
het kan dus zijn dat de BSI de boosdoener is of de brandstofpomp, om er precies achter te komen welke van beide het is moeten ze het juiste moment vast kunnen leggen, maw de laptop moet aangesloten zijn als ze de auto startten en hopen dat de foutmelding weer optreed,alleen zo kunnen ze ontdekken welke defect is.
ze hebben alles foutmeldingen weer eruit gehaald en de auto in de werkplaats laten staan.
hopelijk zal het hun maandag lukken om de dader te vinden zodat ze het onderdeel kunnen bestellen en de auto repareren.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 18 januari 2014 02:38 PM
  [ # 7 ]

Ja, de BSI is vervangen. Sindsdien geen enkele motorstoring meer. Had de oude BSI meegevraagd en thuis goed bekeken, maar er is op het oog helemaal niets aan te zien of te wijzigen. (ingegoten elektronika)


BSI vervangen koste 296 euro, dus dan heb je even een richtprijs waar je rekening mee kunt houden.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 18 januari 2014 03:24 PM
  [ # 8 ]

dank je voor je snelle reactie Huizing.

heb ik nog één vraag aan je ........waardoor wisten ze dat het uiteindelijk de BSI was ?

zou me namelijk goed kunnen helpen als ik maandag naar de dealer bel hoe de stand van zaken is en ze hebben nog niets kunnen ontdekken cq meten !

je zou me er héél behulpzaam mee kunnen zijn….. en voor het geval de dealer nog niets heeft gevonden een hoop zoekwerk besparen, en uiteindelijk een hoop tijd en extra kosten.

de richtprijs die ik kreeg was ongeveer 300 euro en nog eventuele bijkomende kosten voor uitlezen e.d

gr, Johan

ps: je vroeg stuurt de BSI ook de injectie aan.
van de monteur begreep ik dat de foutmelding van de 4 injecteurs ontstaat omdat de brandstofpomp niet goed werkt en de injecteurs geen brandstof toevoer hebben en daardoor de stroringsmelding geven.
en als de brandstofpomp niet goed werkt kan weer door de aansturing vanuit de BSI komen ( o.i.d, ben niet zo technisch aangelegd qua auto’s )
ik begreep uit jouw verhaal dat je citroen uiteindelijk ook niet meer wilde starten waarbij je de melding emissiestoring kreeg….....is dat correct ?

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 18 januari 2014 03:41 PM
  [ # 9 ]

De storingsmeldingen die ik kreeg waren in praktijk onwaarschijnlijk/onmogelijk. In dat geval is de BSI al snel verdacht. Dat alle vier injectoren stuk zouden zijn zoals bij jou komt gewoon niet voor, vandaar de BSI als verdachte. Dat gecombineerd met andere storingsmeldingen die dan weer wel/niet optreden waardood je denkt “Het lijkt wel of de elektronica gek ik geworden” en je komt bij de BSI uit om die te vervangen.

100 % zeker weten bestaat in de autobranche nooit. Goede prijsafspraken met garage maken dus.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 18 januari 2014 07:54 PM
  [ # 10 ]

idd….........100% zekerheid heb je nooit

nu kan ik ook de melding oliepeil controleren die ik regelmatig kreeg, terwijl het peil steeds in orde was, een plaatsje geven.

alweer de 2de kostenpost in 3 maanden, in november bleef de bestuurderzijde verwarming loeiend hete lucht blazen doordat van een tandwieletje van de stelklep enkele tandjes waren afgebroken, grapje koste ook in totaal 217 euro Sad

maar ja, je kunt op vandaag niet meer zonder je voiture, dus mag het ook wat kosten Wink

Profiel  
 
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 20 januari 2014 02:31 PM
  [ # 11 ]

eerst even iets rechtzetten .....ik vemeld in mijn verhaal de BSI maar dat moet de BSM zijn.

een update;

vanmorgen de dealer gebeld en ik kreeg te horen dat ik de C4 kon ophalen.
de auto had vrijdag en vanmorgen zonder problemen gestart en ook was er geen melding meer opgetreden met emissiestoring.
maar omdat er vrijdag de melding storing brandstofpomp instond wilden ze niet zomaar iets gaan vervangen en hadden ze het idee bedacht om een led tussen de BSM en brandstofpomp te plaatsen.
de led hadden ze gemonteerd links boven het dashbord bij de bestuurder en als je de auto op contact zet dan gaat de led even branden, dat betekende dat de brandstofpomp een signaal vanuit de BSM kreeg. vervolgens de auto starten ( deed de monteur 3x zonder problemen ) en als de moter aanslaat blijft de led branden wat inhoud dat de brandstofpomp goed werkt, brand de led niet en de auto start niet dan zit de storing in de brandstofpomp.

dus ik moest dat ff in de gaten houden zodat men uiteindelijk te weten zou komen wat de veroorzaker van de melding storingemissie is.

ik start de C4 om huiswaarts te gaan, auto start en led brand .....piep .....jawel hoor storing emissiesysteem.

weer naar binnen en de chef werkplaats met de laptop in de auto om hem uit te lezen.
nu stond er een melding in “storing bobine” , die hadden we nog niet gehad.

besloten is nu ( door al die verschillende storingen ) om de BSM te gaan vervangen van de C4, hopelijk is dat de dader…..........word vervolgd

Profiel  
 
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 22 januari 2014 05:37 PM
  [ # 12 ]

de auto loopt weer lekker na het vervangen van de BSM…...gisterenavond en vandaag geen problemen of meldingen meer.
gistermiddag kon ik hem weer halen bij de dealer, toen ze m ‘s morgens de werkplaats in wilden rijden deed de C4 zelfs helemaal niets meer, dus maar goed dat ik hem de dag ervoor niet mee naar huis genomen heb.
totale kostenplaatje;
uitlezen en resetten vorige week 48 euro, en vervangen BSM, uitlezen, testen en diverse 239 euro

Profiel  
 
Ksara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 02-02-2013

Gepost: 29 januari 2014 07:09 PM
  [ # 13 ]
huizing schreef:

Ja, de BSI is vervangen. Sindsdien geen enkele motorstoring meer. Had de oude BSI meegevraagd en thuis goed bekeken, maar er is op het oog helemaal niets aan te zien of te wijzigen. (ingegoten elektronika)


BSI vervangen koste 296 euro, dus dan heb je even een richtprijs waar je rekening mee kunt houden.

Had een tijdje geleden een beschrijving van een fransman gevonden.

Hij had zijn BSI thuis uit elkaar gehaald en iets kleins gesoldeerd.
Was een bekend probleem volgens hem.

Kan alleen de link niet vinden.

Profiel  
 
Ksara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 02-02-2013

Gepost: 29 januari 2014 07:15 PM
  [ # 14 ]

Je zou ook een BSI reset kunnen proberen:

Try the BSI Reset procedure as this may cure your faults:

Put the driver’s window down, lift the bonnet and ensure all equipment is switched off.
Ensure all doors are closed and remove key from the ignition.
Wait for 3 minutes, disconnect the vehicle battery and wait 15 seconds.
Reconnect the vehicle battery, wait a further 10 seconds (do not open doors.).
Switch on the side lights through the driver’s window.
Switch on the ignition and check system’s functionality.
Hold lock button on key down for 10 seconds.
Remove key open & close door test central locking system.
Start the engine and complete the system’s check.
Failure to follow this procedure could result in incorrect operation of many BSI related items.

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 02 oktober 2014 08:47 PM
  [ # 15 ]

Goedenavond Citro-vrienden,
Wij zijn inmiddels ook ten prooi gevallen aan de melding “Emissiestoring”.

Bobine vervangen, samen met een groooooooote beurt omdat de wagen op een paar km. na op 200.000 km. staat.

Bobine vervangen heeft dus niet geholpen, zojuist stond mijn lief weer op de vluchtstrook omdat het vermogen ineens helemaal weg viel. . . . . .
Motor uit, even gewacht en opnieuw gestart. Wel weer het lampje en de melding in het display, maar wel weer vermogen dus naar huis kunnen komen.
Zojuist de wagen weer bij de garage neergezet.

Ik vind het bericht hierboven wel interessant, maar snap niet alle Engelse termen.
lift the bonnet, is dat: Open de motorkap?
sidelights, zijn dat de stadslichten?

Maar de laatste zin vind ik opvallend:
Failure to follow this procedure could result in incorrect operation of many BSI related items.
Volgens mij staat er dan dat wanneer je de procedure niet goed uitvoert het kan betekenen dat veel BSI aangestuurde onderdelen niet goed meer werken.

Dat houd me dan weer tegen om het even te proberen Wink
Iemand dit al eens uitgevoerd?
(En is het nou BSI of BSM?)

Bedankt en de groeten,
Erik

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook