Brandstofpomp relais botsknop op Xsara3 uit 2003
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 16 september 2014 10:09 AM

Na 5 kilometer rijden stopte m’n Xsara er ineens mee. Ik kon nog 20 seconden 2000 toeren maken door voorzichtig met het gas te spelen, daarna was het over. De startmotor draait netjes rond en ik er is een vonk. Als ik de motor op contact zet, hoor ik geen brandstofpomp. Vandaar mijn vraag:

Waar vind ik de brandstofpomp-relais?
Waar vind ik de botsknop / crash-knop / inertia-switch op een phase3 Xsara? Of bestaat deze niet?

Zekering nummer 9 onder de kap is goed. Ik wil graag de rest doormeten, maar ik weet niet waar ik het relais kan vinden.

Afbeelding Bijlagen
xsara.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 19 september 2014 09:30 AM
  [ # 1 ]

Iemand een antwoord op deze vragen?

Waar vind ik de brandstofpomp-relais?
Waar vind ik de botsknop / crash-knop / inertia-switch op een phase3 Xsara? Of bestaat deze niet?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 september 2014 04:25 PM
  [ # 2 ]

we wisten niet dat je kwaad werd. haha. achter je accu zit die zekeringbak, dit is ook een aansturingsbak, dus eigenlijk alle relaisen bij elkaar, er zit dan ook een printplaat in, o,a de ruitenwissers. trek eens die grijse stekker eruit,(achter de groene) die brede dus, volgens statetieken is de roze draad van de pomp, en wil nog wel eeens slecht contact maken, corosie, dan schoonmaken.  crachknop denk dat wordt geregeld door bsi, dus zolang je nergens tegenaan bent gereden, hoef je daar geen zorgen om te maken denk ik

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 21 september 2014 04:55 PM
  [ # 3 ]

Hoi Jarno, Balen dat jouw Xsara niet rijdt; ik heb hetzelfde probleem, ook mijn Xsara rijdt niet. Zie: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226217. Misschien vindt je op dit draadje nog tips.

Beremans: Zou de roze draad van die grijze stekker ook het probleem kunnen zijn van mijn probleem?

Ik hoop dat we allebei weer snel kunnen rijden.

Dick

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 september 2014 05:08 PM
  [ # 4 ]

dick, jij hebt natuurlijk een oudere type, dus van voor 2000, daar weet ik eigenlijk niet zoveel van, maar als je ook zo,n bak achter de accu hebt, je kan natuurlijk altijd even kijken, kan geen kwaad dacht ik. maar omdat je zegt dat de pomp wel even werkt, heb ik eerder het idee, dat de start onderbreker actief blijft, gaat het lampje met de sleutel wel uit?

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 22 september 2014 09:48 AM
  [ # 5 ]

Misschien is het de startonderbreker, maar het sleutellampje licht op als je de sleutel op contact zet, maar blijft niet branden. Ik zoek nog even verder. Bedankt voor je reactie. Jarno, jij ook succes!

Profiel  
 
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 22 september 2014 08:22 PM
  [ # 6 ]

Ik ben bang dat het niet de kabels zijn… Alles ziet er nog zeer netjes uit. Geen spoortje van corrosie.
Er zit inderdaad een zwarte, een grijse en een groene stekker. In het plastic zit een printplaat verwerkt waarin ook de relais’ zitten?

Ik zou graag het één en ander willen meten. Maar ik heb geen idee op welke plaats hoeveel spanning moet staan. De brandstof pomp heeft bijvoorbeeld 4 connectors….

Profiel  
 
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 23 september 2014 10:14 AM
  [ # 7 ]

Gisteravond heb ik het één en ander gemeten.
Volgens mijn redenatie is de pin-out van de pomp zo:

De middelste kabels zijn de ‘dikke’ (groen-geel en wit) de buitenste twee de ‘dunne’ (paars en grijs)


Als test hebben we op de middelste twee pinnen van de connector een bordje met lampjes aangesloten. Het lampje dat brand verteld dat het 12 volt is.

Video van de test - korte seconde spanning


Het lijkt erop dat de brandstofpomp iets minder dan 1 seconde spanning krijgt. De pomp draait niet. Ook niet met een extern aangesloten accu. Ik vermoed dus een kapotte brandstofpomp…

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 24 september 2014 06:47 AM
  [ # 8 ]

hallo,

ik heb het zelfde probleem gehad een jaar geleden…
opeens begon de pomp heel hard te brommen en opeens trok de wagen niet meer op en daarna sloeg de motor uit.
Ik zat toen ook te zoeken achter een relais maar bleek de brandstofpomp zelf te zijn heb een nieuwe gekocht en alles was weer ok.!

Profiel  
 
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 25 september 2014 09:24 AM
  [ # 9 ]

Brandstofpomp vervangen en hij start weer!

Alleen krijg ik nu de melding: “storing uitlaatgas”
Hij draait nu 1200 toeren, als ik met het gas speel is 1500 haalbaar. Nu uitzoeken waar dit vandaan komt…

Profiel  
 
jarno2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 05-06-2014

Gepost: 06 oktober 2014 12:18 PM
  [ # 10 ]

Tussen de 1200 en 1500 toeren bleek de noodloop te zijn.

Bij het schoonmaken van het gasklephuis zijn er per ongeluk een aantal ‘kwastjes’ verbogen die contact moeten maken met de ‘pot-meter banen’. Dit heb ik hersteld, nu loopt de Xsara weer! Een hele opluchting.
Op na vele mooie kilometers. Bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook