APK afkeur door massaprobleem achterlichten
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 02 oktober 2014 05:10 PM

De jaarlijkse APK van mijn BX 1.9 TRI Aut. bj 12-1986 ging goed, behalve de verlichting achter. Inmiddels heb ik links achter het massapunt opgeschuurd, inclusief de ronde oogjes aan de draden die verbonden zijn met dit massapunt, maar niets lijkt te helpen. Het blijft op het ritme van de richtingaanwijzer mee flikkeren, ook de kentekenplaatverlichting doet mee. Heeft iemand suggesties waar ik verder zou kunnen kijken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2014 06:13 PM
  [ # 1 ]

massa bij je lampjes?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 02 oktober 2014 08:28 PM
  [ # 2 ]

Massaprobleem met de achterlichten kan volgens mij 3 ledig zijn:
1. De stekker van het achterlicht maakt niet goed contact.
2. De aarde draad van je achterlicht zit achter de lamp met een bout op de carrosserie. Bij mij zat daar geen kartelringetje tussen en was toen wel de oplossing.
3. De draad die je accu met de carrosserie verbind is afgeroest. Zit onder/naast de accuhouder met een suf klemmetje vast.

Heb je toevallig ook een trekhaak?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 oktober 2014 09:37 PM
  [ # 3 ]

De stekkers zijn inderdaad een zwak punt.
De massa van beide achterlichten gaat meen ik via het linker achterlicht.
Misschien helpt het als je de contacten in de stekkers even “opschuurt” met een schroevendraaiertje.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 oktober 2014 09:54 PM
  [ # 4 ]

Wat ook kan helpen is om er een extra massa kabeltje bij te leggen.

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 02 oktober 2014 10:07 PM
  [ # 5 ]

Ja dat is misschien wel de snelste en beste oplossing aangezien citroen daarop bezuinigd heeft.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 oktober 2014 10:14 PM
  [ # 6 ]

Contacten van BEIDE achterlichten schoonmaken, alles loopt via de steker van het linker achterlicht, als die niet goed contact maakt doet de rechter het zeker niet

Ik bedoel dan de steker van de dradenbundel die de lamp in gaat

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 03 oktober 2014 10:04 AM
  [ # 7 ]

Alvast bedankt voor jullie adviezen. Inderdaad ben ik al met het massapunt achter het linker achterlicht aan het schuren geweest en de stekkers allemaal ingespoten met contactspray (is dit goed ja/nee?). Misschien toch maar proberen de contacten in de stekker te schuren. Een extra draad leggen, bedoel je dan van de massa van het achterlicht (stekker met 3 draden) weer naar dat zelfde massapunt bij het linker achterlicht, of naar de accu?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 oktober 2014 04:40 PM
  [ # 8 ]

Ik bedoel dan gewoon naar “een” punt op de carrosserie. Er zitten zat mogelijkheden in de buurt van het achterlicht om er een extra kabeltje bij te leggen. En denk inderdaad ook aan de stekker van het linkerachterlicht!

Inspuiten met contactspray kan niet zoveel kwaad, maar ik maak contacten en stekkers altijd schoon met een krabbertje en zet de boel daarna in een beetje vaseline.

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 03 oktober 2014 04:52 PM
  [ # 9 ]

Ik ga er mee aan de slag zoals je hebt aangegeven (aanleggen draad en schoonmaken contacten). Bedankt voor de adviezen.

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 06 oktober 2014 05:17 PM
  [ # 10 ]

Alles gedaan zoals geadviseerd maar geen bevredigend resultaat, de lampen blijven iets mee flikkeren op het ritme van de richtaanwijzer. Ook een draad rechtstreeks van linker achterlicht naar de accu lost het niet op. Trekhaak voorzien van nieuwe stekker (voor de zekerheid) en extra massadraad gelegd. Wat mee ook opvalt is dat de kentekenplaatverlichting in de achterklep mee flikkert. Zijn er nog andere suggesties? Kan het ook aan de houder van de achterlichten (het deel wat je in de achterlichten klikt) kunnen liggen? Er zitten houders in met zo’n printplaat idee op een soort folie. Eerder heb ik BX-en gehad met achterlichthouders die meer op een echte printplaat leken, geen folie en dikke sporen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 oktober 2014 08:36 PM
  [ # 11 ]

Heb je alle stekkers en lampjes intussen al even los gehad en de contacten goed schoongemaakt? -> Male contacten licht schuren, dan een beetje vet maken met zuurvrije vaseline en dan terugplaatsen in de bijbehorende female stekkers, die je daarvóór hebt voorzien van een pufje contactspray.
In het wilde weg contactspray spuiten helpt niks, het is geen tovermiddel.

Als er lampjes in zitten met een te hoog wattage kan de boel ook overgevoelig worden voor spanningsval.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 06 oktober 2014 08:43 PM
  [ # 12 ]

De stekkers heb ik heel zorgvuldig schoon gemaakt, heel licht opgeschuurd. Vaseline doe ik als ik het “lek” gevonden heb. Er zouden dus foute lampjes in kunnen zitten. Tegenwoordig heb je van die LED lampjes met de juiste fitting. Volgens mij hebben die minder Watts. Zou dat kunnen helpen?
Nogmaals dank voor de tips.

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 10 oktober 2014 06:05 PM
  [ # 13 ]

Weer een jaar APK! Ondanks dat de achterlichten nog steeds een beetje knipperen. Wel nog een andere achteras gemonteerd. De bevestiging van de draagarm rechts was volledig doorgeroest (ronde buis), incl. het aanslagrubber. Veel sleutelwerk, veel onderdelen, dus telkens zoeken naar de beste onderdelen en natuurlijk de draagarmlagers meteen vervangen (preventief).
Bedankt voor de adviezen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 oktober 2014 06:33 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 11 oktober 2014 11:25 AM
  [ # 15 ]

het beste is gewoon een massadraad bijleggen vanop de lichtblokken. dus eigenlijk de massa die via de stekker loopt overbruggen. dan heb je der geen problemen meer mee.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook