2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
de diff. keerring?
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 oktober 2014 11:52 AM
  [ # 16 ]

Voor het goede begrip:
Een DS is nog uit de tijd dat een kleine beurt om de 5000 km en een grote beurt om de 10.000 kilometer noodzakelijk was. ( in het begin zelfs nog sneller/minder kilometers !).
Dat was niet alleen omdat de olie ververst moest worden, maar ook voor de betrouwbaarheid: Men controleerde bijvoorbeeld de diff-huizen op lekkage en verving de keerringen als er sprake was van geringe lekkage zodat je niet met slechte remmen reed. Zo zijn er nog veel meer punten die nagekeken werden, met name door de ervaring van de garagist/monteur die tevreden klanten wilde hebben. Dat wordt tegenwoordig nog wel eens vergeten, omdat we met moderne auto’s volledig ontwent zijn aan dat soort onderhoud.
Vandaar ook de frustratie als je een “klassieker” dagelijks en veel wilt gebruiken,  want het bijbehorende onderhoud is dan een grote kostenpost. Als je als liefhebber 3000 km per jaar rijdt of zo, en je kijkt alles 1 keer per jaar goed na dan val je prima in het oude schema. Het beste plan: Voor de winter alles nakijken , in de winter “repareren”, en in de zomer zorgeloos rijden.
Wat je niet kunt voorkomen is dat onderdelen van 30-40-50 jaar oud “opeens” de geest geven, maar denk eens aan het volgende:
- Als het niet goed klinkt wordt het niet vanzelf beter, zelfs als het weg gaat, het komt terug en dan is het kapot.  Een motortje dat piept, een bediening die een beetje los zit, iets dat een beetje kraakt. Zoek eens goed uit waarom en je zult voor minder verrassingen komen te staan, maar helemaal uitsluiten kan nooit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 11 oktober 2014 01:14 PM
  [ # 17 ]

Zo is het… Om die reden heb ik altijd twee soms drie auto’s tegelijk gehad. Twee DS-en of een DS en een CX. En dan ook nog wat motoren erbij. Dat waren dan wel oude Harleys, maar wel altijd gebruiksklaar. Altijd stond er wel een DS of een CX in de garage die “onderhoud en reparatie” kreeg. Momenteel is mn wagenpark heel mager, alleen maar een Dsuper5. De motoren en andere auto’s zijn verkocht. En dan gaat het wat wringen he. Dan moet je een keuze maken tussen repareren van de DS in de vakantie of op vakantie gaan. Daarom ben ik aan het overwegen om naast mn DS nog een nieuwere auto te kopen en te gebruiken. Dat zou dan een Volvo 940 of 850 stationcar moeten worden, vanwege de fameuze betrouwbaarheid. Toch altijd nog een jaar of 20 oud, maar voor mij een nieuwe.
Rinus

Rinus

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook