Xsara koud stationair en storing uitlaatgas
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 15 september 2014 08:10 PM

hallo,

ik heb hier een xsara 1.6 16v van 2003

en kreeg gister voor de 2de maal na een jaar zijn weggeweest de melding storing uitlaatgas.

de volgende morgen is deze melding weer weg en tot op heden nog niet terug.
maar er is me nog iets anders opgevallen en weet niet als de 2 dingen verband hebben met elkaar.
het is me namelijk opgevallen dat als de wagen koud is de motor stationair een beetje pingelt met het toerental.
ongeveer een 100 toeren en je voelt hem ook een beetje “trillen” al ik hierbij nog de airco inschakel dan reageert hij nog wat meer maar dit merk ik enkel als de motor koud is daarna merk ik niet meer.

verder trekt de auto normaal op volgens mij
bougies zijn 30 000 km geleden vervangen.
dus kan het ergens een sensor zijn of een slecht contact ergens?
ik heb nog niet de mogelijkheid om de wagen uit te lezen ben wel van plan dit aan te kopen maar dan wel een universeel systeem.

mvg Tom

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 september 2014 09:49 PM
  [ # 1 ]

Hoeft geen verband met elkaar te hebben. Dat ‘pingelen’ is niets aparts, en dat het erger wordt komt juist door de belasting van de airco als je dit aanschakelt.

De emissiestoring 1x per jaar? Mazzelaar. Ik heb er bijna wekelijks tot dagelijk last van gehad, totdat de uitlaat eronderuit viel en vervangen is. Sindsdien nog maar een enkele keer. Kan zoveel oorzaken hebben, dat ik van een keer niet meer zenuwachtig wordt.

Als het maar uit is bij de APK, en dat kun je met de meeste universele ODBC meters al resetten.

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 16 september 2014 11:53 AM
  [ # 2 ]

Mijn Xsara had een aantal jaar stilgestaan en toen ik er regelmatig mee ging rijden kreeg ik ook al snel last van deze storing. Echter, na een tijdje de auto goed op z’n staart getrapt te hebben (met warme motor uiteraard) en de boel goed losgereden te hebben is bij mij de storing weggegaan en tot nu toe niet meer terug gekomen.

Rijd je misschien vooral kleine stukjes? Ik kan me voorstellen dat je dan sneller de melding krijgt.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 08 oktober 2014 09:01 PM
  [ # 3 ]

Je bedoelt mij? Woon-werkverkeer 5 dagen p.wk., 2 x 13 km. Daarnaast nog wat korte ritten per week, en eenmaal per week toch wel een langere, kan 60km tot 200km enkel zijn. Het aan en uitschakelen heeft daar ogenschijnlijk geen relatie mee. Kon best een week uit zijn, en dan halverwege de langere rit ineens aangaan. Ook wel uitgaan na 6 w/w-ritten. Fors rijden of ‘nieuwe rijden’ heeft ook geen ogenschijnlijke invloed.

Het vervelende is nu wel, dat het sinds 10 dagen nu continue aan is. Zojuist met Lexia naast me eens stukje gereden, maar de lambdasondes werken gewoon. De eerste pendelt tussen 0 en 0,8, de tweede zit er altijd onder. HIj geeft er ook in mij ogen gerelateerde foutmelding op, alleen een of andere tijdelijke inleerfout over het mengsel??

Nu ja, maar eens resetten en kijken wat er dan gebeurd. Lukte niet meer: batterij van de laptop was leeg, dat is een oudje op XP…

Iemand nog andere meetideeen wellicht?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 oktober 2014 06:11 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dezelfde melding gehad in combinatie met motor management lampje ((zie hier). Dit in combinatie met óf:
1) 1100 toeren, ongeacht stand van gaspedaal en bonken van de motor
2) continu fluctueren tussen 1000 en 2000 toeren, dus ook autonoom gas geven en terugnemen bij het rijden
Gasklephuis bleek defect en is inmiddels vervangen. De melding is daarom in die zin valide als inderdaad de mengverhouding benzine - lucht bedoeld wordt. Verder lijkt het een vrij algemene melding dat van de diverse sensoren er een of meerdere conflicterende informatie geven…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook