Kachel aanjager werkt niet meer.
Henny S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-2014

Gepost: 28 oktober 2014 01:23 AM

Hallo beste mensen, ik ben op zoek naar een bedradingsschema van de kachelaanjager. deze werkte soms gewoon en vaak viel deze uit onderweg. Na een paar keer het contact uit en aan te zetten deed hij het wel weer een tijdje, nu doet hij helemaal niets meer. Ik heb de aanjagermotor rechtstreeks met de accu verbonden en deze werkte gewoon, ik heb ook de kachelweerstand doorgemeten en gaf ook waardes aan, dus lijkt mij ook niet stuk!! De schakelaars heb ik ook nagekeken en naar mijn idéé zijn deze ook niet het probleem.  Ik denk eerder dat de stroomvoorziening ergens stopt naar de schakelaar en de weerstanden. Ik heb ook gehoord dat het contactslot de boosdoener kan zijn , omdat daar de aanvoer vandaan komt???? Daarom zoek ik een schema zodat ik kan meten waar het probleem zit. Zijn er evt. nog andere mensen die zo`n zelfde probleem hadden en een oplossing kunnen aandragen, dan graag.  Graag evt. foto`s van de defecte onderdelen die meewerken aan dit probleem.  Ik hoor graag van u, want met de komende winter heb ik de aanjager echt wel nodig.
Bij voorbaat mijn dank.  Henny.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 oktober 2014 08:48 PM
  [ # 1 ]

Heb inderdaad wel eens een filmpje gezien op YouTube met dit probleem, dit betrof dan alleen een xsara Picasso,  op het filmpje is te zien dat als je met de sleutel rommelt, de aanjager weer werkt, zijn oplossing is, de bedrading vervangen die achter op het contactslot zit aangesloten, dit wordt ook in het filmpje getoond,

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 28 oktober 2014 11:37 PM
  [ # 2 ]

hallo
ik heb in 2004 hetzelfde probleem gehad.
de storing zat bij bij in het contactslot en heb daar een overbrugging gemaakt
bij mijn xsara zit aan de afgaande kant van het contactslot een bruine stekker en een grijze stekker.
aan de voedende kant zit een zwarte stekker met twee rode dikke kabels deze komen van de zekeringen.
de bruine stekker is van de ventilatorvoeding
de rode kabel in de bruine stekker is de voeding van de ventilator deze gaat in bruine stekker over in een dikke zwarte kabel die aan het contactslot vast zit.
deze zwarte kabel heb ik door geknipt en door verbonden met de dikke zwarte kabel die uit de zwarte stekker komt aan de andere kant van het contactslot, dus de zwarte kabel die in de zwarte stekker zit met de rode kabels
door deze twee zwarte kabels door te verbinden overbrug je het slechte contact in het contact slot, en laat je de originele stekkers intact.
als je de auto op contact zet gaat de ventilator nog niet lopen deze gaat pas lopen als de motor loopt hiervoor zit nog een apart relais, volgens mij wordt dit relais getrokken als de dynamo loopt/draaid
nu 10 jaar later werkt het nog steeds prima en mijn xsara zal eind van de week de 543210 km passeren.
ik hoop niet dat dit het aftellen is voor het einde want deze auto wil ik beslist nog niet kwijt

Profiel  
 
Henny S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-2014

Gepost: 31 oktober 2014 09:42 PM
  [ # 3 ]

Beste Heer van Zantvoort, Ik heb gedaan wat u beschreef en ja de kachel werkt weer. Toch raar dat het via het contact slot loopt en dat het zo`n probleem geeft.  Bij de Citroen garage heb ik een paar velletjes gekregen met een “schemaatje” van de kachel en gelukkig kan ik schema lezen, maar ook hier kwam ik niet uit. En bij de garage konden ““wilde” zij ook niet precies zeggen waar het aan kon liggen. Maar gelukkig doet hij het weer, dus bij deze mijn hartelijke dank voor de hulp.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook