thermostaat
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 07 november 2014 06:12 PM

Als “winterdoorrijder” rijd ik altijd met een extra kachelunit aan de rechterzijde. Onlangs weer zo’n unit ingebouwd: metalen bakje gevouwen, gelast, kacheltje erin, ronde flenzen voorop/achterop gemaakt en aangesloten. De ventilator komt nog, die plaats ik ergens naast de radiateur. Je kunt je niet voorstellen hoe heet je de auto kunt stoken, ook als het 10 graden vriest.
En daar zat m nu het probleempje. De geplaatste extra kachel is absoluut prima en de standaard kachel links heeft in het voorjaar een nieuw binnenwerk gehad. De afgelopen week werd het wat koeler’s ochtends.  De uitstromende lucht links en rechts werd net lauw/warm. terwijl ik gewend was bij mijn vroegere auto’s dat je je handen bijna brandde aan de kachellucht.
Toen maar eens gaan controleren: Auto gestart -koude motor - kachels opengezet, en stationair draaiend voelen aan de slangen. Tot mijn verbazing werd de bovenkant van de radiateur na een minuut of twee ook al warm. Dan is de conclusie: kapotte thermostaat, toch??!!
Thermostaat uit de slang gehaald en .... ja hoor, een malloot had een gat van 3 mm geboord. Je leest nog wel eens dat dat de doorstroming bij koude motor of verstopte thermostaat zou verbeteren. In een pannetje water ging de thermostaat keurig open vanaf +/- 70 a 75 graden. Zou het dan voldoende zijn om het gaatje dicht te maken (parkertje oid) Ik heb toch een nieuwe thermostaat gekocht, vanochtend gemonteerd - zonder gaatje te boren - en nu werkt alles goed. Het duurt heel veel langer voordat de radiateur warm wordt en bij een proefrit kwam links en rechts, zoals het hoort, weer loeihete lucht.
De vraag waarmee ik zit is deze: kan dat gaatje van 3mm in de rand de zaak zo ontregelen dat de koelvloeistof niet op temperatuur komt? Of is de thermostaat anderszins defect ondanks de geslaagde proefneming met een pannetje warm water?
groeten
Rinus

Afbeelding Bijlagen
DSCN0556.jpgDSCN0555.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 07 november 2014 06:24 PM
  [ # 1 ]

Zat hij er niet verkeerd om in?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 07 november 2014 06:36 PM
  [ # 2 ]

Nee, zat er goed in
ri

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 november 2014 08:43 PM
  [ # 3 ]

3 Mm is veel. Kan dus wel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 november 2014 09:04 PM
  [ # 4 ]
olga schreef:

ja hoor, een malloot had een gat van 3 mm geboord…

Dat is dus een “malloot” met verstand van auto’s. Het gaatje heeft namelijk als doel om luchtbellen te voorkomen. Zo kun je er eenvoudig voor zorgen dat er tijdens het opwarmen geen luchtbel in het gesloten circuit ontstaan die nog voor het open gaan van de thermostaat voor een kokende motor zorgen.

Het boren van het kleine gaatje is dus een slimme actie geweest van die “malloot”, een actie die ik zelf standaard op iedere ds uitvoer.

o ja, voor de winter wil je een thermostaat van 78 graden of zelfs van 83 graden zoals ook wel in de boekjes genoemd is.

Trouwens, het 3 mm gat zal de doorstroming NIET ontregelen, daarvoor heb je een véél groter gat nodig!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 november 2014 09:28 PM
  [ # 5 ]
olga schreef:

....Toen maar eens gaan controleren: Auto gestart -koude motor - kachels opengezet, en stationair draaiend voelen aan de slangen. Tot mijn verbazing werd de bovenkant van de radiateur na een minuut of twee ook al warm. Dan is de conclusie: kapotte thermostaat, toch??!!
...

Kachelcircuit gaat buiten de thermostaat om.
Dat is ook de reden dat bij lpg de waterslangen in dat circuit zitten.

Nb Klein gaatje in thermostaat hanteer ik ook.

knuffel

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 09 november 2014 09:46 PM
  [ # 6 ]

Hoop malloten dan op dit forum. Smile  Of is dat een noodzakelijke geestesgesteldheid om DS te rijden?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 november 2014 09:53 PM
  [ # 7 ]

Geen idee. Ben zelf ervaringsdeskundige sinds 1982, toen heb ik een thermostaat zónder gaatje gemonteerd en een DS-motor over het kookpunt zien gaan voordat die thermostaat opende. Na die tijd steeds mét gaatje gemonteerd en nooit meer probleem mee gehad.

knuffel

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 09 november 2014 11:18 PM
  [ # 8 ]

Vergeef me de term “malloot”. Ik gun ieder zijn manier om met thermostaten om te gaan.
Als het over ervaringsdeskundigheid gaat… ik rijd en sleutel al vanaf 1968 (ja inderdaad, AOW duurt niet lang meer)  vrijwel onafgebroken in Deessen en vroege CX-en. Gemiddeld 15 a 20 k per jaar. Nooit iets meegemaakt met thermostaten bij een DS. Ook nog nooit een thermostaat met een gaatje tegengekomen…. dus dat was even glimlachen, toen ik deze thermostaat uit de slang trok. Voor mij is het koelsysteen van een DS in de loop van de jaren echt “bulletproof” gebleken. Als de zaak schoon is en de radiateur mooi open, dan gaat er weinig mis, ondanks de rare windtunnelconstructie aan de voorzijde van de auto. Hoe anders kan het gaan bij een CX van voor 1978. Bij die wagens kan heel makkelijk een luchtbel zorgen voor benauwde toestanden.
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook