Zowel warm als koud. Als de boel warm was werd het erger. Ik had het overigens alleen bij het wegrijden. Bij het schakelen tussen de versnellingen had ik er geen last van. Bij het wegrijden in zijn achteruit was het gebonk steviger dan bij vooruit wegrijden.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ok duidelijk, dank voor je reactie. Bij mij doet het probleem zich pas voor als het spulletje opgewarmd is. Heel apart, maar in koude toestand is het wegrijden en oppakken na schakelen veel smeuïger dan in warme toestand.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Wat voor type drukgroep heb je in jouw auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Als je een drukgroep hebt met 3 veren en 1 van die veren is lam of zelfs gebroken kan je ook problemen krijgen.
En weet je zeker dat het je koppeling is ?
Mijn DSuper schokt ook bij wegrijden en ook bij rijden in de 1ste.
Daarvan is het differentieel gaar.
Als je een kleine bocht rijd hoor je zelfs het buitenste wiel soms in extra inhaalschokken meedraaien.
Maar goed, das wel een extreem geval.
Ik zeg het maar omdat schokken bij wegrijden aan nog meer dingen kan liggen dan alleen de koppeling….
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Er zit een vinger-drukgroep in. Ook nieuw gemonteerd afgelopen lente.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Origineel of revisie? Die revisie-krengen gaan wel eens stuk. Met als resultaat… jouw klacht…
Als je de centrifugaalregelaar gechecked hebt, de koppelingscilinder ok is en van het juiste type is én de koppelingsregelaar ok staat blijft er naar mijn mening ook maar één ding over: drukgroep naar de kl*te…
been there, done that…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of de drukgroep revisie is of origineel. Ik verwacht revisie, aangezien er geen enkel merk instaat.
De koppelingscylinder is van de kleinste diameter (ok voor vinger dus), de koppelingsregelaar staat nu ok, maar bij verstellen ervan blijft het aangrijpen van de koppeling in warme toestand beetje bruusk, is weinig winst mee te behalen totdat je echt bij het punt komt dat koppeling gaat slippen. Wat bedoel je precies met centrifugaalregelaar checken? Deze reageert in ieder geval goed op kleine wijzigingen van de afstelling en ook op de manier zoals in de boeken staat omschreven.
Wellicht ten overvloede, maar het probleem doet zich enkel en alleen voor wanneer het boeltje is opgewarmd. In koude toestand dus ook gewoon trillingsvrij wegrijden in zijn 1. Echter, alles behalve trillingsvrij wegrijden in 1 in warme toestand.
En nog een puntje. Wat denk je van het feit dat het vliegwiel deze keer niet afgedraaid is? (50.000 a 60.000km wel gedaan). Zou dit de oorzaak van het euvel kunnen zijn?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Vliegwiel, daar geloof ik niet zo in. Ik draai die dingen nooit af. Klachten die zich alleen voordoen bij een warme motor klinken bekend, ik heb precies dat gehad bij mijn id. Uiteindelijk nieuwe drukgroep en plaat er in, 15000 km na dat ie er dus nieuw in gegaan was , nooit meer last gehad..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank je voor je reactie waterman. Ik heb nog een kleine toevoeging, andere optie: Lucht in het systeem wellicht de veroorzaker. Soms bij terugschakelen van 3 naar 2 klinkt een beetje geklapper/geratel vanuit het vooronder (lastig te omschrijven, maar wellicht begrijp je wat ik bedoel). Ontluchten heeft hier geen verandering in gebracht.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Na dit topic te hebben gelezen is onderstaande aanvulling wellicht nog een mogelijke oorzaak. Ik kan uit het verhaal niet helemaal opmaken of de koppeling al gedemonteerd is. Zo ja, dan is onderstaande waarschijnlijk niet het geval, anders was het wel opgevallen tijdens de demontage.
In mijn DS21 zat een koppelingsplaat waarvan de torsie veren problemen opleverden. Achteraf gezien was 1 van de veren (of meerdere tegelijk, wie zal het zeggen) al enige tijd defect. Dit was merkbaar door schokkerig aangrijpen, moeilijk af te stellen koppeling en een ‘rammel’ in bepaalde omstandigheden (vnl bij ontkoppelen). Ik weet het niet meer zeker, maar geloof dat het bij warme motor erger was.
Uiteindelijk is de plaat/schijf waarmee de torsie veren opgesloten zijn volledig losgekomen, met als gevolg dat de motor niet meer ontkoppelde.
Het schijnt, maar er zijn vast experts op het forum die hier meer details over hebben, dat er verschillende types in omloop zijn. Bij de minder goede is de plaat waarmee de veren zijn opgesloten met drie nagels vast geklonken. Bij de betere si dit met 4 stuks gedaan.