Ervaring met spoelen van de automatische transmissie
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 12 november 2014 11:54 AM

Ik wil benadrukken dat ik het vanuit preventief en niet vanuit reparatie perspectief heb laten uitvoeren.De problemen die ik ervaarde vond ik nog niet van dien aard dat ik overtuigd kon worden van revisie.

Op internet vind je diverse bedrijven die dit doen. in mijn geval is de klus geklaard door Wientjes in Apeldoorn. Hoe het gebeurt kun je zien op hun website.

De prijs is auto type afhankelijk. in mijn geval heb ik € 340,- betaald. Er zijn diverse bedrijven op internet te vinden die het doen. De door mij opgevraagde offertes lagen niet heel ver uit elkaar.
De prijs is absoluut een overweging geweest; het is gewoon niet goedkoop en het blijft een gok. Ik heb gekozen voor Wientjes, omdat zij in mijn woonplaats gevestigd zijn. Het is gewoon een kosten, baten en tijd overweging geweest om niet voor de laagste prijs te gaan.

Het hele process gebeurt met draaiende motor en duurt ongeveer 2 1/2 uur, inclusief warm draaien van motor, en (automaat) olie.

1. De motor en olie wordt op temperatuur gebracht
2. De Olie wordt door een spoelvat geleid en er wordt een reinigingsmiddel toegevoegd
3. Vervolgens worden alle versnellingen diverse keren doorlopen om het reinigingsmiddel zoveel mogelijk onderdelen te laten reinigen
4. Met het verwijderen van de oude olie wordt de nieuwe olie er direct ingepompt.
5. Er wordt nog een additief toegevoegd en die wordt nog volgens een spoelproces door de automaat gespoeld.
6. Het resultaat is complete nieuwe olie in koppelomvormer en automaat bak.

Voordat ik dit heb laten doen heb ik in het leven van mijn C5 al 2 keer de olie laten verversen bij de dealer. Er wordt dan ongeveer 1/4 to 1/3 van de olie gebruikt dan die bij het spoelproces wordt gebruikt. Ook toen heb ik een additief gerbruikt.
(opmerking: met het doorspoelen van het additief na olievervanging zie in het reservoir geen rode olie terug komen, maar wel heldere olie met een soort van lichte thee kleur. Qua kleur leek de oude olie op sterke espresso.)

Bij een vorige auto (Volkswagen Passat) gaf de verversing namelijk pas echt resultaat na toevoeging van dat additief. Bij mijn C5 hielp dat niet, vandaar dat ik besloot tot spoelen over te gaan.

Na de proefrit die door de monteur was gemaakt voorafgaande aan de reiniging, vroeg hij zich af wat de klachten waren, want hij had niets gemerkt. Dat klopt ook want die problemen waren ook niet evident; alleen bij een koude motor bij de eerste schakling van 1 naar 2 en soms onverwacht tijdens lange ritten. (vandaar ook dat ik dit als preventief onderhoud besxhouw en niet als alternatief voor reparatie)

Ervaring met de vorige auto was dat je niet direct het resultaat merkt van een verversingsproces dit kan, afhankelijk van hoeveel KM je rijd, ongeveer een week duren; in mijn geval drie dagen. (soortgelijke ervaringen vind je ook op internet over dit onderwerp).

Dit is de derde dag. Ik wil niet te vroeg juichen, maar ik krijg nu echt de indruk dat het gewenste resultaat is bereikt. Mocht het toch tegen vallen, dan zal ik dat nog vermelden.

Goed nieuws is dat enige jaren geleden spoelen vrij onbekend was. Net als het veranderende advies over ondehoud (tijdsinterval) van fabrikanten over de automatische versnellingsbak, zal ook het spoelen van de automaat meer normaal en dus goedkoper gaan worden, verwacht ik.

Ik hoop dat ook dealers het spoelproces gaan adopteren. Als preventief onderhoud is het aan te raden en bovendien heb je dan al het kwalitatieve onderhoud op het juiste adres.

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 12 november 2014 12:05 PM
  [ # 1 ]

Dil lijkt wel een verkoopverhaal.. Laughing

Maar om meteen to the point te komen…
Onze huisdealer johan oldenhage was en is hier al mee bezig toen anderen er nog niet aan dachten..
Hij heeft op eigen kosten diverse onderzoeken laten doen en is dus op dit gebied een ervarings deskundige..
Maar daar zijn genoeg draadjes over te vinden.

Profiel  
 
AlexApd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-2012

Gepost: 12 november 2014 12:14 PM
  [ # 2 ]

Misschien moet ik dan verkoper worden in plaats van inkoper….

Mijns inziens kan er voorlopig nog niet genoeg over verteld worden; de ervaringen ermee bedoel ik dan.

Er wordt nog erg terughoudend gereageerd over het effect, de nut en de noodzaak van onderhoud aan de automaat.

Ik rijd altijd in auto’s met veel asfalt ervaring en zeg met overtuiging dat een gezonde afweging tussen doe-het-zelf en regulier onderhoud essentieel is voor lang en betaalbaar rijplezier.

Deze C5 bevalt zo goed dat ik er (nog) langer van wil genieten dan van mijn vorige auto’s.

(of is dit nu ook reclame…...) Smile

2004 C5 2.0 HDI 109 PK/ 81Kw automaat
gekocht met 236K Km
nu 340K Km plus…..op naar de 500K Km…...

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 12 november 2014 12:34 PM
  [ # 3 ]

Voor de c5 kan er niet genoeg reclame zijn…hahaha

Maar over het spoelen , je hebt helemaal gelijk dat het nut heeft…
En jo heeft ook de info waarom het nut heeft.. very good

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook