Alternatief voor startschakelaar selecteur hendel
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 13 november 2014 05:20 PM

Bij mijn 23ie zijn de metalen stripjes (volgens mij zij het er 3) op de schakelaar die op de schakelkolom zit geklonken allemaal afgebroken. Hierdoor werkt het starten met de selecteur niet langer.
De meest gebruikelijke oplossing is volgens mij het losnemen van de twee stekers op de startschakelaar en deze doorverbinden naar een startknop op het dashboard.
Heeft iemand nog een ander alternatief in zijn auto? Ik zoek eigenlijk naar een oplossing ter voorkoming van een extra startknop op het dashboard.
1) Uiteraard kan je een schakelaar van een sloper monteren, maar dan moet de hele schakelunit inclusief bloc hydraulique er uit en dat was niet mijn plan.
2) Ik dacht aan het schuiven van een oogje met draadje op de achterste steker van de schakelaar en dan de steker er weer op en dit draadje ter verbinden met de selecteur hendel dmv een klein boutje/moertje waar nu het rubbertje zit dat de strips stegen de voorste schakelaar duwt. Zou in principe moeten werken, maar ik weet niet of dit kan omdat via het boutje de selecteurhendel ook onderdeel wordt van de stroomkring.

Iemand hier ervaring mee ?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 november 2014 06:19 PM
  [ # 1 ]

Een schakelaar erbij ergens is ook link voor je startmotor en starterkrans.
Daarom zit de oplossing ook op de pook. Dan kan je hem nooit starten in een versnelling.

Een andere oplossing zou zijn een contactslot van een handgeschakelde id/ds te nemen.
Dan start je hem net als al het andere ‘voetvolk’ gewoon met de sleutel.  Wink
Dat garandeerd dan niet dat je de wagen niet in een versnelling start.
Maar je hebt wel een beveiliging. De sleutel kan immers niet terug naar starten voordat je het contact af zet.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 13 november 2014 06:57 PM
  [ # 2 ]

Als er nog één stripje in het schakelblokje zit, kun je hem repareren.
Maak het schakelblokje los van de stuurkolom (is wel een gepruts, ik weet niet meer of origineel geklonken is, of dat er twee boutjes zijn gebruikt. In het eerste geval moet je waarschijnlijk de bediening van het bloc hydraulique er uit halen).
Plaats de losse stripjes met behulp van krimpslang op het over gebleven stripje. Ik heb er drie over elkaar gekrompen. De bevestiging is flexibel maar stevig.
De schakelaar werkt nu weer. In mijn geval al weer heel wat jaren.

Als je het schakelblokje eruit hebt, kun je ook zoeken naar een nieuwe. Maar de kans is groot dat over een paar jaar de stripjes weer afbreken…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 november 2014 12:29 PM
  [ # 3 ]

Kan je misschien ergens in de buurt een microswitch monteren? Die dingen schakelen perfect met weinig kracht.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 14 november 2014 10:20 PM
  [ # 4 ]

Als je toch besluit een starterknop te monteren dan is de beste plek op de onderste helft van de stuurkolombedekking achter de lichtschakelaar. Deze deksels zijn nog makkelijk te vinden als je later wellicht toch besluit de originele schakelaar te herstellen. En je verprutst je dashboard niet Smile

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 16 november 2014 10:01 AM
  [ # 5 ]

Regelschakelaar verlichting dashboard onderkant stuurkolom vervangen door drukschakelaar.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 16 november 2014 12:42 PM
  [ # 6 ]

dat is idd nog mooier, nooit aan gedacht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook