c32 laswerk, cursus hamertje tik
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 10:46 PM

Mijn bijdragen op dit forum bleven lange tijd beperkt tot commentaar en soms advies op andermans (-mens) draadjes. Met mijn eerste gedachten aan vrachtwaggeltjes is daar verandering in gekomen.
Vorig jaar rond deze tijd ben ik begonnen mijn geliefde busje onder handen te nemen, deze had wat TLC nodig in structurele en cosmetische zin…

Afbeelding Bijlagen
rechter scherm.jpgde slijper er in.jpgslijpwerk links.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 10:50 PM
  [ # 1 ]

ter vervanging een stukje 1,2mm (andere maat hadden ze niet op voorraad) zincor plaatijzer aangeschaft en met de vooraf uitgezette lijnen op de oude schermen als leidraad maar nieuwe plaatdelen gemaakt.

Afbeelding Bijlagen
bodems voorschermen.jpgrechter nieuwe onderkant.jpgter vergelijking.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 10:52 PM
  [ # 2 ]

Het laswerk van de nieuwe delen aan het oude voorscherm is niet het fraaiste werk wat ik heb gedaan, maar het voldoet. Ik had niet goed nagedacht, door de bodems eerst vast te lassen kon ik de te lassen delen niet meer goed van binnenuit ondersteunen voor het eigenlijke laswerk en voor nabewerking.

Afbeelding Bijlagen
rechter scherm gelast.jpgresultaat rechts.jpgresultaat links.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 11:08 PM
  [ # 3 ]

Ook het dak had wat werk nodig, naast kleine stukjes regengoot en een 2 gaatjes in het voorruitframe (14 jaar!!! na de laatste ingreep) had het dakluikje voor wat schade gezorgd die niet met sikaflex afgedicht kon worden.

Afbeelding Bijlagen
aangeknaagd dak.jpghalf uitgeklede bus.jpgnog groter gat.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 11:12 PM
  [ # 4 ]

Ter vervanging maar een groter paneel gemaakt die rondom een verticale felsrand kreeg waarmee die in de vers omgevouwen rand van het oude dak gepuntlast kon worden. De bolling in de plaat is ook redelijk gelukt waardoor de het nieuwe dakje nu rondom 4-5mm uitsteekt boven het oude cabine dak waardoor er nooit meer veel water tegen de rand van het dakluikje kan blijven staan.

Afbeelding Bijlagen
nieuwe dakplaat.jpgronding dakplaat.jpgnieuwe dak bijna af.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 11:25 PM
  [ # 5 ]

Ook de motorkap had wat werk nodig (welke c32/c35 ontkomt daar aan?)
Ik had in 1999 van twee kappen één gemaakt, de reparatie van toen was nu toe aan een echte vernieuwing.
Verder wat kleine gaatjes dichtgelast aan de ondersteunende profielen van de kap en tegelijker tijd besloten om de verticale felsrand aan de bovenzijde van de kap maar te laten vervallen. Normaal zit daarmee de ondersteuning van de kap aan de bovenplaat gelast, maar net als bij portieren kan je de plaatdelen ook prima om elkaar heen klemmen. Als bijkomend voordeel wordt het afdichtingsrubber wat aan de bovenzijde van de motorkap regenwater uit de motorruimte moet houden nu ook niet meer kapot getrokken.

Op deze foto’s zit de voorruit er al weer in en heeft het voorruitframe al een meer door mijn partner geaccepteerde kleur…

Afbeelding Bijlagen
onderzijde motorkap.jpgmotorkap halverwege.jpgbinnenzijde motorkap.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2014 11:31 PM
  [ # 6 ]

Om aan de Engelse eisen te gaan voldoen moet er een snelheidsmeter in die de gang in mijlen aangeeft…
Verder wat meer geluidisolatie aangebracht onder het dashbord om maar op alle fronten de herrie bronnen aan te pakken.

Afbeelding Bijlagen
dashbord.jpgisolatie onder dashbord.jpgisolatie op afdekplaat.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 november 2014 12:00 AM
  [ # 7 ]

Eén van de belangrijkste reparaties die ik in 1999 had gedaan was de buitenplaat van de linker voorruitstijl, daarvoor kon ik toen nog een nieuw origineel citroën deel kopen à 300 keiharde guldens!
Aan de binnenzijde van de voorruitstijl heb ik toen alleen een strip gelast ter vervanging van het verrotte regengoot deel. De basis van dat plaatdeel loopt tot onder het bovenste scharnier en is uiteindelijk toch ter ziele gegaan.

Om na de laswerkzaamheden de boel van binnen toch goed tegen nieuwe roest te beschermen heb ik met een grote injectiespuit met lange naald van boven in de stijl en via alle poriën en kleine ruimtes in puntlasranden CIP gespoten. Net zo lang tot het zelfs uit de nieuwe voorschermen kwam lopen!

Afbeelding Bijlagen
linker voordeur stijl.jpgnieuw deel stijl.jpgsolide deurstijl.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 november 2014 12:08 AM
  [ # 8 ]

De deurstijl ter plaatse van de slotvanger voor de schuifdeur krijgt altijd veel te verduren, iedere keer de deur dichtrammen betekent kleine bewegingen in de plaatdelen onderling. Verder is de constructie zodanig dat roestwerende middelen niet goed tussen de platen kunnen komen en de boel aan de onderzijde zodanig is afgekit dat vocht eigenlijk niet meer weg kan…

uiteindelijk de afdekplaat aan de onderzijde qua constructie iets verder open gelaten en middels de injectiespuit met lange dikke naald CIP van binnen uit, vanaf de knik boven de slotplaat in de deurstijl omlaag tussen de platen laten lopen. De naald dus tussen de het buitenste paneel en de deurstijl gestoken. Die grap een paar keer herhaald en we gaan het wel weer zien hoe lang het goed blijft.

Afbeelding Bijlagen
binnenkant slotplaat schuifdeur.jpgversterking schuifdeur rail.jpgafdekplaat deurstijl.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 november 2014 12:58 AM
  [ # 9 ]

Mooi werk!

Citroen!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 november 2014 09:51 AM
  [ # 10 ]

Chapeau!  Er is een meester plaatwerker aan het werk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 13 november 2014 01:11 PM
  [ # 11 ]

Zeker geen meester plaatwerker hoor! Maar ik begin iets handiger te worden om randjes en kleine rondingen in het blik te meppen… Hamertje tik…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 december 2014 02:43 PM
  [ # 12 ]

Ik zie je topic nu pas. Maar indrukwekkend bezig hoor. Ik heb de gaatjes onder in mijn voorschermen met polyesther dicht gesmeerd. Dat valt er ongetwijfeld ooit weer uit. Ik vond het allemaal net niet belangrijk genoeg om eens een lasapparaat te kopen of te huren en m’n lascursus eens in de praktijk te brengen. Dat doe jij beter.
Ik heb een hele Noise Killer set in de cabine zitten. En nog is het een herriebakje. Benieuwd hoe jou de geluidsisolatie bevalt.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 december 2014 06:06 PM
  [ # 13 ]

Ik heb al eerder een redelijk dikke laag schuim in de cabine geplakt zo’n 3cm dik samengesteld spul, en vooral nergens een gaatje over gelaten. Het resultaat was een stuk aangenamer dan het origineel.
Nu bij de 4e(?) verherverbouwing/wederopstanding in het leven van deze bus ga ik proberen de meeste grote gladde oppervlakken in het interieur af te dekken met tapijt. Geen gladde plafond platen meer en zo… Alle andere holle blikken en plastic delen (zoals de afdekplaat van het dashbord en verwarmingshuis) wil ik voorzien van schuim, zodat ze minder mee resoneren, en dan gaan we wel weer zien.

De voorschermen had ik in 1999/2000 al eens van een nieuwe bodem en rand voorzien, mijn toenmalige assistente had de afwateringsgaatjes netjes dicht gekit waardoor ik misschien wel vier jaar (wel echt goed behandeld van binnen) heb rondgereden met zeker 5liter water in elk voorscherm Wink
Totdat ik zat te pulken aan een klein plekje roest op beide schermen en ze letterlijk zijn leeggelopen op mijn oprit. Maar ja door het water was natuurlijk het hele binnen oppervlak van de voorschermen aangetast met als gevolg dat het roestproces niet meer te stoppen was.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook