Carterplug wil slechts half uitgedraaid worden
Bert Roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 20-03-2014

- ID/DS ID19P
Gepost: 12 november 2014 05:32 PM

Ik wil de carterolie verversen.

Bij het losdraaien van de plug gaat de eerste 5 mm zeer soepel. Dit kan ik met de hand losdraaien
Daarna loopt hij zeer zwaar. Met de dop kan ik hem wel verder draaien vermoed ik.

Wat kan hiervan de reden zijn en hoe los ik dit op.
Ik zit er niet op te wachten dat de draad besachadigd en de plug niet meer terug kan.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 november 2014 07:03 PM
  [ # 1 ]

Wat gek. Lijkt er op dat er rommel is mee gekomen van binnen?
Paar keer erin en eruit draaien.
Maar verder kan er niet zoveel mis gaan.
Mocht je draad beschadigd zijn, dan heb je ook niet veel keus, eruit draaien.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 november 2014 08:40 PM
  [ # 2 ]

Reëel risico als ik het zo hoor dat je de draad er mee uit draait.
Je kan kiezen om de stop weer terug te draaien en je olie af te tappen door het oliefilter deksel er af te draaien. Advies tijdens de 10k workshop is om de stop te laten zitten als je het filter ook vervangt.
Wel deksel met beleid lossen: boutjes stukje los draaien, maar er niet uit en dan aan 1 kant het deksel los trekken. Anders heb je in 1 keer een 10cm dikke straal olie in je mauw en op de grond!

Oeps, ik dacht dat ik op het DS forum zat!!

Stop moet er inderdaad gewoon met beleid uit. Als draad kapot gaat, dan een overmaatse tap er in en een overmaatse plug er in.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 24 december 2014 01:34 AM
  [ # 3 ]

Is er iets gelukt, hoe gaat ‘t ?
Ik lees je post nogal laat.
Ik dacht meteen aan water.
Als dat blokje ooit waterlekkage naar binnen heeft gehad of overmatige condensafzetting die niet weg gegaan is, dan heb je kans dat er een tijdje een plasje water onder de olie heeft gezeten bij de aftapplug.
Als ie zo een tijdje onaangeroerd heeft gestaan kan ik me voorstellen dat op het deel van die plug dat in dat water steekt na een tijdje een aardig zwammetje roest is gevormd. Bovendien kan ‘t een magnetische plug zijn met aanhangsels.
Eruit draaien op de manier zoals je draad ergens in tapt of snijd. steeds iets verder.
M’n gevoel zegt dat je blokje gereviseerd wil worden, klopt dat ?

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook