Banden maat 19” velg
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 02 januari 2015 09:44 PM

Beste lezer,

Ik volg al enige tijd het DS5 forum met veel plezier. De DS5 welke ik heb is het model THP200 Sport Chic met Webasto standkachel (zo bleek later) Naar deze uitvoering en kleur was ik al eventjes opzoek en vond deze ruim 6 maanden geleden bij een autobedrijf in Elst. De auto staat op naam van de zaak maar wordt voor 90% prive gereden.

Inmiddels de nodige zorgeloze km’s mee gedraaid, fijne auto, trillings, rammel en kraakvrij. Naast een 60k onderhoudsbeurt alleen kosten gehad aan een kapotte accu die het voortijdig had begeven.

De zomerbanden (Continental, 1e montage denk ik) zitten er zo’n 40k onder en zullen in de loop van het jaar wel vervangen gaan worden. Ik heb het idee dat de maat enigszins afwijkt 235 40 R19 daar ik als Michelin liefhebber geen normale banden (behalve circuitbanden) voor deze maat kan vinden.

Mijn vraag is nu of er iemand ervaring heeft met 245 40 R19 De diameter is nauwelijks groter, volgens mij een meer gangbare maat, ook leverbaar door Michelin en of deze probleemloos op de velg past.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 02 januari 2015 09:58 PM
  [ # 1 ]

De Michelin Pilot Super Sport is gewoon leverbaar in 235/40 R19 hoor, kost maar 206,-/stuk bij autobandenmarkt.nl. In 245/40 R19 heb je inderdaad meer keuze en ben je maar liefst 20,- per band goedkoper uit voor de goedkoopste (Pilot SPORT PS2). De omtrek van de laatste is wel 2.51cm groter waardoor je snelheid iets af gaat wijken. Let wel even op met de Load Index van je nieuwe banden, die moet eigenlijk minimaal hoger zijn dan het origineel (96), hierdoor valt de Michelin HP bijvoorbeeld al af want die band heeft een loadindex van 94.

Of die extra cm breedte ook in je wielkast past durf ik niet te zeggen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 02 januari 2015 10:17 PM
  [ # 2 ]

Hallo Thijs,

Deze banden waren mij ook al opgevallen echter lijken mij dit meer race/circuitbanden. Ik heb liever een stel banden met wat meer comfort, ik ben geen wilde rijder maar wil wel een auto met een beetje motor onder de kap. De keuze (mijn voorkeur) is dan Continental, Goodyear of Uniroyal voor de huidige 235 40 R19 maat. Load index / snelheid houd ik in de gaten.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 02 januari 2015 11:44 PM
  [ # 3 ]

19” en comfort in een zin kan eigenlijk gewoon niet mijninziens. De Conti-band in de originele maat is ook een vergelijkbare ‘circuit’-band zoals jij deze noemt.

Als je echt aan comfort gehecht bent zou je ook kunnen kijken naar een 18” LM-set, dan kan je gewoon een Michelin Primacy 3 in 235/45 R18 98Y XL monteren. De DS5 THP160 heeft normaal 18” gemonteerd en lijkt dezelfde 340mm schijfremmen als op de THP200 te gebruiken. Ik denk dat 18” dus wel gaat passen. Dan voldoe je officieel niet meer helemaal aan de snelheidsindex maar als je niet gaat lopen trappen moet me dat geen probleem lijken (eigen risico natuurlijk).

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Pat0212
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-2012

Gepost: 03 januari 2015 02:12 AM
  [ # 4 ]

Zoals gezegd denk ik dat de keuze voor of minder comfort al gemaakt is met de keuze voor 19 inch velgen. De invloed van de banden of de bandenmaat is maar heel marginaal. Kijk je naar 235/40/19 in vergelijking met 245/40/19, dan is bij de laatste band de wang 4 mm hoger…..dat ga je dus zeker niet merken.

Met 19 inch krijg je in mijn optiek een behoorlijk strak sturende auto, zeker voor het formaat. Daar moet je van houden, maar dat is waar je met 19 inch wel voor kiest. Ik heb trouwens onder mijn auto zowel de Conti’s (eerste montage) als de Michelins gehad. Ondanks dat de Michelins er inderdaad uitzien als circuitbanden (er zit niet echt veel zichtbaar profiel aan de buitenzijde van het loopvlak),vind ik ze comfortabeler dan de Conti’s. Dat zal zeer waarschijnlijk aan de rubbersamenstelling liggen. Die lijkt zachter, ook gezien de betere grip op met name droog wegdek, maar dat vertaalt zich gelukkig niet in een kortere levensduur (waar Pirelli dan bijvoorbeeld wel eens last van heeft). Beide merken slijten even snel.

Voor de volledigheid, mijn 19 inch velgen zitten onder DS5 Hybrid4, die is sowieso iets zachter geveerd dan jouw THP.

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 03 januari 2015 11:02 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de adviezen.

Ik heb niets te klagen met de 19” velg qua comfort maar mijn favoriete bandentype welke ik op voorgaande auto’s had zie ik niet verschijnen in deze maatvoering.

De DS5 is een prima en betrouwbare gezinsauto tot nu toe, altijd stuggere en hardere auto’s gereden en deze bevalt mij ook prima.

Ik denk dat ik het gewoon bij de originele maat houd. Mijn lichte voorkeur gaat dan uit naar Goodyear banden, ik wil deze wel eens proberen anders gewoon de Conti 5 erom heen.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 03 januari 2015 11:51 AM
  [ # 6 ]

Laat ons weten of ze bevallen Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook