Chippen, doen of laten?
Woutervdz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 03-12-2014

Gepost: 05 december 2014 12:47 PM

Hallo,

Ik ben sinds deze week de trotse eigenaar van een Citroën C4 1.6HDI Ligne Business uit 2011.
Had de gedachte om deze te laten chippen maar op internet kom ik wisselende berichten tegen.

Heeft iemand ervaring met chippen bij deze motor en vooral: waar moet ik op letten bij het selecteren van het beste chipbedrijf?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Met groet,

Wouter

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 05 december 2014 04:29 PM
  [ # 1 ]

Lastig, want waar wil je voor betalen, en welk risico wil je nemen? Goedkoop is duurkoop.

Ik heb, op aanraden van een bekende, informatie ingewonnen bij een goede tuner, die zelf zijn fuelmaps ontwikkelt op de rollerbank. Ik heb zelf de 92 PK diesel 1.6 C4, ook eentje uit 2011. Die tuner maakt van 92 pk 118 pk (aan de krukas, aan de wielen is het 85 pk en 107 pk) en 230 Nm wordt 280 Nm bij 2000 rpm. Plus of min een beetje. Voor een meerprijs gaat je auto dan ook voor en na het remappen op de rollerbank en krijg je uitdraai van de daadwerkelijk gerealiseerde vermogens- en koppelwinst.

Inclusief rollerbank is dat dan wel €670 voor een 2011 C4. Dan heb je een op maat gemaakte remap in je ECU met gratis opnieuw programmeren mocht de garage de boel resetten. Dit door een bedrijf dat in Nederlandse racerij actief is. Modeljaar speelt trouwens een rol hier, bij deze tuner is prijs afhankelijk van bouwjaar, 2012 is duurder dan 2010-2011, en 2009 is weer goedkoper dan een 2010-2011 bouwjaar auto.

Aan het andere eind, aan de goedkope kant van chiptuning, zitten schimmige bedrijfjes die geen eigen ontwikkelwerk doen aan geoptimaliseerde fuelmaps, maar die gewoon fuelmaps jatten uit door anderen gechipte auto’s. Die worden overgezet zonder controle of alles goed loopt qua timing, uitstoot, afstelling, enzovoorts.

Uiteindelijk heb ik de auto niet laten chippen. Met mijn rijstijl blijk ik genoeg te hebben aan die 92 paarden en 230 Nm. Dan is €670,- teveel. Als het, zeg, €400 was geweest, bij een zeer betrouwbare partij, dan was ik wel sterk in de verleiding gekomen.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 30-08-2011

- DS 7 opera
Gepost: 05 december 2014 09:58 PM
  [ # 2 ]

Ik raad het niet aan, mijn ds3 was gechip tuned en het roetfilter was na 40000km vol met roet, heb het filter laten verwijderen a 500 euro chippen was met bootmode 250 euro, na een jaar weer orgineel laten maken, mij vrouw verklaarde mij voor gek.
Ik doe het in iedergeval nooit meer.
gr Rene

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 06 december 2014 02:33 PM
  [ # 3 ]

Nou Rene, dat is dus precies de reden dat als je laat chippen, je dit dan laat doen bij een goed aangeschreven bedrijf met veel ervaring en de juiste apparatuur in huis.

Tuning kan namelijk wel netjes voldoen aan de eisen voor roet-uitstoot. Dat is gewoon een kwestie van de juiste hoeveelheid brandstof inspuiten. Een teveel aan diesel zorgt voor onvolledige verbranding en… juist, roet. Dat jou roetfilter binnen 40000 km vol zat is zeer waarschijnlijk dus het gevolg van een (veel!) te rijke fuelmap.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 december 2014 06:52 PM
  [ # 4 ]

Een roetfilter moet natuurlijk ook regenereren. Ben benieuwd of dat proces wel plaatsvindt wanneer jij bijvoorbeeld een powerbox-achtig apparaat monteert.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 december 2014 10:49 AM
  [ # 5 ]

Een powerbox-achtig apparaat werkt door het onderscheppen van de signalen uit het motormanagement en die, aangepast, verder door te sturen. Het signaal dat het motormanagement naar, bijvoorbeeld, de injectoren stuurt wordt dan veranderd. De ECU weet dan helemaal niet van het bestaan van zo’n kastje, die stuurt gewoon normale signalen door. De ECU kan hierdoor van de leg raken omdat de aanpassing die de powerbox doet wel zorgt voor meer brandstoftoevoer, meer dan de boordcomputer veronderstelt.

Voor het blok in de C4-II HDi (PSA DV6 D) hoeft dit echter helemaal niet, in het motormanagement kan de fuelmap aangepast worden. Dat is eenvoudigweg een tabel waarin staat hoeveel brandstof er ingespoten moet worden bij gegeven toerental, gemeten luchtmassa, stand van het gaspedaal, enzovoorts. In zo’n geval komt de hoeveelheid brandstof die daadwerkelijk ingespoten wordt 100% overeen met de hoeveelheid die het motormanagement denkt in te spuiten. De ECU weet dan ook wanneer het tijd wordt om de regeneratie van het filter te starten. De zelfdiagnose die de computer uitvoert gaat uit van het juiste brandstofverbruik. Bij een powerbox-achtige oplossing gaat dit niet goed.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 24 december 2014 02:10 AM
  [ # 6 ]

Als het zo eenvoudig is, waarom moet het dan zoveel geld kosten… De box doet hetzelfde, namelijk meer inspuiten dmv drukverhoging op de common rail. Dat het roetfilter verstopt zou raken, heeft meer te maken met de korte rijcyclus dan de verandering van chip danwel box. Voor en na de roetfilter wordt continu gemeten, en start daarmee automatisch de regeneratie. Of je moet dagelijks met je diesel max 30 km rijden, maar dan gaat het in de standaard setting al fout.

Ik heb ervaring met racechip.de, aangesloten op 2x c4 HDI 110 pk, en 1x 207 HDI 90 Blue Lease.
Naderhand een ander type in verband met de kabelset op een Ibiza St Ecomotive, en met nadere instelling gefine tuned meer dan tevreden. Geen problemen met roetfilter of andere zaken.
Je krijgt een veel hoger koppel, pk winst is verwaarloosbaar. Wel een veel betere drive ability.
Te merken bij optrekken in 1, maar ook bij inhalen in hogere versnellingen 3,4 en 5. 80 tot 120 in 4 is een feest!

Let dus op je koppeling, niet met je voet erop… Dit zoals het je geleerd is bij het rijlessen.
Nadeel bij de HDI blokken is dat de common rail sensor onder het filter verstopt is. Bij de Ibiza TDI lag deze boven op het blok, zodat bij een eventueel probleem deze makkelijk te verwijderen was in verband met de garantie.

Chip tuning blijft niet onopgemerkt in verband met een verhoogde turbodruk en inspuiting test bij een blokvervanging en dergelijke. Box tuning gooi je in de bosjes, en bij een eventuele opgeslagen fout in de computer is dit niet verder aanwijsbaar….

Wellicht hier eens kijken, diverse voor en tegens.
http://sjuut.dk/?RaceChip

Groeten en succes met je keuze!

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 04 januari 2015 09:26 AM
  [ # 7 ]

Heb er ook naar gekeken, maar toch maar besloten om de C4 HDI van 2011 niet te laten tunen. De auto kan prima meekomen, ook met de vouwwagen erachter tijdens vakantie. Het is meer voor je eigen genot. Ik rij dagelijks woon/werk in een Spark op LPG. En daarbij vergeleken is de C4 een scheurijzer.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook