deurrubbers
irmin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011

- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
Gepost: 03 januari 2015 11:20 PM

Hallo,
ik dacht dit laatste weekend van de kerstvakantie de deurrubbers van mijn DS eens uit te halen, om te poetsen…
So far, so good… maar ze terug steken is een serieus probleem!
ik heb al vanalles geprobeerd, maar het lukt maar niet. Ik vermoed dat ik iets fout doe, maar ik vind niet wat.
heeft iemand tips of ervaring hiermee.
thx alvast

There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 januari 2015 11:52 PM
  [ # 1 ]

Bij restauratie van drempels ed laten ze het liefste de rubbers zo veel mogelijk zitten omdat terugplaatsen erg lastig is. Helaas heb ik nog nergens tips & trics gezien om jouw probleem aan te pakken.

Tenminste, als je de rubbers in de carrosserie bedoelt. De onderste rubbers ín de deuren schuif je er gemakkelijk in als je afwasmiddel gebruikt.

knuffel

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 04 januari 2015 12:23 AM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad een klus waar je ruim de tijd voor moet nemen.
Vaak helpt het als je met een stukje hout of kunststof het profiel iets open buigt zodat het deurrubber er iets gemakkelijker in gaat. Daarna met een klosje weer aankloppen. De rubbers een beetje invetten met vaseline oid wil ook helpen. En gebruik een plamuurmes oid om de rubbers echt in de profielen te krijgen, vooral aan de binnenzijde achter de vinyl afwerkingsstrip.
En tenslotte: kit de naad tussen profielhouder en rubber af met polyurethaankit, dat voorkomt een hoop roest ellende.
Zelf deed ik niet meer dan één profiel op een dag, dan was mijn geduld op…

Profiel  
 
irmin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011

- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
Gepost: 04 januari 2015 07:02 PM
  [ # 3 ]

Dat het een lastige klus zal worden, had ik spijtig genoeg al begrepen…
Ik heb al zitten denken aan het principe van een snoer zoals je bij de ruit, maar dat lukte ook niet.
maar ik kan me niet voorstellen dat ze vroeger de band 4 dagen nodig hadden om de rubbers van een auto aan te brengen!
frustrerend…

There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 04 januari 2015 08:18 PM
  [ # 4 ]

Ik had bij mijn ID een paar nieuwe profielhouders ingelast (de oude waren doorgeroest). Dat was new old stock. Daar ging het rubber snel en eenvoudig in. Daarna aankloppen om te fixeren. Waar je met het oude spul tegen aan loopt zijn dus dicht geklopte, soms verbogen, profielen. Te ver open buigen en het rubber profiel valt er net zo snel weer uit. Te weinig open gebogen, en je bent tijden aan het prutsen. Vooral het vinylprofiel aan de binnenkant is gevoelig voor verbuigingen van de profielhouder. Ik plaatste die eerst, dan had je dat maar gehad. Daarna het rubber ertussen.achter duwen met een plamuurmes oid.

Daarom ging het in de fabriek veel sneller. Bovendien wisten die mensen waar ze kracht konden zetten en waar niet.

O ja, begin in de haakse hoek, en plaats eerst het hele rubberprofiel voordat je gaat aankloppen. Soms rek je de bovendorpel iets teveel uit en dan zit de bocht bij de glaslijn te laag: dan dicht het rubber niet helemaal :=))

Profiel  
 
irmin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011

- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
Gepost: 04 januari 2015 08:39 PM
  [ # 5 ]

Thx!
ik was ook in de hoek begonnen, en langs de buitenzijde gaat ’redelijk’ vlot, tis inderdaad de binnenkant die het moeilijkst is.
ik dacht me een kleine spie in hout te maken om de lip voorzichtig open te drukken.

Let’s hope!

Groeten,
irmin

There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook