Berlingo 2010 benzine: olieniveaulampje en getik linksonder het dashboard
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 08 januari 2015 12:57 PM

Hoewel ik volgende week een afspraak bij de dealer heb, kan het geen kwaad hier te peilen (via het zoeken heb ik niks gevonden helaas).
Mijn Berlingo van 2010 (model 3, 1.6 benzine) heeft sinds een paar dagen dat hij bij het starten van de motor meldt dat ik het olieniveau moet controleren en gaat het waarschuwingslampje (uitroepteken) branden. Na een half minuutje ofzo verdwijnt de melding en gaat het ook het lampje uit.
Ik heb er net een liter 5W40 bij gegooid en ondertussen drie keer gestart met een stuk rijden er tussen en elke keer geeft hij weer die melding.
Net bij de dealer uitleg gekregen over de BSI en BSM en dat de auto daar wel eens tussen schakelt en dan dus wat fout aangeeft (bijzonder dat dat kan).

Daarnaast: kan gerelateerd zijn, maar kan ook totaal ietanders zijn. Als er meerdere gebruikers achter in de auto aanstaan (lampen, remlichten, achterruitverwarming, achterruitenwisser), dan tikt er linksonder in het dashboard iets onregelmatig.
Het klinkt als een flink relais, maar de monteur die voor het motoroliegedoe keek vindt het vreemd omdat deze auto eigenlijk alleen transitoren en microrelais gebruikt. Hij had er ook geen verklaring voor en hoopt dat als de boordcomputers worden uitgelezen dat probleem ook naar boven komt, maar anders wordt het een zoektocht.
Iemand een idee wat het kan zijn?

Ben wel blij dat de monteur in ieder geval beide problemen heeft kunnen observeren, vorige keer gebeurde er uiteraard niks op het gebied van het getik. Ze hadden alleen deze week geen tijd meer, dus moet een afspraak maken voor volgende week… alleen even met de vrouw overleggen wanneer ze de auto kan missen Smile

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 09 januari 2015 02:06 AM
  [ # 1 ]

Mijn olieniveaulampje brandt ook zeer regelmatig wanneer ik het contact aanzet (en gaat bij mij na exact 20 seconden uit). Het olieniveau is echter in orde. Ik hou het op een brakke sensor. Het is dat de sensor helemaal aan de achterkant van het blok zit, heel onhandig, anders had ik er wel een keer een andere in geschroefd. Qua getik kan ik niet veel verzinnen. Slechte aarding of roest van bijv. de knipperlichten kan hele rare stroomkringen veroorzaken. Zijn alle lampen (knipperlicht, achterlicht en remlichten) helemaal op ‘sterkte’?

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 09 januari 2015 10:05 AM
  [ # 2 ]

Ja, voor zover ik weet doen alle lampen het normaal.
Uiteraard was gisteren nadat ik bij de dealer was geweest het probleem met het olielampje weer even weg. Vandaag op de fiets, dus nog geen idee hoe hij zich nu gedraagd.

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 14 januari 2015 06:34 PM
  [ # 3 ]

Zo, Berlingo weer terug van de garage:
Oliewaarschuwing lijkt permanent weg te zijn en uitlezen gaf ook geen foutmeldingen.
Ze hebben helaas niks gevonden met betrekking tot het onregelmatige getik, konden het niet zelf ondervinden.
Toen ze vanochtend alvast belden voor een update dachten ze dat ik misschien het intervalrelais van de achterruitenwisser bedoelde, maar dat is het niet. Deze tik is ietsje harder maar vooral veel onregelmatiger en komt ook voor als de ruitenwisser niet aan staat.

En ik rij weg bij hun, zet achterruitverwarming aan en het getik is er weer Sad
Draai om om weer naar hun te rijden, getik weer weg. Rij verder (werkplaats is nu sowieso dicht) en getik is er weer af en toe.
Zucht.
Hele fijne auto verder en hij rijdt er ook niet minder om, maar dit is wel heel, erm, Frans.
(en ik heb ook een HY, dus ik ben wel wat gewend Wink)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook