opengescheurde tuimelaars TRD Turbo 2
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 21 januari 2015 09:51 PM

Een vriend van mij, niet actief op dit forum heeft een tijdje geleden een TRD Turbo gekocht. Ooit is de motor vervangen door een Turbo 2. Voor de tweede maal op een half jaar tijd is er een tuimelaar dwars doorgescheurd. Voor de rest lijkt er niets verkeerd met de motor en zijn prestaties. Speling op de nokkenas ?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 januari 2015 10:05 PM
  [ # 1 ]

niet een standaard kwaaltje in elk geval.

is het steeds dezelfde?
en heb je een foto?

Wat ik weet is dat de glijvlakjes wel willen invreten, ik denk door oude olie.
Maar kapot scheuren ken ik niet.

Het kan zijn dat de tuimelaar as op de kop zit, of dat de veren en ringen niet op de juiste volgorde gemonteerd zijn.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 januari 2015 10:57 PM
  [ # 2 ]

Net wat Erik zegt, zit de tuimelaaras wel goed om?
Dus met de oliegaatjes t.p.v. de tuimelaars aan de onderzijde?
Dat is de kant, waarop de as door de tuimelaar wordt belast, dus daar moet de olie uit de as komen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 22 januari 2015 06:28 PM
  [ # 3 ]

Zelf heb ik te weinig technische kennis in deze materie. De ervaren garagist die de vervanging deed vertelde dit nog nooit te hebben meegemaakt. Ik vermoed dat hij nagekeken heeft of alles op correce wijze werd gemonteerd. Je kent uiteraard de voorgeschiedenis van een tweedehands auto niet en wat er allemaal in de voorbije jaren mee gebeurd is. Het is duidelijk dat het geen courant probleem is en dat een bekwaam hersteller zich over de zaak ontfermt. Toch bedankt.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 22 januari 2015 07:32 PM
  [ # 4 ]

is het raar dat ik deze reactie niet helemaal snap? huh

ik krijg een beetje het gevoel dat we hier voor een second opinion of zo worden gebruikt.
dat vind ik helemaal niet erg, maar dan wil ik het wel graag een compleet verhaal vooraf.

kun je zeggen wie de betreffende garage is?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 januari 2015 08:04 PM
  [ # 5 ]

Ik ben het ook een beetje kwijt hoor…  huh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 22 januari 2015 11:24 PM
  [ # 6 ]

Beste mensen, we dragen de CX met z’n allen met heel veel passie in ons hart. Het ligt geenszins in mijn bedoeling ontevreden indrukken achter te laten. Terecht dat jullie je vragen stellen en had ik deze discussie bij nader inzien niet opgestart. Ware het mijn auto geweest had ik zeker de vervanging bijgewoond en samen met de garagist van gedachten kunnen wisselen over mogelijke oorzaken. Ik beschik inderdaad als buitenstaander in dit item over vage informatie omtrent hetgeen er is uitgevoerd. Mijn vriend heeft me niks verteld over wat er is besproken of mogelijk nog is nagekeken of veranderd. Geen harde feiten dus. Enkel heb ik een opengebarsten tuimelaar gezien en die is vervangen door een tweedehands. Feit dat zeker is dat er ergens wel wat fout gaat. Zo las ik op een BMW forum dat dit bij sommige van hun blokken wel vaker voorkomt en dat speling op de nokkenas een grote oorzaak is. Ik ging er van uit dat er heel misschien nog notie was van soortgelijke, zij het erg sporadische problemen bij de CX en dat daar dan ook een systematisch wederkerende oorzaak voor zou kunnen bestaan. Had ik wat meer technische ervaring zou ik met veel plezier stap voor stap aan de hand van jullie tips de zaak zelf in handen nemen maar verder dan kleppen stellen ben ik nog niet geraakt. Ik kan mijn vriend nu wel wat tips geven met hetgeen jullie vertellen waardoor hij best de zaak grondig laat nakijken bij een echte CX specialist zoals Jos Vrijsen. Zelf oplossen kunnen we het zoals jullie helaas niet Neutral

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 23 januari 2015 06:04 PM
  [ # 7 ]

ok duidelijk very good

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook